مهدی صلاح لو دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی در مصاحبه با آذرباخیش در مورد عواملی که درایجاد بزهکاری و جرم در جامعه نقش اصلی را عهده دار می باشد اظهار داشت : باید بصورت تخصصی و با دقت نظر به تمام علل پیدایش جرم از طریق اهل فن و بهره مندی از دانش حقوقدانان ، جامعه شناسان ، روانشناسان و…بررسی ، شناسایی و مطالعه گردد و با ارائه رویکرد های لازم زمینه ای جهت مقابله و کاهش بزهکاری و جرائم باشد .

وی افزود : وجود بزهکار ، جرم و مجرم علاوه بر اینکه موجب ورود صدمه به جامعه و اعضای آن میشود بلکه بشدت موجب ایجاد آسیبهای اجتماعی و مختل نمودن تعاملات اجتماعی میشود.

مهدی صلاح لو با بیان اینکه باید به موارد و عوامل موثر در پیشگیری از بزهکاری و جرم ،نهایت دقت مبذول داشته شود گفت :سیاست قوه قضاییه نباید صرفا بنا بر این باشد که با اعمال مجازات هر چند سخت می تواند عاملی بازدارنده برای مقابله با جرم باشد باید عوامل پبشگیرانه شناسایی و اعمال شود.

دکترای جرم شناسی عواملی که در پیدایش جرم تاثیر دارند را تشریح و افزود: اولین عامل وجود قوانین جرم زاست که در توضیح آن باید گفت اگر قوانین بدور از کارشناسی دقیق و غیرتخصصی و لحاظ ننمودن هنجارها و ارزش های مورد قبول جامعه وضع و تصویب گردد خود عاملی جرم زا می باشد.

وی گفت: دومین عامل فقر و نبود درآمد مالی مناسب می باشد چرا که نبود سطح درآمدی مناسب و نداشتن تمکن مالی کافی ،بستر و زمینه ارتکاب جرم را فراهم می نماید چراکه بیشتر جرائم اموال و مالکیت مانند سرقت، کلاهبرداری،خیانت در امانت ،اختلاس و…بشدت با درآمد افراد جامعه تناسب دارد.

کارشناس حقوق کیفری ادامه داد: سومین عاملی که در پیدایش جرم موثر می باشد پایین بودن سطح آگاهی نسبت به جرائم است زیرا برخی افراد بصورت کاملا ناخواسته و بدون سوءنیت مرتکب رفتار مجرمانه میشوند و علت آن هم برمیگردد به نداشتن آگاهی و عدم ارائه آموزش صحیح نسبت به وجود رفتارهای مجرمانه، یعنی بعبارتی نمیدانند که رفتار ارتکابی مجرمانه بوده و دارای بار مسئولیت کیفری یا حقوقی است.

دکتر مهدی صلاح لو چهارمین مورد از عوامل پیدایش بزه و جرم را فرهنگ دانست و گفت: همانطور که می دانیم هر جامعه ای دارای سبک زندگی و نوع خاصی از الگوهای رفتاری می باشد که ریشه در باور و اعتقادات دارد که قوانین باید همسو با آنها باشد.اما تهاجم فرهنگی که در عصرکنونی کاملا مشهود می باشد فرد را مقابل هنجارهای مورد قبول قرار داده و رفته رفته فرد را حتی بدون اینکه خود متوجه شود به سمت رفتارهای ناهنجار و بزهکاری سوق میدهد.

انتهای پیام/