به گزارش آذرباخیش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در نشستی تصویری با مجموعه‌ای از جوانان دانشجو و تشکلهای دانشگاهی، با اشاره به واقعیت های امیدآفرین کشور در مقابله با جبهه ظلم و کفر و استکبار، جوانان و دانشجویان را به برافراشته نگه داشتن پرچم حقیقی آرمانخواهی و مطالبه گری فراخواندند و به بیان ده توصیه مهم درباره مسائلی نظیر تفکیک مطالبه‌گری با پرخاش و بدگویی، ضرورت گفتمان سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقه‌ها، مرزبندی با تردید افکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه گذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی پرداختند.

رهبر انقلاب اسلامی با سپاس از پروردگار به علت استمرار برگزاری جلسه رمضانی هرساله با دانشجویان آن‌هم در شرایط کرونا، سخنان دانشجویان را خوب، پخته و سنجیده خواندند و گفتند: سطح مباحث در مقایسه با جلسات مشابه قبل بالاتر بود که نشان می دهد روی موضوعات فکر و کار شده است.

ایشان با اشاره به سئوالات و ابهامات دانشجویان در این جلسه از جمله در خصوص منصوبان و یا دستگاههای مرتبط با رهبری افزودند: پاسخ ها و توضیحات روشنی در این زمینه‌ها وجود دارد که طبعاً وقت جلسه، بیان همه آنها را اجازه نمی دهد اما مسئولان نمایندگی رهبری در دانشگاهها و بخشهای مرتبط با دانشجویان و دانشگاهها در دفتر رهبری باید خود را متعهد به پاسخگویی و رفع ابهامات بدانند.

ایشان برخی اشکالات و پیشنهادهای دانشجویان را ناشی از احاطه نداشتن به موضوع مورد بحث خواندند و افزودند: برخی پیشنهادها نیز قابلیت کار بیشتر و تصمیم گیری دارد که دفتر رهبری آنها را جزء به جزء بررسی خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفت و شنود رودررو را زمینه ساز حل ابهامات و سئوالات دانستند و افزودند: بسیاری از مطالب بیان شده درست بود و طرح آنها در این جلسه به ایجاد گفتمان لازم و عمومی کمک می کند.

ایشان مجموعه جوانان کشور را اعم از دانشجو و غیر دانشجو، مخاطب این جلسه دانستند و تأکید کردند: اصرار مکرر بنده درباره گفت و شنود با جوانان بر این پیش فرض قطعی و تردید ناپذیر استوار است که آینده ایران متعلق به جوانان است و این قشر در آینده کوتاه یا میان مدت بسیاری از مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها را برعهده می گیرد، بنابراین هرکس به آینده کشور علاقه مند است، باید جوانان را در ساختن هرچه بهتر آینده کمک کند.

رهبر انقلاب، طبیعت جوانی را بخش دیگری از زیرساخت منطق گفت‌وگو با جوانان برشمردند و گفتند: طبیعت جوان با عناصری همچون امید، ابتکار، صراحت، خطرپذیری و خستگی ناپذیری همراه است که همه این عناصر برای اداره جامعه، ضروری و ذی‌قیمت هستند و برخی از مشکلات کنونی هم ناشی از فقدان برخی از این عناصر است.
رهبر انقلاب اسلامی گفت و شنود با جوانان را در شرایط فعلی کشور دارای اهمیتی مضاعف خواندند و افزودند: برای هرگونه تصمیم گیری و اقدام باید به موقعیت بسیار حساس و مهم کنونی کشور توجه کامل کرد.

ایشان در نگاهی کلی به موقعیت کشور خاطرنشان کردند: واقعیت این است که امروز در مقابل ایران یک جبهه وسیع و عظیم ظلم و کفر و استکبار وجود دارد که در تلاش است با هر وسیله و ترفند و امکانات، نظام اسلامی را وادار به عقب نشینی و تسلیم کند که اگر این هدف محقق شود، برای آینده کشور بسیار گران تمام خواهد شد که البته به فضل الهی و هوشیاری و ایستادگی مردم، جبهه استکبار در این هدف ناکام خواهد ماند.

