به گزارش آذرباخیش مدیرکل دفترآموزش ، توسعه و ترویج صنایع دستی وزرات میراث فرهنگی گردشگر ی و صنایع دستی در جلسه ارزیابی ثبت شهر خوی بعنوان قالی ماهی در فرمانداری خوی گفت : صنایع دستی  میراث ماندگار و هویت یک جامعه است و یکی از ارکان هویت ملی شمرده می شود.

ویدا توحدی افزود : تجاری سازی هر برندی با ثبت ملی و جهانی شدن به معنای واقعی آن می رسد و این امر مهم همت مسئولان را می طلبد که میراث ماندگار و کهن این شهرستان یعنی قالی ماهی ، را به جهانیان بشناسانند.

توحدی با ابراز خرسندی از ثبت شهرستان خوی بعنوان شهر ملی قالی اظهارداشت : این دستاوردی ارزشمند و تاریخی برای صنعت فرش خوی بوده و فتح بابی برای بقای اقتصاد این صنعت خواهد بود.

شهرستان خوی یکی از قطب های تولید فرش دستباف در استان آذربایجان غربی و کشور به شمار می رود که هنر فرش بافی  از دیر باز رایج و از شهرت خاصی در جهان برخوردار بوده و تحت عنوان مالکیت فکری در وایپو سوئیس به ثبت رسیده است و در بازار ایران و خارج از ایران بویژه کشورهای اروپایی که با فرش ریز ماهی سروکار دارند نام شهرستان خوی با فرش ریز ماهی همراه می باشد.

فرش ریز ماهی از استحکام ، ظرافت و کیفیت بالایی برخوردار می باشد که پشم در ابعاد ، نقوش و رنگ آمیزی های متنوع با گره ترکی تولید می شود یکی از پر طرفدارترین فر ش دستباف ایرانی در بین مردم است.

ریز ماهی از فرش های مشهور این شهرستان می باشد که در اطراف گل سیب (گل ماهی) دو عدد ماهی همیشه در حال چرخش هستند به همین علت به فرش ریز ماهی مشهور شده است.

صنعت فرش در شهرستان خوی زمینه اشتغال مستقیم را برای ۲۵ هزار نفر فراهم ساخته است که از این تعداد ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از خدمات  بیمه خویش فرمایی و ۳۲۰ نفر از بیمه کارگاهی برخوردار هستند.

انتهای پیام/