عزیز میرزایی رئیس اداره میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوی در گفت و گو با آذرباخیش با اعلام این مطلب اظهار داشت: پیشینه ضرب سکه در خوی بر اساس اسناد موجود و سکه‌های کشف شده از دوره ایلخانیان (۷۴۴- ۶۵۴ قمری) آغاز شده است که قدیمی ترین سکه خوی از جنس نقره بوده و در موزه آذربایجان شرقی در تبریز نگهداری می‌شود.

میرزایی افزود: در دوره جلایریان (۸۱۴-۷۳۶ قمری) ضراب‌خانه خوی جزو ضراب‌خانه‌های ده‌گانه از جمله بغداد، واسط، تبریز، اردبیل، کاشان، شیراز، نخجوان، اصفهان و شیروان محسوب می‌شده است که توسط سلطان ویس ضرب سکه‌ها در آنجا انجام می‌شد.
وی ادامه داد: در دوره قراقویونلوها، حاکم خوی به نام بایرام‌بیگ، سکه ضرب می‌کرده و در دوره صفوی هرچند به‌دلیل جنگ‌های پیاپی با دولت عثمانی ضراب‌خانه خوی کم‌فروغ می‌شود اما به‌دست آمدن یک نمونه سکه فلوس صفوی ضرب خوی که در نشریه شماره ۵ سکه شاهان اسلامی نوشته سیدجمال نژاد طباطبایی تصویر آن دیده می‌شود نشان از فعالیت این ضراب‌خانه دارد.
میرزایی گفت: در دوره افشاریه، یک سکه نقره‌ای با نشان نادر شاه افشار و با ضرب خوی ثبت شده و در دوره زندیه هم چندین سکه طلا، نقره و مس ضرب خوی موجود است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی عنوان کرد: در دوره قاجاریه نیز خوی جزو ۱۳ شهر بزرگ دارای ضراب‌خانه در ایران به‌ شمار می‌رفت که انواع سکه‌های ضرب شاهان قاجار در خوی ثبت شده است تا اینکه به دستور ناصرالدین شاه قاجار همه ضراب‌خانه‌ها در شهرستان‌ها تعطیل و فقط در تهران ضرب سکه آنهم به‌صورت ماشینی فعال شد.
وی خاطرنشان کرد: به همراه این سکه‌ها، هفت اثر شاخص موزه‌ای که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است هم در معرض دید عموم قرار گرفته است.
گفتنی است از دوره صفویه به بعد برخی از شهرهای مهم کشور دارای لقب و عنوانی هستند، مانند خوی (دارالصفا) ، تبریز (دارالسلطنه)، اردبیل (دارالارشاد) و ارومی یا ارومیه (دارالنشاط) که این القاب بعضاً بر روی سکه‌های مضروب این شهرها نقش بسته است.
موزه خوی واقع در خیابان امام کوچه نواله خان نبش کوچه شهیدی یکی موزه های غنی استان آذربایجان غربی است که در سال ۱۳۴۸ تاسیس و دارای چهار بخش نمایش اشیاء (مردم شناسی، باستان شناسی، میراث مکتوب و آثار حجیم سنگی) می باشد که آماده بازدید علاقه مندان و میهمانان نوروزی و عموم شهروندان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ می باشد.
انتهای خبر/