رهبر انقلاب هدف اصلی دشمنان از مقابله با ملت ایران را جلوگیری از ایجاد یک الگوی جذاب برای ملتها دانستند و افزودند: باید متوجه بود که جمهوری اسلامی در کوران نبرد سیاسی، فکری، جنگ نرم و احیاناً برخوردهای سخت با جبهه مستکبران قرار داشته و دارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای توجه به ظرفیت بسیار بالای کشور برای مقابله و پیروزی بر جبهه قدرتمند ظلم و استکبار را واقعیتی تردیدناپذیر خواندند و گفتند: تجربیات نظامی و غیرنظامی ۴۰ سال اخیر به خوبی ثابت می کند ملت عزیز ایران ظرفیت پیروزی بر دشمنان عنود خود را دارد.

ایشان سرعت افزون‌تر حرکت علمی ایران در قیاس با متوسط جهانی، وجود مجموعه ای عظیم از جوانان پایبند به مبانی دینی، اعتقادی و فرهنگیِ نظام و حضور تحسین برانگیز مردم در هنگام حوادث عمومی و طبیعی از جمله کرونا، زلزله و سیل را نشانه های ظرفیت بالای کشور برای پیروزی در جهاد علمی، فرهنگی و اجتماعی خواندند و افزودند: در جهاد فکری نیز کارهای بسیار خوبی شده که مباحث امروز دانشجویان، گوشه ای از نتایج آن است.

رهبر انقلاب در جمع بندی این بخش از سخنانشان گفتند: مجموعه واقعیاتی که بیان شد نشان می دهد نظام اسلامی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، نظامی و دیگر زمینه ها ظرفیت بسیار بالایی برای پیروزی در مقابل جبهه دشمن دارد و این واقعیت روشن، امیدی حقیقی را در دلها ایجاد می کند.

رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ظرفیت های بالای کشور برای مقابله با جبهه وسیع ظلم و کفر و استکبار را احساس قدرت و عزت نهادینه شده در عموم ملت ایران دانستند و گفتند: با وجود برخی منفی‌بافانی که منزوی و در اقلیت هستند و ضعف های خود را به جامعه و نظام اسلامی نسبت می دهند، در کشور یک احساس عمومی و عمیقِ عزت و قدرت وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه یکی از شگردهای مهم قدرتهای استعماری و سلطه‌گر ایجاد حس حقارت و بی هویتی در ملتها است، افزودند: پیروزی انقلاب اسلامی این احساس را در جوانان و ملت ایران ایجاد کرد که قادرند یک کار به ظاهر نشدنی یعنی ریشه‌کنی حکومت استبدادی مورد حمایت قدرتهای خارجی بویژه امریکا را انجام دهند و دنیا را متحیر کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ایستادگی صریح و قدرتمندانه کشور در برابر زورگویی ها و اقتدار ملی کنونی خاطرنشان کردند: البته این نکته مدنظر باشد که دشمن از تلاش برای تحقیر ملت و مخدوش کردن اعتماد نفس ملی مأیوس نشده است اما با وجود تلاش‌های دشمن، خداوند خلاف آن را تقدیر کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: همین قضایای مربوط به کرونا از جمله نحوه مدیریت این بیماری در کشور در مقایسه با غرب، تلاش‌های علمی برای شناخت این ویروس و نهضت عظیم کمک مؤمنانه و همچنین پرتاب ماهواره، موجب احساس قدرت و عزت بیشتری در ملت ایران شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان با اشاره به تأکیدهای فراوان درباره توجه به مسئله جوان، گفتند: خوشبختانه اکنون توجه ویژه‌ای برای حضور جوان‌ها در بخش‌های مختلف به وجود آمده و به دیدگاههای آنان و حضور جوانان در مدیریت‌های میانی اهتمام به چشم می‌خورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به برخی اقدامات خوب در محیطهای دانشجویی و حوزه‌های علمیه نیز اشاره کردند و افزودند: طرح برخی مسائل در قالب مسئله محوری، پرداختن به مسائل متعدد بین‌المللی، و فعالیت‌های جهادیِ شگفت‌انگیز از جمله این اقدامات است.

