محسن رضایی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار آذرباخیش در بازخوانی جنایت‌های آمریکا و عراق در بمباران شیمیایی سردشت اظهار داشت: بمباران شیمیایی سردشت یک جنایت جنگی و بمبارانی بود که نیروی هوایی عراق در ۷ تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی خردل و تاول‌زا در شهر سردشت ایران انجام داد و متأسفانه در این حمله بر اساس آمار رسمی ۸۰۲۵ نفر در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

وی افزود: ناآشنا بودن مردم با تبعات و آثار گاز خردل، آشنا نبودن مردم در مورد چگونگی مواجهه با سلاح‌های شیمیایی و اصابت بمب‌ها به بازار و مناطق پر رفت‌وآمد شهری باعث افزایش شمار مصدومان و قربانیان این فاجعه شد.

رضایی با بیان ظلم سازمان ملل به ایران در جریان بمباران شیمیایی سردشت گفت: سازمان ملل نه بلکه باید بگوییم سازمان حافظ منافع آمریکا چرا که علی‌رغم اینکه پیرامون جنایت جنگی ارتش بعث عراق در بمباران سردشت گزارش‌هاd متعددی به انضمام تصاویر دلخراش قربانیان این حادثه برای شورای امنیت سازمان ملل ارسال شد، اما هیچ هیئت کارشناسی برای بررسی این فاجعه از سوی سازمان ملل مدعی برقراری صلح، اعزام نشد و متأسفانه، در اتحادیه اروپا نیز نهاد‌ها و ساز‌مان‌های بین‌المللی و مؤسسات حقوق بشری غیردولتی دراین‌خصوص یا سکوت اختیار کرده و یا به اظهارنظر یک تأسف ساده بسنده کردند.

وی اضافه کرد: رد پای غرب در این قضیه در تاریخ به‌صورت مستند ثبت است. آمریکا، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی در این زمینه تحقیق  کردند و زیرساخت‌های نظامی برای امتحان یا استفاده از برخی سلاح‌های شیمیایی در برخی کشورهای در حال جنگ مانند عراق در زمان حکومت صدام، ایجاد کردند. سازه‌ها و ساختمان‌هایی که مستندات کافی برای به اثبات رساندن فعالیتشان وجود دارد که شرکت‌های مادر در ایجادشان نقش اساسی داشتند. تاکنون همکاری و حمایت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چند کشور غربی دیگر از عراق در جریان حمله رژیم بعث به ایران؛ دستیابی و استفاده از تسلیحات نظامی، مستند شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر چه سران حاکمیت دولت‌های آمریکا همواره مدعی آزادی و عدالت و حقوق بشر هستند، اما در واقعیت امر، رفتار‌های تبعیض‌آمیز و تفکیک نژادی و اعمال قانون دوگانگی و رفتار‌های نژادپرستانه آنان با اقلیت‌های رنگین‌پوست، از معضلات حقوق بشر داخلی و بین‌المللی آمریکایی بوده است. متأسفانه نه‌تنها رفتار‌های دوگانه آمریکایی‌ها تناقض نهادینه شده‌ای را در درک مفاهیم عدالت، انصاف، حقوق بشر، حقوق انسانی و… برای جامعه بین‌المللی ایجاد کرده‌ است، بلکه از کیفیت زندگی، مسکن، بهداشت، آموزش، اشتغال، درآمد، دارایی‌ها در کشور خود نیز بازمانده‌اند.

وی اضافه کرد: کشوری همچون آمریکا با پیشبرد اهدافی همچون ایران‌هراسی در سطح جهان، تحریم‌هایی ناجوانمردانه‌ای را بر علیه کشورمان وضع کرده‌اند و از سوی دیگر در مقابل دوربین رسانه‌های جهانی، خودشان را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند و این در حالی است که دسترسی به دارو از موضوعات اولیه انسان دوستان و حقوق بشری محسوب می‌شود که آمریکا با وضع تحریم‌های ناجوانمردانه دارویی حتی در اوج شیوع بیماری کرونا، نشان داد که بویی از حقوق بشر و انسانیت نبرده است و این سیاست در قبال سایر کشور‌ها همچون یمن و ونزوئلا نیز پیاده‌سازی شده است.

محسن رضایی در ادامه گفت: حقوق بشر آمریکایی به این معنی است که هر کشوری که بر خلاف منافع و سیاست‌های آمریکا حرکت کند، شامل تحریم‌های ناجوانمردانه می‌شود و کاخ سفید حتی جزئی‌ترین مفاد و بند‌های حقوق بشر را در قابل سایر کشور‌ها رعایت نمی‌کند.

وی با تشریح سیاست دوگانه آمریکا در حمایت از متحدانش در خصوص اوکراین گفت: آمریکا فقط به دنبال منافع خویش است اگر هم به کشوری قول همکاری دهد قطعاً با سوءاستفاده از آن کشور منافع خود را در اولویت قرار داده است؛ مثلاً در قضیه جنگ اوکراین_روسیه با وجود این، آمریکا و متحدانش در ناتو تسلیحات مرگباری را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، نه واشنگتن و نه پایتخت‌های اروپایی به‌عنوان شرکایش آمادگی لازم برای استقرار نیرو‌ها را برای حمایت از اوکراین نشان نداده‌اند.

انتهای خبر/