به گزارش خبرنگار آذرباخیش مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی که با دعوت اعضای شورا و شهردار خوی به این شهرستان سفرکرده بود با اشاره به اولویت‌های میراث‌فرهنگی برای احیا و مرمت بافت‌های تاریخی استان گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که می‌تواند آذربایجان غربی و شهرستان خوی را تبدیل به قطب گردشگری کند، پروژه عظیم و فاخر شمس تبریزی است که متأسفانه چندین سال است مورد غفلت واقع شده است.

وی از دیر تخصیص‌یافتن اعتبارات مصوب به برخی از پروژه‌ها افزود: سفر اخیر استاندار آذربایجان غربی به شهرستان خوی مصوبات خوبی را در پی داشته است که یکی از این مصوبات اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای تداوم ساخت پروژه شمس تبریزی بود که متأسفانه تا کنون این امر محقق نشده است.

صفری افزود: ازآنجایی‌که ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در مبادی ورودی همه شهرهای کشور مورد تأکید رئیس‌جمهور بوده توجه به این موضوع نیز باید در اولویت قرار بگیرد و در مبادی وردی خوی مکانی برای ایجاد بازارچه صنایع‌دستی، فروش سوغات و مکانی برای تفریح و استراحت مسافران در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: باید یک مثلث اتحاد و همدلی صورت بگیرد و هرکدام نیز به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند تا شاهد پیشرفت و تسریع کارها شویم.

مرتضی شهسوار رئیس شورای شهر خوی در ادامه این جلسه با اشاره به برخی از مشکلات مدیریت شهری که میراث‌فرهنگی و گردشگری یکی از مانعان اصلی دانست افزود: ضوابط دست‌وپاگیری  در هسته مرکزی شهر خوی گریبان‌گیر ما شده است که مانع از جذب سرمایه‌گذار و انگیزه لازم برای ساخت‌وساز می‌شود.

رئیس شورای شهر خوی نیز از کمبود اعتبارات لازم گلایه کرد و اظهار داشت: اگر منتظر اعتبارات دولتی باشیم باید در هر پروژه ۲۰ سال صبر کنیم تا فرصت‌های پیشرو را هم از دست بدهیم.

وی از اختصاص ۲۵ درصد اعتبارات عمرانی شهرداری خوی را به احیا و بافت هسته مرکزی این شهر خبر داد و افزود: هسته مرکزی شهر خوی رو به فرسودگی می‌رود و باید برای احیا آن میراث‌فرهنگی و گردشگری در برخی از ضوابط خود تجدیدنظر کند تا بتوانیم خدمات خوبی برای مردم فراهم و زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذار را فراهم کنیم.

حسن نصرالله پور شهردار خوی نیز با اشاره به نگاه ویژه شهرداری جهت تعامل با سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان برای رفع موانع لازم در اجرای پروژهای عمرانی اظهارداشت: شهرداری خوی آمادگی لازم دارد تا در کنار سایر ارگان‌ها و ادارات قدم‌های در خور شأن مردم این شهرستان بردارد تا شاهد پیشرفت و تسریع در اجرای این پروژها باشیم.

در پایان این جلسه نیز برخی از مشکلات این شهرستان در خصوص ساماندهی بافت‌های تاریخی و موانع پیش رو مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

انتهای خبر/