ایشان همچنین گلایه نماینده گروه‌های جهادی را مبنی بر اینکه دستگاه‌های تصمیم‌گیر از نمایندگان این گروهها دعوت به عمل نمی‌آورند و دیدگاه‌های آنان را لحاظ نمی‌کنند، بجا دانستند و با اشاره به حساسیت مجموعه‌های جوان به موضوع واگذاری‌ها خاطرنشان کردند: اصل این اقدام کار خوبی بود و مسئولان را متوجه مسئولیت‌شان کرد، اما برخی تندروی‌ها هم در این زمینه انجام گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی، پیگیری مسائل مربوط به خانواده و حوزه زن را در برخی تشکل‌های خودجوش، از دیگر اقدامات خوب مجموعه‌های جوان برشمردند و تأکید کردند: این موضوع از مسائل مهمی است که حتماً باید به صورت جدی پیگیری شود زیرا در این زمینه یقیناً کم‌کاری‌های جدی صورت گرفته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به بیان ده توصیه کاربردی و عملی به جوانان و مجموعه های فعال دانشجویی پرداختند که خودسازی در ابعاد فردی و جمعی، نخستین توصیه بود.
ایشان گفتند: اگرچه ماه مبارک رمضان به آخرین روزهای خود رسیده اما بهترین فرصت برای خودسازی از طریق انس با قرآن، نماز با حضور و اول وقت و دعا و تضرع است و نباید با اتمام این ماه، ارتباط معنوی قطع شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «ارتقای توانایی‌های فکری، تصمیم‌گیری و عملیاتی در جوانان» و «عبورِ سالم از لغزشگاهها» نیازمند بنیه روحی و معنوی قوی است، افزودند: از جمله این لغزشگاهها، «ترس، تردید، احساس ضعف و انگیزه‌های ناسالم» است.

دومین توصیه حضرت آیت الله خامنه‌ای به جوانان «تقویت مبانی معرفتی» بود.

ایشان با تأکید بر اینکه «انفعال» و «انحراف» دو آسیب بزرگ محیط‌های جوان به‌ویژه دانشگاهها است، گفتند: در ابتدای پیروزی انقلاب برخی جوانان مسلمان که دارای مبانی معرفتی قوی نبودند، جذب گروههای التقاطی شدند و در نهایت هم به روی هم‌میهنان خود اسلحه کشیدند و به زیر پرچم صدام رفتند اما جوانانی که مبانی قوی داشتند، محکم ایستادند.
ایشان به یک نمونه دیگر اشاره کردند و افزودند: برخی افراد در ابتدای انقلاب بسیار انقلابی عمل می‌کردند اما به دلیل مبانی ضعیف معرفتی اکنون جزو پشیمان‌ها هستند که یکی از مسائل انقلاب اکنون همین حضرات پشیمان شده هستند.

رهبر انقلاب اسلامی دعاهای صحیفه سجادیه به ویژه دعای بیستم موسوم به دعای مکارم الاخلاق را برای تقویت مبانی معرفتی بسیار مهم ارزیابی و جوانان را به خواندن این ادعیه‌ی فوق العاده عمیق و تدبر در آنها دعوت کردند.

توصیه سوم رهبر انقلاب به جوانان میهن «برافراشته نگه داشتن پرچم آرمانخواهی و مطالبه گری» بود.

ایشان مباحث امروز دانشجویان را جلوه ای از این آرمانخواهی خواندند و افزودند: ممکن است همه مطالبات قابل اجرا نباشد اما مهم این است که بازگو شود تا اصل بسیار با ارزش آرمانخواهی همچنان زنده و پرنشاط بماند و اجازه ندهد راه انقلاب گم یا منحرف شود.

رهبر انقلاب «عدالتخواهی، رفع فساد و در نهایت ایجاد تمدن اسلامی» را از مظاهر آرمانخواهی دانستند و افزودند: مطالبه گری طبعاً نوعی اعتراض و تأکید بر رفع مشکلات و نقایص موجود است اما باید جداً مراقب و هوشیار بود که نحوه بیان و ارائه مطالبات به گونه ای نباشد که اعتراض به نظام تلقی شود و یا دشمن بتواند آن را اعتراض به نظام القا کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیان نکته ای دیگر در ضرورت آرمانخواهی یادآور شدند: اگر جوانان مؤمن و پاک این پرچم را زمین بگذارند، ممکن است کسانی آن را سردست بگیرند که هدفشان ضربه زدن به نظام است نه حل مشکلات مردم.

