حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رستمی دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر شهرستان خوی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر گرامیداشت شایسته دهه امامت و ولایت به ویژه عید غدیر، اظهار کرد: اصلی‌ترین پیام واقعه غدیر ابلاغ مقام حاکمیت جامعه اسلامی است که تنها امام معصوم و برگزیده شده از جانب خداوند شایسته دریافت آن است.

وی افزود: در حقیقت اصلی‌ترین جایگاه در دین اسلام و تداوم رسالت، مقام حاکمیت و زعامت مسلمین است و تنها فردی که شایسته آن بود و از جانب خداوند به این مقام نائل شده بود، حضرت علی (ع) بود.

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر شهرستان خوی گفت: امامان معصوم (ع) نیز همواره بر محوریت آن در تمام امور تأکید می‌کردند تا این موضوع را تبیین کنند که کمال دین تنها به بیان احکام الهی نیست بلکه این دین به مبیّن و شارح و مجری معصوم و در حقیقت حاکم و ولی نیاز دارد که هم دین را به‌ طور صحیح بیان کند، هم از تحریف و ایجاد بدعت در دین جلوگیری کرده و هم آن را به‌ طور صحیح و کامل اجرا کند.

رستمی ادامه داد: چنان که در روایات کمال دین به ولایت امیرالمؤمنین (ع) تعبیر شده است و با توجه به این موضوع است که امام خمینی در مورد حقیقت این واقعه فرمودند: قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است، این است که قابل نصب است و الا مقامات معنوی قابل‌نصب نیست. یک‌چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا بشود؛ لکن آن مقامات معنوی که بوده است و آن جمعیتی که برای آن بزرگوار بوده است، اسباب این شده است که او را به حکومت نصب کنند.

وی با اشاره به پیام غدیر افزود : هر پیامی صرفنظر از ظاهر پیام دارای بطنی نیز هست. پیام غدیر خم هم این است که جامعه نباید بدون امام باشد و این حرکت پیامبر درس آموز است. یکی از ویژگی های اساسی امام، بایستگی برتر بودن امام از سایر افراد امت است.

شیعه امامیه و برخی ازعلمای اهل سنت افضلیت را از شرایط امامت می دانند. افضلیت امام دایره گسترده یی دارد که هم شامل کمالات دنیوی و فضایل ظاهری همانند علم، تدبیر، ذکاوت و شجاعت و… و هم در بردارنده سعادت و تعالی معنوی است. به این معنا که ثواب و پاداش و بهره اخروی او از دیگر مردم بیشتر باشد و علاوه برآن تمامی مسوولیت های مربوط به امر امامت را شامل می شود.

تمامی این موارد در شخص حضرت امیر(ع) تجلی داشت. چنین توصیفی را ما باید برای دنیای امروز هم که از وجود و محضر امام محروم هستیم به خوبی دریافت کنیم و بدانیم که امام دارای چه ویژگی هایی باید باشد و چگونه رهبری جامعه باید اداره شود. لذا امام باید چنین خصوصیاتی داشته باشد و هنگامی که معصوم نیست باید دارای صفات برترین باشد.

رستمی مهم‌ترین پیام غدیر را توجه به بعد حکومتی جوامع اسلامی دانست و افزود : این واقعه نشان آشکاری از تبیین حاکمیت و شرایط تحقق آن در اسلام بود. به نظر من خود اسلام عین حکومت است و اسلام برای حاکمیت آمده و این را حضرت امام خمینی (ره) هم بارها گفته اند که پیامبران حکومت تشکیل دادند.

هر پیامبری که توانسته و قدرتی داشته حکومتی را تشکیل داده است. خود شخص پیامبر (ص) هم برای حکومت به پا خواستند. به طور مثال وقتی که سوره های مکی را می خوانیم، می بینیم که رگه هایی از حکومت در آنها دیده می شود. هنگامی که صحبت از جهاد می شود برای چیست؟ وقتی که صحبت از پرداخت زکات می شود به چه معناست؟ و زکات را به چه کسی باید داد؟ اینها سوالاتی هستند که حاکمیت باید پاسخ دهد.

تعیین جانشینی برای رهبری امت اسلامی از مهم ترین و عمده ترین مسائلی بود که پیامبر اکرم (ص) در آخرین سال حیات، هنگام بازگشت از حجه الوداع، به همراهان خویش ابلاغ کرد. تعیین جانشینی عین حقیقت در اسلام است. اگر چه این اعلام عمومی به فرمان خداوند صورت گرفت ولی صرفنظر از جنبه آن، می توانست حاکی از دغدغه طبیعی معمار و بنیانگذار مکتب اسلام نسبت به آینده امت باشد، این اقدام یک ضرورت اجتماعی اجتناب ناپذیر بود و از انتظارات عقلای عالم به شمار می آمد و آن حضرت حتی در زمان حیات خویش از آن مهم غفلت نمی ورزید.

تبلور حقیقت عینی توصیف شناخت از حاکمیت در اسلام را ما در روز غدیرخم می بینیم. این روز پیامبر (ص) ویژگی های حاکم اسلامی را تشریح کردند و به امت خود گفتند که چه کسی باید بر امت حکومت کند و آن شخص چه ویژگی هایی داشته باشد. اساسا حکومت اسلامی بخشی از دین است و دقیقا در محدوده احکام اسلامی جای دارد: اصلابخشی از رسالت پیامبرصلی الله علیه و آله است و همان گونه که مشروعیت همه احکام اسلامی و نیز رسالت نبوی مستند به خداوند است، حکومت اسلامی نیز از این قلمرو بیرون نیست.

انتهای پیام/