به گزارش آذرباخیش  خدیجه معصومی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر خوی که با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر خوی برگزار شد ، اظهار داشت : شهرستان خوی بدلیل وجود ریشه های تاریخی ، عرفا و ادیبان نامی دارای یک ظرفیت مهم فرهنگی است که بخوبی با واژه “فرهنگ” اُخت بوده و آن را در شناسنامه خود به ثبت رسانده اند.

وی فرهنگ هر کشور را را ویترین آن جامعه دانست و افزود : توسعه همه جانبه کشورها بدون پیوست فرهنگی و بدون همگرایی با سایر حوزه ها محکوم به شکست خواهد بود لذا در کشور های پیشرفته ، نقطه آغاز فرهنگ تاسیس کتابخانه های عمومی می باشد که نشانگر ویترین فرهنگ آن کشور است .

معصومی کتابخانه های عمومی را دانشگاهی برای بسط و توسعه فرهنگ توصیف کرد و افزود : یکی از شاخص های رشد فرهنگ یک جامعه ، وجود کتابخانه می باشد که می توان به شناخت بهتری در خصوص آداب و روسوم آن جامعه دست یافت.

وی افزود : با بهره گیری از فناوری های روزآمد و استفاده از ظرفیت فضای مجازی دسترسی به کتاب را تسهیل بخشیده و با تشویق مردم به کتاب خوانی دانایی و افزایش سرانه مطالعه کتاب را شاهد خواهیم بود.

معصومی اهداف این نهاد را بسط و توسعه ارتباطات اجتماعی دانست و گفت : گسترش کتاب و کتاب خوانی در بین مردم منجر به تسهیل ارتباطات روزمره مردم شده و شاهد کاهش برخی از آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

مدیر کل کتابخانه های آذربایجان غربی با اشاره به احداث ۲ کتابخانه عمومی در استان گفت : با احداث این ۲ باب کتابخانه، تعداد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی به ۹۶ باب رسیده است.

وی گفت : در سطح استان آذربایجان غربی ۹۶ باب کتابخانه عمومی ، ۷۳ کتابخانه نهادی و ۲۳ باب کتابخانه نیز بصورت مشارکتی ، با مجوز رسمی فعالیت می کنند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی از نوین سازی و تجهیز کتابخانه های استان خبرداد و افزود : در طی ۹ ماهه گذشته ۱۱ کتابخانه در سطح استان تجهیز ، بهسازی و شاداب سازی شده است .

معصومی از نبود کتابخانه سیار عمومی برای تسهیل دسترسی مردم به کتاب در سطح استان گلایه کرد و افزود : عدم همکاری برخی از نهادها و ارگان های دولتی و عدم اختصاص بموقع سهم نیم درصدی شهرداری ها از محل درآمدهای خود برای تقویت مراکز فرهنگی منجر به کاهش برنامه های پیش بینی شده این نهاد می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی به اهم برنامه های صورت گرفته در سال جاری اشاره کرد و افزود : راه اندازی پویش کتاب پیک برای اولین بار در سطح استان ، برگزاری نشست های تخصصی کتابخوانی در فضای مجازی ، تعمیر و بهسازی و شاداب سازی کتابخانه های استان از مهمترین برنامه های اجرا شده در سال جاری می باشد.

خدیجه معصومی همچنین از ترویج فرهنگ و اشاعه سنت حسنه وقف کتاب خبرداد و افزود : در شش ماهه اول سال جاری درقالب پویش “وقف کتاب ، خیر ماندگار” بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب و چندین نسخه نفیس و خطی توسط مردم به کتابخانه های عمومی استان وقف شده است .

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/