ایشان در همین زمینه افزودند: البته جریان چپ مارکسیستی دیگر در دنیا آبرویی ندارد و از فقر اندیشه ورزی، فقر سیاسی و فقر نیروی میدانی کارآمد در رنج است اما به هرحال همیشه ممکن است عده ای با تصاحب شعارهای خوب، سوءاستفاده کنند.

چهارمین توصیه مهم رهبری به جوانان و دانشجویان این بود که مطالبه گری و انتقاد و اعتراض را با پیشنهادهای خوب و قابل اجرا همراه کنید تا فایده جدی و ماندگار داشته باشد همچنان که در اسلام نیز نهی از منکر همراه امر به معروف یعنی بیان پیشنهادهای راهگشا و خوب توصیه شده است.

«ضرورت پرهیز از توأم کردن مطالبه گری با پرخاش و بدگویی» از دیگر توصیه های حضرت آیت الله خامنه‌ای به جوانان بود.

ایشان گفتند: همیشه به مسئولان تأکید کرده ام به دانشگاهها و جمع های جوان بروند اما برخی از آنان می گویند در این اجتماعات، مطالبات با تخریب و بدگویی ارائه می شود بنابراین فایده ای ندارد.

رهبر انقلاب یادآوری کردند: تخریب فضای گفتگو را مسدود می کند، بنابراین مطالبات را با استدلال و منطق و بدونِ پرخاش و اهانت مطرح کنید.

«گفتمان سازی در زمینه مسائل مهم نظام و راه حل های آنها» توصیه بعدی رهبر انقلاب به مجموعه های جوانان بود.

ایشان گفتند: از جمله برکات اینگونه جلسات این است که مطالب بیان شده به تدریج در افکار عمومی ذهنیت و جهت گیری مشخص ایجاد می کند و در نهایت می تواند به گفتمان تبدیل و در پرتو اقبال عمومی، در انتخاب مدیریت‌ها تأثیر گذار شود.

رهبر انقلاب کمک رسانه ملی در این زمینه را ضرورتی تردیدناپذیر دانستند و گفتند: رسانه ملی البته بخش‌های جوان، شاداب و انقلابی هم دارد که در سخنان امروز دانشجویان مورد توجه قرار نگرفته بود اما به هر حال صدا و سیما باید به دیدگاههای جوانان توجه و در عرصه گفتمان‌سازی به آنها کمک کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در همین زمینه در تبیین معنای حقیقی جوان و «دولت جوان و حزب اللهی» افزودند: مکرر گفته ام که به چنین دولتی معتقد و امیدوارم اما معنای این حرف صرفاً این نیست که یک جوان سی و چند ساله رئیس دولت باشد بلکه معنای دولت جوان و حزب اللهی یک دولت پای کار، آماده و با نشاط است که علاج مشکلات است و می تواند کشور را از راههای دشوار عبور دهد.

ایشان افزودند: برخی در سنین بالا نیز به معنایی جوان و پر تلاش و با نشاط هستند، مانند شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی که بیشتر از ۶۰ سال داشت اما اگر شهید نمی شد، او را تا ده سال دیگر نیز در همان مسئولیت حفظ می کردم.

ششمین توصیه رهبری به جوانان «یارگیری و گسترش جبهه انقلاب در میان کسانی بود که به مبانی پایبندند».

ایشان افزودند: برخی به مبانی انقلاب معتقدند اما ممکن است در برخی موارد با شما اختلاف سلیقه داشته باشند، آنها را طرد نکنید و هرچه می توانید جبهه انقلاب را با جذب اینگونه افراد وسعت دهید.

توصیه هفتم حضرت آیت الله خامنه‌ای به جوانان و دانشجویان، «مرزبندی صریح و با قدرت و بدون مماشات» در مقابل تردیدافکنان در مبانی انقلاب بود که نشانه‌های پیشرفت کشور را انکار و با تزئین دشمن، راههای غلط را به‌عنوان راه حل مسائل کشور بیان می‌کنند.

