به گزارش آذرباخیش ، نفتکش سانچی پس از ۹ روز سوختن در آتش در نهایت در دل دریا فرو رفت و رنگ سفید امیدواری زنده بودن ۲۹ پرسنل آن در سیاهی دود غلیظی که بدنه کشتی را در لحظات آخر در آغوش گرفته بود گم شد.

یکی از نادرترین اتفاقات دریایی شنبه، ۱۶ دی ماه، ساعت ۲۰ به وقت محلی در آب های ساحل شرق چین با برخورد یک نفتکش ایرانی به نام سانچی با ۱۳۶هزار تن میعانات گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران  و کشتی فله بر چینی که حریق نفتکش و مفقود شدن ۳۲ پرسنل آن را در پی داشت رقم خورد، حریقی که آنقدر شعله کشید که همه طول کشتی را در آغوش گرفته و در نهایت موجب غرق شدن کامل آن شد.

از ۳۲ پرسنلی که در این حادثه مفقود شدند، ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی، تنها پیکر سه پرسنل پیدا و برای تشخیص هویت به شانگهای منتقل شد. البته عملیات تشخیص هویت هنوز انجام نشده است. پیکر یکی از پرسنل داخل دریا و پیکر دو پرسنل دیگر در جریان جست و جوی نیم ساعته تیم چینی به همراه جعبه سیاه کشتی پیدا شد.

جعبه سیاه این کشتی  برای بازخوانی فعلا به بندر شانگهای چین منتقل شده است. البته جعبه سیاه سانچی با توجه به قوانین ثبت شده در کنوانسیون‌های بین‌المللی مبنی بر اینکه جعبه سیاه موجود در کشتی‌ها و شناورهای موجود در فضای بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن به طور رسمی ثبت شده تحویل داده شود، با  توجه به اینکه شناور مذکور در یکی از بنادر پاناما به ثبت رسیده است باید به این کشور تحویل داده شود.البته مسئولان پاناما طبق قوانین موظفند که اطلاعات ثبت شده در این جعبه را به طور کامل به ایران ارائه کنند و در این زمینه تردیدی وجود ندارد.این احتمال وجود دارد که این جعبه در شانگهای بازخوانی شود.

با اینکه عملیات اطفای حریق سانچی با حضور تیم های ژاپنی و چینی در سه الی چهار روز اخیر تسریع شده بود اما شدت آتش با جرقه ای روی سطح کشتی بیشتر می شد و به درجه ای رسید که با اینکه ۱۲ تکاور ایرانی برای تجسس مفقودین به منطقه اطفای حریق اعزام شده بودند هرگز نتوانستند وارد آن شوند. آخرین اخبار و تصاویر حاکی از آن بود که آتش همه طول سانچی را در بر گرفته و باعث غرق شدن تدریجی آن شد.

در این راستا رئیس سازمان بنادر و دریانوردی جان باختن ۳۲ پرسنل نفتکش “سانچی” در آبهای چین را تایید کرد.محمد راستاد – معاون وزیر راه و شهرسازی – که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است، اظهار کرد: بر این اساس جان باختن ۲۹ پرسنل دیگر که احتمالا در نفتکش بودند، تایید می‌شود.

ربیعی در نامه به رئیس‌جمهور: خدمه نفتکش سانچی در ساعت اولیه سانحه فوت کرده بودند
علی ربیعی که از سوی رئیس جمهور به عنوان مسئول کمیته بررسی حادثه نفتکش سانچی به چین رفته است در نامه به رئیس جمهور اعلام کرد که خدمه نفتکش سانچی در ساعت اولیه سانحه فوت کرده بودند.

به گزارش الف،‌ متن نامه وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی به این شرح است:

بسمه‌تعالی

حضرت حجه‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

ضمن عرض تسلیت به جنابعالی و ملت بزرگ ایران و خانواده‌‌های محترم و بازماندگان کارکنان نفت‌کش سانچی و کلیه کارکنان عزیز و ایثارگر شرکت ملی نفت‌کش ایران در اقصی نقاط دنیا، با تاسف تمام به استحضار می‌رسانم مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی در ساعت اولیه حادثه گردیده است.

تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفاء حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نگردید. اینجانب درخواست اعلام عزای عمومی و نیز اقدام برای شهید خدمت نامیده شدن از هیات محترم وزیران را دارم.

