به گزارش آذرباخیش اتابک جعفری در سفر یکروزه خود به شهرستان خوی در جلسه بررسی مشکلات حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی با اشاره به اولویت ساخت مخازن آب شرب در این شهرستان افزود : ساخت این‌ مخازن در اولویت است امسال یک مخزن ۵ هزار مترمکعبی و دو مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی دیگر طی سالهای اینده در خوی می سازیم.

وی اضافه کرد : ۱۵ روستای محروم از آب شهرستان خوی از حوزه بودجه محل تنش آبی کشور تامین بودجه شده و مشکل آب شرب آنها امسال مرتفع شده و از آب آشامیدنی برخوردار می شوند.

جعفری با در نظر گرفتن بحران و کمبود آب در شهرستان خوی گفت : این منطقه در پیک مصرف در تابستان دچار بحران و کمبود آب می‌شود که برای تامین آب بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت و همچنین تامین آب و توزیع آب در تابستان و پیک مصرف سال ۱۴۰۱ در مناطق مورد هدف ، بررسی ها و اقدامات لازم انجام می‌پذیرد .

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور حل معضل فاضلاب شهرک ولیعصر را از دیگر مصوبات سفر خود به خوی اعلام کرده و گفت : این مطالبه به حق مردم شهرک که سالها زمین مانده بود و خاسته نماینده محترم خوی نیز بود، با تخصیص اعتبار ۵۰میلیارد ریالی انجام می شود.

جعفری در بخش دیگر صحبت های خود به اختصاص مبلغ برای آب و فاضلاب شهرهای اقماری خوی نیز پرداخت و گفت:مبلغ ۳۰میلیارد ریال برای فاضلاب شهر دیزج دیز و مبلغ ۵۰میلیارد ریال برای فاضلاب شهر قطور اختصاص می یابد.

وی افزود: حل بحث فاضلاب روستای ولدیان و آب شرب روستای شیوان کندی و نهر روستای پارچی نیز در دستور کار شرکت آب فاضلاب قرار گرفت.

در این جلسه نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وضعیت بحرانی آب در شهرستان گفت: دیدار سه باره با وزیر نیرو دولت جدید و دیدارهای چندین باره با وزیر قبلی، نشان از جدیدت بنده برای حل این بحران در حوزه آب شرب و آب روستایی و صنعتی شهرستان بوده و به کمک دولت این معضل را حل می کنیم.

عادل نجف زاده دیگر معضل خوی را عدم برخورداری قاطبه مردم از فاضلاب شهری عنوان کرده و افزود: تاکنون ۵۶درصد خانه های شهر خوی دارای فاضلاب شهری بوده و اغلب مناطق و مخصوصا حاشیه های شهر از فاضلاب بی بهره هستند.

وی به ۳۰ روستای فاقد آب اشامیدنی شهرستان خوی اشاره داشته و بیان کرد: در شان خوی به عنوان دومین شهر استان آذربایجان غربی این تعداد روستای بی بهره از آب سالم نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تامین آب شرب خوی از حقآبه سدآغ چای را از دولت و وزیر نیرو مطالبه کرده و به جد پیگیر آن هستم و همچنین در کنار آن، سدالند مطالعاتش آغاز شده و در خرداد ماه پایان می یابد و اجرایی کردن ساخت این سد را به مردم این شهرستان قول داده ام.

ذبیح الله کاظمی سرپرست فرمانداری خوی نیز در ادامه با تاکید بر حل بحران آب گفت : به مردم عزیز شهرستان اطمینان و قول می دهیم که تا دو سال آینده ، مشکل آب در منطقه تقریباً کم و به طور کلی حل شود .

 

انتهای خبر/ لیلا نصیری