ایشان تردیدافکنی را ستون فقرات کار فرهنگی دشمن و اساس کار نرم علیه انقلاب خواندند و با تأکید بر اینکه باید در مقابل کسانی که به این کار دشمن کمک می‌کنند ایستاد، گفتند: با وجود هزینه‌های سنگینی که آمریکایی‌ها در طول سالهای متمادی برای تزیین و القای چهره‌ای جذاب از خود انجام داده‌اند، امروز کشور و نظام آمریکا در بخش مهمی از دنیا منفورند.

رهبر انقلاب اسلامی از آتش زدن پرچم آمریکا در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی در داخل خود آمریکا به‌عنوان یکی از مصادیق نفرت ملتها از این رژیم یاد کردند و افزودند: علاوه بر ملتها، حتی رؤسای برخی دولتهای همکار آمریکا نیز وقتی حرف دلشان را بیان می‌کنند از دولتمردان و حکومت آمریکا متنفر و به آن بی‌اعتماد و بی‌اعتنا هستند.

ایشان بخشی از نفرت کنونی از آمریکا را ناشی از رفتار مسئولان فعلی آن از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کم‌مایه، پرحرف، بی‌منطق و مهمل‌گوی این رژیم دانستند و خاطرنشان کردند: البته علت نفرت از آمریکا فقط این مسئله نیست بلکه به عملکرد بلندمدت آمریکا از جمله کشتار، جنایت، بی‌عدالتی، تروریست‌پروری، کمک به دولتهای مستبد و بدنام، حمایت بی‌دریغ از ظلم روزافزون رژیم صهیونیستی و اخیراً مدیریت افتضاح در قضیه کرونا برمی گردد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای جنگ‌افروزی در کشورها از جمله افغانستان، عراق و سوریه را از دیگر دلایل منفور بودن آمریکا برشمردند و افزودند: آمریکایی‌ها صریحاً می‌گویند در سوریه نیروی نظامی پیاده کردیم چون آنجا نفت وجود دارد البته آنها نه در عراق نه در سوریه ماندنی نیستند و قطعاً باید از آنجا خارج شوند و بدون تردید اخراج خواهند شد.

رهبر انقلاب اسلامی در هشتمین توصیه خود با تأکید بر ادامه «پیشرفت علمی» و حفظ شتاب علمی کشور، دانشگاهها و محیطهای علمی و تحقیقاتی را به اهمیت علم در اقتدار کشور توجه دادند و گفتند: پیشرفت علمی با هدف سود کوتاه‌مدت شخصی ارزش چندانی ندارد. علم باید در خدمت پیشرفت کشور و گشایش افقهای آینده باشد تا همچنان‌که چند سال قبل گفتیم به نقطه‌ای برسیم که محققان برای استفاده از تازه‌های علمی ناگزیر از یادگیری زبان فارسی باشند.

نهمین توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ناظر به مسئله حجاب و حیاء اسلامی در دانشگاهها بود.

ایشان گفتند: بنده در این زمینه دغدغه دارم و خواهش می کنم که مسئولان و رؤسای دانشگاهها و وزارتخانه‌های مربوط و به‌ویژه خود دانشجویان و دختر خانم‌ها به مسئله حجاب و فاصله‌گذاری بین زن و مرد که مورد تأکید اسلام است اهمیت بدهند و موازین شرعی را در دانشگاهها رعایت کنند.

دهمین و آخرین نکته رهبر انقلاب اسلامی، «مراقبت از جوانان و جلوگیری از سربازگیری دشمن از جامعه جوان کشور» بود.

