حفظ و سیانت از منابع انسانی – ایمنی و پیشگیری از وقوع حوادث جبران ناپذیر احتمالی ، از مهمترین ماموریت های ایستگاه های آتش‌نشانی مستقر در شهرک های صنعتی است.

باید به این نکته توجه داشت ؛ ماموریت ایستگاه آتش نشانی در شهرک های صنعتی تنها اطفای حریق نبوده و در همه حوادث کنار صنعتگران ، کارگران و بطور کلی واحدهای تولیدی صنعتی میباشد.

می‌توان گفت ؛ هدف از احداث و راه اندازی ایستگاه های آتش‌نشانی در نواحی صنعتی ، کاهش زمان رسیدن به محل حادثه و ارتقای ایمنی برای واحدهای صنعتی فعال در شهرک ها و نواحی صنعتی و همچنین کاهش آمار حوادث در شهرک های صنعتی می باشد.

علیرغم اهمیت بسیار بالا و حیاتی بودن موضوع ، بررسی های انجام شده حاکی از آن دارد که واحد آتش‌نشانی شهرک صنعتی خوی قریب به ۲ سال است که تعطیل بوده و تقریبا غیر فعال می باشد.

حال اینکه قصور چه شخص و یا مسوولی باعث تعطیلیِ این بخش حساس و حیاتی که برای حفاظت از جان و مال انسانها در شهرک صنعتی خوی بنا شده است ، بیشتر تاثیرگذار بوده ، قابل بررسی و پیگیری خواهد بود. ( ناگفته نماند منظور از “قصور” عدم پیگیری جدی و سهل انگاری مسوولین مربوطه است).

تا آنجایی که بنده اطلاع دارم ، در بحث حفظ ایمنی ، بهداشتی و به عبارتی سلامت واحدهای صنعتی و کارکنان آنها سه دستگاه اجرایی یا ارگان اصلی ترین نقش را عهده دار هستند که عبارتند از : شرکت شهرکهای صنعتی ( سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی) – اداره صنعت ، معدن و تجارت – و اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی .

باتوجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام داده ام هر دستگاه (اداره) آیین نامه و یا دستورالعمل مشخصی در بحث پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی در کارگاه ها و ایضاً رعایت HSE در واحدهای صنعتی و تولیدی ، بصورت مدون و دقیق در مجموعه خود دارد و ملزم به #اجرایی نمودن و نظارت به اجرای دقیق آنها هستند . ( از تشریح مواد قانونی صرف نظر می‌شود).

و اما دلیل تحریر این موضوع مهم و حیاتی ؛ هشدار جدی به مسئولین محترم شهرستان خوی از بالاترین مقام اجرایی شهرستان که فرماندار ارجمند می باشد تا تک تک روسای عزیز ادارات متبوع و نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه : اولاً؛ عنایت داشته باشید اصلی ترین کارخانجات و کارگاه های فعال در شهرک صنعتی خوی صنایع تولید مبل میباشد که یقینا در معرض حوادثی نظیر آتش سوزی قرار دارند . ثانیاً؛ اگر خدای نکرده حادثه جدی و جبران ناپذیری (چه آتش سوزی و چه حوادث کارگاهی) در آن منطقه صنعتی و تولیدی روی دهد کدام شخص و مسوولی پاسخگوی خسارات سنگین جانی و مالی خواهد بود ؟؟! و نهایتاً حتما استحضار دارید که پیشگیری بهتر از درمان است و پس از وقوع حادثه؛ تمام حرف ها ، توصیه ها و مصاحبه ها مصداق “نوش دارو بعد از مرگ سهراب” را خواهند داشت .

انتهای پیام/ امیرعلی موسوی