به گزارش آذرباخیش : دکتر مسعود منصور نماینده وزیر جهاد کشاورزی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان خوی از وقوع فرسایش خاک در ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور خبر داد و افزود: متاسفانه براثر عوارض ناشی از کم آبی و براساس آخرین آمار پژوهشکده منابع طبیعی در هر هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور بیش از ۱۵ تن فرسایش خاک رخ می‌دهد که از پدیده‌های خطرناک برای طبیعت کشورمان است.

دکتر مسعود منصور اجرای طرح‌های آبخیز داری را مهمترین گام در جهت جلوگیری از فرسایش خاک دانست و افزود: تاکنون تنها در ۳۰ درصد عرصه‌های طبیعی کشور طرح‌های آبخیز داری اجرا شده که برای تسریع در اجرای این طرح‌ها نیازمند کمک مجلس و دولت در افزایش اعتبارات هستیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به پتانسیل های شهرستان خوی در کشت گیاهان دارویی و زراعت چوب، تصریح کرد: درصورت تشکیل تعاونی‌ و تشکل‌های منابع طبیعی امکان حمایت از سرمایه گذاران این بخش از طرف سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای پرداخت تسهیلات کم بهره فراهم میشود.

وی در ادامه فقر جوامع بهره‌بردار را یکی ‏از مهمترین عوامل آسیب زا در منابع طبیعی و محیط‌زیست عنوان کرد و اظهارداشت: با فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم میتوان آثار تخریب را کم رنگ تر نموده و آنها را به یک حامی و احیاء کننده منابع ‏طبیعی تبدیل نماید. ‏

گفتنی است دکتر مسعود منصور نماینده وزیر جهاد کشاورزی در پایان این جلسه به تخصیص اعتبار برای اجرای ۲ طرح سد و آبخیز داری در شهرستان خوی قول مساعد داد.

حسین عباسی فرماندار ویژه شهرستان خوی نیز در این جلسه شهرستان خوی را قطب تولید محصولات کشاورزی نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور عنوان و گفت: موقعیت جغرافیایی شهرستان به لحاظ داشتن زیرساخت های مرزی زمینی، ریلی و هوایی و قرار گرفتن در نقطه تلاقی مناطق آزاد جلفا و ماکو ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی، توسعه این بخش و رشد اقتصادی شهرستان میباشد.

حسین عباسی با اشاره به اجرای طرح‌های آبیاری نوین در ۵ هزار هکتار از سطح ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی خوی خواستار افزایش تسهیلات اجرای طرح‌های آبیاری نوین در این شهرستان شد.

انتهای پیام/