به گزارش آذرباخیش ، ذبیح الله کاظمی فرماندار شهرستان خوی در آئین رونمایی از اعلان های همایش بین المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا که در محوطه شورای اسلامی شهر خوی برگزار شد؛ شمس و مولانا را اسطوره های عرفانی و ادبی جهان دانست و گفت: اگر مولوی و شمس آموزه های دینی و عرفانی خود را در قالب شعر و تقریرات نمی گفتند جهانی نمی شدند. مولانا و شمس خداشناس و دانشوران هنرمندی هستند که امروز بشریت به آموزه های آن ها نیاز دارد.

وی آرامگاه شمس تبریزی در خوی را ظرفیت غنی فرهنگی عنوان کرد و گفت: برای معرفی فرهنگ عمیق و پر محتوای ایران اسلامی از رهگذر شمس و مولانا باید بیشتر تلاش کنیم و همه توانمان را برای ارتقای فرهنگ و هنر به کار بندیم.

سجاد چهره آراء رئیس شورای اسلامی شهر خوی نیز در این آئین با اشاره به ابتکار یونسکو در ثبت هشتصدمین سالگرد دیدار شمس و مولانا در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی مصادف با ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شمسی به نام شمس و مولانا و تثبیت جایگاه خوی به عنوان دارالقرار شمس تبریزی و تبریز به عنوان زادگاه شمس تبریزی گفت: در سال جاری و سال آینده محور برنامه های بزرگداشت شمس و مولانا در سراسر دنیا و به تبع آن شهرستان خوی سالگرد دیدار شمس و مولانا با عنوان «دیدار دو دریا» خواهد بود که در این راستا تمامی برنامه های تدوین شده در خوی با هماهنگی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران ـ خواهد بود.

وی طرح «خط عرفان» با هدف پیوند فرهنگی میان هنرمندان، پژوهشگران و شمس پژوهان شهرهای بلخ، نیشابور، تبریز، خوی و قونیه را با همراهی شهرهای شیراز و اصفهان را از مهم ترین برنامه های همایش و جشنواره سال جاری دانست و گفت: در برنامه های همایش بین المللی که ۷ و ۸ مهر و جشنواره ملی موسیقی که ۷تا ۹ آبان در شهرستان خوی برگزار می شود هنرمندان، پژوهشگران و اساتید شهرهای یاد شده نقش فعالی خواهند داشت.
انتهای خبر/