مراسم بهره برداری از احیای نهر قدیمی پارچی خوی با حضور امام جمعه, فرماندار و نماینده مردم خوی و چایچاره در مجلس شورای اسلامی و همچنین اهالی روستای پارچی برگزار شد.

 

 

به گزارش آذرباخیش ، در این مراسم داود اوغلو با تقدیر از اهالی این روستا‌ها و کشاورزان گفت : مردم برای احیای این نهرقدیمی ۴۰ میلیون تومان هزینه کردند این در حالیست که اگر برای احیای این نهر از اعتبارات دولتی استفاده میشد این رقم به ۱۰ برابر افزایش می‌یافت.

 

 

بخشدار مرکزی خوی گفت: اهالی این چهار روستا در ۴۰ روز توانستند این نهر ۵۰ کیلومتری را احیا و بخشی آب رودخانه قطور را که سال هاست به هدر می‌رفت به این نهر انتقال داده و آب کشاورزی ۴۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه را تامین کنند.

 

 

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در آئین بهره برداری مجدد از این نهر قدیمی با تقدیر از مردم و کشاورزان منطقه گفت: کار مردم منطقه یک کار جهادی و مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری بوده و بسیار قابل تقدیر و الگوبرداری مسئولان در کار‌های جهادی است.

 

 

سید تقی کبیری با ابراز نگرانی از بحران جدی آب در کشور افزود: شهرستان خوی جزو شهرهایی است که با بحران کم آبی در کشور مواجه است و در گذشته در سایه برخی مسئولان متاسفانه فرصتهایی طلایی خود را در حوزه آب از دست داده است .

 

 

وی تصریح کرد: خوی بعنوان دومین شهر بزرگ استان سطح آب سفره های زیر زمینی این شهرستان تا ۱۶۰ متری کاهش یافته است. در امر جاده ی دومین شهر و در حوزه آب یازدهمین شهر استان جزو شهرهای کمتر توسعه یافته به شمار می رود.

 

 

سید محمد عابدی نیز یکی از چالشهای جدی امروز کشور را کم آبی دانست و گفت : تغییر الگوی کشت بحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود، در دنیای امروز دیگر صلاح نیست کشاورزان به سمت کاشت محصولات آب‌بَر و با ارزش افزوده پایین بروند. استفاده از روشهای آب بری کم در محصولات کشاورزی باید در اولویت کشاورزان قرار گیرد.

 

 

فرماندار خوی یکی از معضلات کنونی کشاورزان را استفاده از روشهای سنتی دانست و گفت : امروز ۹۹ درصد آب مصرف خوی از چاههای عمیق این شهر تامین می شود و در گذشته استفاده بی رویه و نبود سد و نیز استفاده از روشهای سنتی در کشاورزی موجب هدر رفت آب خوی شده است.

 

 

وی برنامه ریزی های انجام شده توسط دولت برای تغییر الگوی کشت بسیار خوب دانست و اظهار داشت : متاسفانه حلقه مفقوده این موضوع، نظارت است، دولت باید نظارت بر اجرا نیز داشته باشد تا این برنامه ریزی های انجام شده به سر منزل مقصود برسد .

 

 

امام جمعه خوی نیز در این مراسم با اظهار گلایه مندی از عملکرد برخی از مسئولین وقت شهرستان خوی و استان نسبت به کم توجهی به بحران کم آبی این شهرستان گفت : مسئولین استان باید چندین سال پیش با برنامه ریزیهای دقیق خود مانع بوجود آمدن همچین مشکلاتی می شدند که  متاسفانه با کم خردی خود نسلهای آینده را نیز با مشکل جدی نبود آب مواجه خواهند ساخت.

 

انتهای پیام/