 

مجید قصابی اروجی، کاپیتان (اهل سعادت شهر شهرستان پاسارگاد)، سجاد عبداللهی و پوریا عیدی‌پور(دودانشجوی اهل نورآبادفارس) وسعید دهقانی (دانشجوی اهل اقلید) درنفتکش سانچی

 

رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی از درخواست خود خطاب به فرمانده چینی برای ادامه فرآیند جست‌وجوی پیکر پرسنل نفتکش سانچی پس از غرق شدن این نفتکش خبر داد.

علی ربیعی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های پرسنل نفتکش سانچی و مردم ایران اظهار کرد: سانچی حامل ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی بود. علاوه بر این میعانات سوخت کشتی هم باعث شدید شدن حریق آن می‌شد؛ باید گفت این اتفاق یک اتفاق بی‌نظیر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: چینی‌ها و کارشناسان از روز نخست حادثه اعلام کردند خدمه کشتی زنده نیستند. اما ما که کورسوی امیدی به زنده بودن پرسنل داشتیم همه اقدامات لازم را انجام دادیم. حتی می‌خواستیم چنانچه پرسنل زنده نیستند، پیکر مطهر آنها را از نفتکش خارج کنیم. به همین دلیل ۱۲ نیروی تکاور از ایران به محل حادثه آمد.

رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی با بیان اینکه شدت انفجار سانچی در ساعات آخر بسیار بالا بود، افزود: درجه سانچی در ساعات و دقایق آخر تا ۹۰۰ درجه بالا رفت و امکان ورود به آن وجود نداشت. در نهایت کشتی آرام آرام با سر به عمق دریا حرکت کرد. البته این اتفاق در عمق ۱۱۰ متری دریا رخ داده است و احتمالا بیش از ۲۰۰ متر کشتی بیرون دریا بماند. البته مشخص نیست جریان دریا حرکت کشتی را به چه صورت درآورد.

ربیعی به این سوال که آیا امیدی به یافتن پیکر مفقودین پس از غرق شدن کشتی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: من این درخواست را به فرمانده چینی داده‌ام که زمانی که وضعیت کشتی به تعادل رسید، جست‌وجو برای پیکر مفقودین ادامه پیدا کند. اما فرمانده چینی پاسخ داد که امکان این کار وجود ندارد. من تصمیم دارم در این راستا با کارشناسان صحبت بیشتری کنم تا این درخواست بررسی شود.

 

تسلیت تلفنی علی ربیعی از شانگهای به خانواده یکی از دریانوردان نفتکش سان چی

 

درخواست برای اعلام عزای عمومی و شهید محسوب شدن دریانوردان

درپی مسجل شدن جان باختن دریانوردان نفتکش ایرانی سانچی پس از ۹ روز تلاش برای نجات، نماینده ویژه رییس‌جمهور و مسئول کمیته رسیدگی به نفتکش سانچی پیام تسلیت صادر کرد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

حضرت حجه‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

ضمن عرض تسلیت به جنابعالی و ملت بزرگ ایران و خانواده‌های محترم و بازماندگان کارکنان نفتکش سانچی و کلیه کارکنان عزیز و ایثارگر شرکت ملی نفتکش ایران در اقصی نقاط دنیا، با تاسف تمام به استحضار می‌رسانم مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی در ساعت اولیه حادثه گردیده است.

تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفاء حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نگردید.

اینجانب درخواست اعلام عزای عمومی و نیز اقدام برای شهید خدمت نامیده شدن از هیئت محترم وزیران را دارم.

 

پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان

رییس جمهور در پیامی درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین را به خانواده های داغدیده آنان تسلیت گفت و تاکید کرد: هم ‏اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیزان متمرکز باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی همچنین از همه دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تاسف‏ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند.

متن پیام رییس جمهور به این شرح است:

بسم‏ الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
وقوع سانحه ناگوار و دلخراش آتش سوزی برای کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین که موجب درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ایران را محزون کرد.

اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران به ‏ویژه خانواده های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می گویم و برای آن جان‏باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملی و پیشگامان اقتصاد کشور هستند، علّو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.

هم ‏اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیران متمرکز باشد. در عین حال از همه دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تاسف‏ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند.

انتهای پیام/