به گزارش آذرباخیش ، ۷ اسفند سال ۱۳۷۷ اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور برگزار شد . با این حال چند سالی از تصویب و اجرایی شدن تشکیل شورا های اسلامی شهر و روستا می گذرد و همانند طرح ها و قوانین سلف خود این طرح نیز دارای محاسن و معایب زیادی است که می شود هر کدام را جداگانه در بوته نقد به واکاوی گذاشت.

 

شوراهای شهر و روستا با هدف شرکت دادن مردم در تصمیم گیری های شهری با استفاده از مشورت و خرد جمعی تشکیل گردید و قانون گذار و مردم انتظار دارند این هدف از سوی منتخبین لحاظ شده و در جهت پیشبرد اهداف کلان توسعه محور شهرها بکار گرفته شود.

 

شوراهای اسلامی شهر و روستا در همان ابتدای طرح با چنین رویکردهایی شکل گرفته ،تا مردم در کوچکترین نهادهای جمعیتی شهری و روستایی همانند سایر انتخابات کشور نقش و تاثیر پذیری خود را احساس و ایفا نموده و این بار با چنین انتخابی مستقیم در راستای اهداف توسعه محور شهر خود مطلع و آگاه باشند.

 

عمر شوراها در هردوره ۴ ساله ، شاید به ظاهر طولانی باشد اما برای خدمت به مردمی که با هزاران امید و آرزو به پای صندوق های رای می روند خیلی کوتاه می باشد .خدمت کردن برای مردم علی رغم خشنودی خداوند و مخلوق دارای ابعاد مثبت و منفی می باشد که در ذیل به آنها اجمالا اشاره خواهد شد.

 

در سال های اخیر هستند و بودند افرادی که از شورای شهرها اهداف و آمال هایی خارج از خدمت را جستجو می نمودند و قریب به اتفاق این افراد از حافظه سیاسی مردم منطقه محو شده اند و دیگر اسم و نامی برایشان نمانده است.

 

ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم

 

شوراهای شهر خوی نیز همانند سایر شهرها با چنین اهداف مبارکی روی کار آمدند و هر دوره نسبت به سنوات قبلی خود به ارائه راهکارها و طرح هایی پرداختند تا در کنار نهادهای دیگری همچون شهرداری ها جامه ی عمل به گفتارها و شعارهای خود بپوشانند.

 

دوره ای که در آن قرار داریم افراد متخصص ، صادق و البته پاک و دلسوز پیشرفت خوی در شورا هستند که هر کدامشان در قالب تخصصی که داشته اند سعی در خدمت رسانی بهتر می باشند.

 

نکته قابل تامل در این مجال کندی ، نبود شفافیت و اطلاع رسانی درست اقدامات شورا می باشد .

 

شورای شهر خوی در کنار اقدامات دوره های قبلی باید بیش از پیش در جهت توسعه متوازن شهری و نیز توجه به زیرساخت ها ی فرهنگی ،تاریخی ،اقتصادی و گردشگری حرکت نماید.

 

شورای اسلامی شهر خوی در برهه ای روی کار آمد که شهر درگیر مسائل حاشیه ای شده و هر کدام از مسئولین در حواشی های اداری و شخصی گرفتار بودند ، شورا باید با دقت نظری که مردم از آنها سراغ داشته اند با استفاده از طرح های جامع و روشن ، ترسیم نقشه های کلان توسعه ی شهری اولویت بندی می نمود سپس اقدام به اجرایی نمودن این طرح ها و برنامه ها نماید.

 

در طول این چند ماه از روی کار آمدن شورا اقدامات شطرنجی از طرف شورا طرح و اجرایی شده اما نیک می دانید مردم اگاه و فهیم دارالمونین از خدمتگزاران خود اقدام عملی در خور شان اعضا و مردمان خوی انتظار دارند نه شعار و نه خط کشی ، جداسازی خیابان و کاشت گلدان …

 

شورای شهر باید به عنوان مغز متفکر شهری با ایجاد بسترهای هم فکری با نخبگان شهری از هر حوزه ای ترسیم گر نقشه ی پیشرفت باشند و از روزمرگی و درجا زدن اداری پرهیز نمایند.

 

الان مجالی برای مسافرت، گشت و گذار اداری ، حضور در محفل های محلی در قالب دیدار مردمی نیست ، قطار توسعه چندین سال است با سرعت حرکت نموده و ما با پای پیاده و حتی عریان بدنبال آن تازه قدم برمی داریم !!!

 

آیا شایسته مردمان خوی می باشد تمام هم و غم شورا معطوف به چند مصوبه ی زیباسازی شهری باشد تا جایی که می توان اینگونه اقدامات را در قالب چارت اداری جزء وظایف سازمان زیباسازی شهرداری قرار داد؟آیا شایسته شهرخوی می باشد که خروجی سایت شهرداری بجای نقش بستن طرح های کلان تیتر یک با عنوان کاشت گلدان و چراغ در مرکز شهر را قرار دهد؟

 

همانطور که در مطالب فوق عنوان شد ، شورای شهر از نبود عملگرایی محض رنج می برد و گواه این ادعا نبود برنامه جامع پیشرفت متوازن شهری و عدم اطلاع رسانی صحیح می باشد.

 

وجود برنامه ها و اطلاع رسانی از روند فعالیت ها به صورت مناسب و منظم باعث جلب اعتماد و مشارکت بیش از پیش مردمی خواهد بود .القصه یکی از اهداف تشکیل شوراها جلب مشارکت های مردمی است.

 

شهرستان خوی با جمعیت قریب به ۴۰۰ هزار نفری هر ساله باید چشم انتظار پیشرفت باشد و همسایگان مجاور خویش را به نظاره بنشیند که چطور در مسیر پیشرفت بوی سبقت را از ما می ربایند.

 

در دوره های قبلی شورا افراد متخصص و دلسوزی کم نبودند که طرح هایی را مصوب و اجرایی نمودند که تقاطع غیر همسطح جهاد، تفرجگاه فنایی، احیای محوطه ی دروازه ی سنگی نمونه ای از طرح های اجرا شده می باشد.

 

حال با ذکر این مطالب انتظار می رود شورای شهر خوی خروجی اقدامات شورا و نیز مصوبات کلان شهری را برای آگاهی مردم و اصحاب رسانه منتشر نمایند و متذکر شوند کدام اقدام و طرح مصوبه مربوط به این شورا می باشد.

 

نیک می دانیم اقدامات شورای شهر خوی در بسیاری از حیطه ها قابل ستایش می باشد و ما از خاطر نخواهیم برد چه تلاش هایی در جهت انتخاب شهردار مردمی و دلسوز نمودند و هیچگاه دست آویز اهرم های فشار سیاسی نشده و انتخاب خود را به کرسی شهرداری نشاندند.

 

اما با این حجم رشد شهرهای همجوار انتظار به حق مردم و اصحاب رسانه می باشد که پرسشگر این سوال باشند که شورای اسلامی شهرستان خوی برای پیشرفت خوی چه اقداماتی را انجام داده اند وهدفشان از عضو شدن در شورا نشستن بر صندلی مقام و ریاست نبود و کاخ زیبای خیابان صمدزاده را نه برای جلوس بلکه برای خدمت رسانی انتخاب کرده اند.

 

انتهای پیام/