به گزارش آذرباخیش ، در مجموع شهادت یعنی گواهی همه جانبه که از طریق حضور کامل در صحنه و برمبنای آگاهی حاصل می گردد. اما در اصطلاح شهادت به معنی کشته شدن در راه خدا می باشد که ائمه معصومین (ع) نیز این کلمه را با همین معنی بکار برده اند.

 

شهادت پربارترین و عمیق ترین و بالنده ترین واژه ای است که از قداست و شکوه و نورانیت و جذبه خاصی برخوردار است و با بار غنی و محتوای وسیعی که دارد، نموداری است از تکامل ایمان و عمل صالح و مقاومت و تمحیص و شناخت و مبارزه و جهاد.

 

کلمه ای که به تنهایی، فرهنگی گسترده دارد که سطر سطر و جمله جمله اش گویای بعد والائی است در حیات بشر،فرهنگی که حرف حرفش از حضور، نظارت، آگاهی، دقت، انتخاب، روشن دلی، روشنگری، تسلیم، رضا، توکل، ایثار، تقوی، عبودیت و ایمان حکایت می کند.

شهدا دارای زندگی ابدی هستند و راه را به آیندگان نشان میدهند و بشارت که بفرموده قرآن کریم ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءٌ عندَ ربهم یرزقون، فرحین بما آتاهم الله من فضله و یستبشرون بالّذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزن  کسانی را که در  راه خدا کشته شده اند مرده مپندارید که زنده اند و نزد پروردگارشان به ایشان روزی می دهند، از فضیلتی که خدا نصیبشان کرده است شادمانند و به آنها که در پی ایشان هستند و هنوز به آنها ملحق نشده اند بشارت می دهند که بیمی بر آنها نیست و اندوهگین نشوند.

 شهادتی که از روی ایمان و آگاهی و در رابطه با خدا و در حال نیایش پدید آید توأم با عشق است. زیرا که پرستش وی در خون تبلور یافته و میدان رزم محرابش گشته و با خون سرخش وضو ساخته و در زیر رگبار گلوله خصم به ستایش معشوق خود مشغول شده و در زیر آسمان نیلگون شفق گونه به جهاد در راه حق به قیام برخاسته، که چنین عبادتی به منتهای خلوص رسیده و از بندگی به عشق عمیق دست یافته که نه تنها عابد است بلکه عاشق و نه تنها خدا را معبود بلکه معشوق می داند.

کسی نیستکه به ارزش از خود گذشتگی شهدا و دستاوردهای ملی، منطقه ای و بین المللی بیش از ۲۰۰ هزار نفر شهید بزرگوار انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس واقف و معترف نباشد.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۲ اسفند به عنوان روز تجلیل از شهدا نام گذاری شده است و در این روز معمولاً مردم در سراسر کشور بر سر مزار شهدا حاضر شده و ضمن ادای احترام به پرستوهای خونین بال میهن، با آرمانهای آن الگوهای ایثار و استقامت، شجاعت و شهامت و پاسداران حریم ولایت تجدید میثاق می نمایند تا در ادامه راه و در مواجه با ظلمت های دنیوی به قول استاد شهید مرتضی مطهری از نور شهدا که شمع محفل بشریت اند بهره بجویند.

اکبرصفاجو

انتهای پیام/