ایشان افزودند: همه و بویژه مجموعه‌هایی که با مسائل جوانان سر و کار دارند بدانند همچنانکه مسئله جوان برای آینده کشور و نظام اسلامی اهمیت دارد، دشمن نیز برای تخریب و به زانو درآوردن انقلاب به آن اهمیت می‌دهد و برای سوءاستفاده از جوانان کار و برنامه‌ریزی می‌کند که البته در مواردی نیز برای اجرای برنامه‌های خود به عواملی در داخل کشور نیاز دارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به نمونه‌هایی از طراحی دشمن برای سوء استفاده از جوان ایرانی مانند وادار کردن برخی عناصر به پشت کردن به کشور و یا استفاده از افرادی به‌عنوان عناصر تبلیغاتی، سیاسی و تحلیل‌گر تأکید کردند: همه باید مراقب باشند که به سربازگیری دشمن از جامعه جوان کشور کمک نشود.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان با اشاره به دعای همیشگی خود برای هدایت و سعادت جوانان و حل مشکلات اشتغال و ازدواج آنان، گفتند: به توفیق الهی و به دعای حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه مطمئناً فردای جامعه جوان ما از امروز آن بهتر خواهد بود.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی هفت تن از نمایندگان تشکلها دانشجویی، دیدگاهها و دغدغه های خود را بیان کردند. آقایان:
محمد زادمهر – دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
علی طلوعی – نماینده بسیج دانشجویی سراسر کشور
علی دهقان – دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت
علی اسکندری – دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی
محمدحسین حبیبی – مسئول گروه جهادی روح الله دانشگاه صنعتی امیرکبیر
میلاد مفاخری – نماینده نشریات دانشجویی وزارت علوم
و سجاد اسدی – دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

بر این نکات و پیشنهادها تأکید کردند:
–    ضرورت گسترش خدمات آموزشی نیمه متمرکز برای تحقق عدالت آموزشی
–    لزوم در نظر گرفتن تدابیر لازم در بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت تأمین مالی تولید
–    پیشنهاد تشکیل شورای عالی اطلاع رسانی
–    اهمیت استفاده بیشتر از ظرفیت های مردمی برای نقش آفرینی در عرصه های مختلف از جمله مبارزه با استکبار، نظارت بر مسئولان و مبارزه با فساد
–    لزوم تعریف سازوکار عادلانه و عاقلانه برای جوانگرایی در عرصه‌های مدیریت کشور و پیشگیری از برخی آفات آن
–    ضرورت پاسخگویی مسئولان و بازگشت به نظام ارزشی دوران دفاع مقدس یعنی هرچه مسئولیت بیشتر، شفافیت و پاسخگویی بیشتر اما برخورداری کمتر
–    انتقاد از برخی اقدامات و بیان ابهام درخصوص وظایف و اختیارات شورای عالی هماهنگی اقتصادی
–    تأکید بر اهمیت فراهم کردن سازوکارهای قانونی برای بیان دیدگاهها و اعتراضهای مردم طبق اصل ۲۷ قانون اساسی
–    لزوم تصویب نظام انتخاباتی تناسبی براساس سیاستهای کلی انتخابات
–    پیشنهاد فعال‌تر شدن صدا و سیما در مواجهه با جنگ شناختی دشمن علیه افکار عمومی
–    انتقاد از اهمال و کم کاری مسئولان متولی امور خانواده و جمعیت در عمل به وظایف
–    پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای تهیه طرح تحول کیفیت ارتقای سربازی
–    لزوم ارائه مدل مطلوب شفافیت در نهادهای عمومی و انقلابی و چگونگی نظارت بر پیشبرد راهبردهای رهبری در این مجموعه‌ها
–    گسترش فعالیت‌های دانشجویی جهادی از خدمات به مناطق محروم روستایی تا مناطق حاشیه شهرها
–    پیشنهاد حضور نماینده گروههای مردمی و جهادی در ساختارهای رسمی و تصمیم‌گیرِ مقابله با بحران
–    لزوم توسعه ظرفیت شبکه‌های اجتماعی داخلی و گسترش زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات
–    ضرورت آسیب شناسی عملکرد شوراهای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی
–    لزوم تبیین نسبت نظری جمهوری اسلامی با مقولاتی مثل سرمایه و ساختارهای آن، هنر و رسانه، و خصوصی سازی در آموزش و بهداشت
–    انتقاد از گره زدن حل مسائل کشور به سیاست خارجی در سالهای اخیر
–    انتقاد از غافلگیر کردن مردم از جانب دولت در قضیه افزایش قیمت بزین
–    و لزوم الگو قرار دادن مشی سیاسی و مدیریتی شهید سلیمانی به عنوان نمونه اعلای عقلانیت انقلابی برای اداره بخشهای مختلف کشور.

انتهای پیام/