در تعریف دکترین گفته شده؛ به مجموعه‌ای از اصول و عقاید علمی و یا حتی دینی و فقهی که منسوب به یکی از دانشمندان و یا مکتب خاصی است، اطلاق می‌شود. از خصوصیات دکترین این است که اصول و عقاید آن با عمل توأم است و حقایق نظری محض نیست. به همین جهت می‌گویند فرق بین دانش و دکترین این است که دانش؛ مشاهده و تبیین و تفسیر می‌نماید و دکترین حکم می‌کند، دستور می‌دهد و به کار می‌بندد.

یکی گفت که این صحبت‌های رهبری چرا هرسال شبیه پارسال است و تا حدودی تکرار می‌شود که جواب دادم حافظه تاریخی جامعه باید از دکترین پایه آن فاصله نگیرد تا از اعوجاج و انحراف و تحریف در امان بماند.

مأموریت رهبری، حراست از چارچوب‌ها و اصول، بیان جهت‌گیری و مبانی حرکت و در وهله سوم، راهبری و رشد ساختارهای ذهنی برای کنترل ارادی ساختارهای عینی است. دیده‌بانی مسائل جدید و تطبیق شرایط با مبانی و تبیین آن با ادبیات نو از ویژگی‌های صحبت‌های رهبری است.

نکته دیگر اینکه تمرکز جنگ شناختی بر ریل‌گذاری‌های غلط و تولید کانال انحرافی در مسیر جامعه هدف است. از این باب تکرار و توصیف تاریخ و مسیر و راهبردهای انقلاب همیشه ضروری است و واحدهای تبیین و توصیف و روایت در جامعه بایستی فعال‌تر و کاراتر شوند تا فرصت تحلیل بیشتری برای رهبر انقلاب در سخنرانی‌های این دست فراهم شود ولو اینکه تریبون عمومی اقتضای تحلیلی پایینی دارد.

اما ایشان چه فرمودند و دکترین امام چه بود؟ اساساً یک دکترین موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

رهبری قوی، صاحب‌فکر و باانگیزه،
نرم‌افزاری روشن، دارای مبدأ (ایمان) و معاد (امید)
عمق استراتژیک و لایه‌های تحول
مدل و سازوکار حرکت
خطوط قرمز و منفک از ولنگاری و انحراف
سرمایه اجتماعی و مقبولیت مردمی که از فرمایشات ایشان قابل‌برداشت است.

بنیانگذار و اسطوره‌ای بی‌بدیل:

سرآمدان را نمی‌شود از حافظه تاریخ حذف کرد. نکته مهم موردتوجه ما این است. سرآمدان را نه می‌شود حذف کرد نه می‌شود تحریف کرد. امام بزرگوار ما ابعاد شخصیتش از ابن‌سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوع‌تر است.

نرم‌افزار و استراتژی حرکت:

امام نه پول داشت، نه ابزار تبلیغی داشت، نه رادیو داشت، نه خبرگزاری داشت، نه هیچ‌کدام از سیاست‌های دنیا از او حمایت می‌کردند. عامل سخت‌افزاری امام یک صفحه کاغذ بود که بیانیه در او بنویسد. یک‌تکه نوار بود که صدای او را ضبط کند به گوش این‌وآن برساند. آن عاملی که امام را در این راه پیش برد او را قادر کرد که این تحول‌های عظیم را در سطح کشور، در سطح امت، در سطح جهان برای طول تاریخ به وجود بیاورد عبارت بود از ایمان و امید. (نقطه آتش دشمن در جرم‌شناختی امروز)

سطوح سه‌گانه و عمق راهبردی: امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد.

الف: این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم‌سالاری را جایگزین آن کرد.
ب: آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، راه‌اندازی جریان بیداری اسلامی بود. مسئله فلسطین با ابتکار و تحول امام، به مسئله اول جهان اسلام تبدیل شد.
ج: تحول سوم اینکه امام، فضای معنویت و توجه معنوی را در دنیا زنده کرد حتی در کشورهای غیرمسلمان.

مدل تحقق و کاربست اندیشه‌ها: اعتقاد و اعتماد به مردم

امام کسی نبود که به‌خاطر رودربایستی، مردم‌سالاری را مطرح کند. جمهوری اسلامی ناشی از اعتماد امام به مردم بود. امام به عمل، انگیزه و رأی مردم اعتماد داشت. (اعتقاد راسخ و بی‌تعارف به جمهوریت برای تحقق اسلامیت که دو ظرفیت بی‌بدیل انقلاب در مدیریت اجتماعی و حتی جنگ‌های ترکیبی نابرابر)

خطوط قرمز و نقاط خطر انقلاب:

دشمنی استکبار با ملت ایران با عقب‌نشینی‌های موضعی از بین نمی‌رود. ابزارها تغییر پیدا خواهد کرد؛ اما هدف‌ها و جبهه‌بندی‌ها تغییر نمی‌کند. (اشاره به‌شدت یافتن خباثت دشمن بعد از باج‌گیری از بعضی دولت‌ها)

تولید سرمایه اجتماعی، رمز طراوت و بقا:

مجاهدان فداکار، مدافعان حرم، فعالان سخت‌کوش جهاد تبیین، گروه‌های کمک مؤمنانه، اردوهای جهادی اینها همه جوان‌های این کشورند. با وجود اینترنت، با وجود شبکه‌های اجتماعی، با وجود این همه لغزشگاه‌ها جوان‌های ما در این راه دارند حرکت می‌کنند.

گاهی اوقات شما می‌بینید، از روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل شهید مصطفی صدرزاده به وجود می‌آید. ما از این مصطفی‌های صدرزاده در تمام سرتاسر کشور، هزاران داریم. اینها همه امیدبخش است. امروز هزاران هسته مقاومت از جوانان و نوجوانان در مساجد سراسر کشور داریم.

علیرضا محمد لو