به گزارش خبرنگار آذرباخیش علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی همواره در سخت‌ترین شرایط کنار هم‌وطنان عزیز بوده‌اند و در زلزله اخیر شهرستان خوی نیز همگان حضور گسترده گروه‌های جهادی و نیروهای بسیج سازندگی را در میدان عمل مشاهده کردند.

وی با اشاره به سوابق کاری در دوران مسئولیت خود در بسیج سازندگی سپاه حضرت سید الشهداء استان تهران، خاطرنشان کرد: حضور گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در مواقع وقوع حوادث غیرمترقبه و شرایط بحرانی چندین پیامد را برای هم‌وطنان آسیب‌دیده به دنبال دارد که ایجاد روحیه بخشی و امید آفرینی به آسیب‌دیدگان و اینکه با تمام وجود لمس کنند “مردم در بحران‌ها تنها نیستند” ، از مهم‌ترین بازخوردهای این حضور است.

مسئول قرارگاه جهادی طلایه‌داران ظهور و بنیاد ایفا با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ خیّر در داخل و خارج از کشور حامی فعالیت‌های به‌ویژه عمرانی بنیاد ایفا هستند، گفت: چند روز پس از وقوع زمین‌لرزه ۸ بهمن‌ماه در خوی جهت ارزیابی میزان خسارت‌های احتمالی در شهرستان خوی حضور یافتیم و پس از دیدار و برگزاری جلسات متعدد با سپاه، بسیج و دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان و بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف، به پشتوانه حمایت‌های خیرین بزرگوار، پای در میدان کمک‌رسانی در مناطق زلزله‌زده نهادیم.

وی با تشریح میزان ارائه کمک‌های حمایتی در بحث ساخت و مرمت ساختمان‌ها و نیز فراهم نمودن زمینه اشتغال برای زلزله‌زدگان خویی، افزود: مقرر است به تعداد ۱۰۰ واحد مسکونی با کمک مالی ۷۰ میلیون تومان برای هر واحد جهت احداث بنا، تعداد ۱۰۰ واحد مسکونی با کمک مالی ۳۰ میلیون تومان برای هر واحد جهت تعمیر و مرمت ساختمان‌های آسیب‌دیده از زلزله و همچنین فراهم نمودن زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر از زلزله‌زدگان این شهرستان با کمک مالی ۳۰ میلیون تومان برای هر فرصت شغلی و در مجموع با صرف هزینه بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان، حمایت‌های ویژه‌ای دراین‌خصوص داشته باشیم.

اصغری با بیان اینکه طی ۲ ماه گذشته با جود برخی مشکلات موجود بیش از ۸۰ درصد واحدهای در دست‌ساخت با تکمیل فونداسیون به مرحله ستون‌گذاری رسیده‌اند، افزود: عمده برنامه‌های اجرایی به‌واسطه ظرفیت‌های موجود در شهرستان خوی، به‌ویژه بحث تأمین نیروی انسانی (مهندسین – بنا – کارگر و..)، از امکانات و ظرفیت‌های بومی استفاده نمودیم و دراین‌بین نقش سپاه شهرستان خوی در زمینه تأمین نیروی انسانی بسیار برجسته بوده است.

وی با ابراز گلایه از وجود مشکلات پیش‌پاافتاده در بحث تأمین بتن و پرداخت وام برای زلزله‌زدگان شهرستان خوی، گفت: اینکه ما به‌عنوان گروه جهادی که توان مطالبه‌گری داریم، در تأمین بتن آماده، آجر، ماسه و … جهت احداث ساختمان مناطق زلزله‌زده تا مدت ۲ هفته درگیر چنین مشکلات تأسف باری بودیم به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نیست؛ لذا وای به حال مردمی که هیچ صدایی ندارند و توان مطالبه‌گری برایشان متصور نیست.

این مسئول مجموعه گروه‌های جهادی و نیکوکاری ادامه داد: حتی در پرداخت وام به زلزله‌زدگان پس از گذشت حدود ۴ ماه از وقوع زلزله نیز با مشکلات جدی مواجه بودیم طور یکه بعد از تلاش‌های فراوان، روز گذشته مرحله اول پرداخت وام احداث منازل مسکونی آن هم تنها فقط برای یک نفر از ۱۰۰ نفر در دست اقدام، واریز شد. این در حالی است که در این مرحله از پیشرفت فیزیکی احداث ساختمان‌ها (پس از اتمام مرحله فونداسیون ساختمان) می‌بایست مرحله دوم پرداخت وام اجرایی می‌شد.

اصغری در بخش دیگر سخنان خود به فرایند فراهم نمودن زمینه اشتغال برای ۱۰۰ نفر از زلزله‌زدگان خویی پرداخت و اضافه کرد: در بحث اشتغال پس از دیدارهایی با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، و اخذ مشاوره‌های تخصصی و احصاء نیازهای اشتغال در منطقه باتوجه‌به توانمندی‌های موجود، مقدمات عملیاتی‌شدن اشتغال مقرر شده، فراهم شد.

وی از عملیاتی‌شدن طرح‌های توجیهی اشتغال طی یک ماه آتی خبر داد و افزود: ما در این زمینه عمدتاً به دنبال ایجاد اشتغال کوچک و زودبازده هستیم تا ضمن دوری از برخی بروکراسی‌های طاقت‌فرسای اداری در بحث صدور مجوزهای لازم، خانواده‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درآمدزایی و توانمندسازی برسانیم.

انتهای خبر/امیرعلی موسوی