به گزارش خبرنگار آذرباخیش حجت‌الاسلام  حجت قاسم‌خانی امام‌جمعه خوی گفت: یکی از برجسته‌ترین، مشهورترین و بزرگ‌ترین روحانیان  و مجتهدان عظام قرن اخیر، حضرت آیت‌الله‌العظمی سید ابوالقاسم خویی  است که دوشادوش با مسیر علم، پیشرفت و رشد فکری مدرسه بزرگ نجف اشرف حرکت کرد و پرچم آن را با تألیفات گران‌سنگ، تحقیقات و تدریس در زمینه‌های معارفی چون اصول، فقه، تفسیر و رجال به اهتزاز درآورد.

وی  یکی از ابعاد مهم زندگی  مرحوم آیت‌الله خویی را بعد جهادی داست و افزود: مرجعیت آن مرحوم با بدترین حکومت طاغوتی و مستبدی هم دوره بود که برای تضعیف دژ شیعیان و پایتخت آن و وادارکردن اراده‌ای تحت انقیاد خبیثانه و خائنانه خود و خاموش‌کردن شمع‌های مذهب شیعه، صداقت، استقلال آن و به تسخیر درآوردن فتاوای شیعه برای منافع و اصول مذموم خود تلاش می‌کرد. آن مرحوم در برابر همه اینها مقاومت کرد و مانند کوه به تاسی از امام علی (ع) در برابر چنین ناملایماتی ایستادگی کرد.

امام جمعه خوی با اشاره به توطئه‌های دشمنان در ایجاد اختلاف بین مراجع تقلید افزود: مرحوم آیت‌الله خویی از یاران امام راحل بود و با خدمات ارزنده خود در حوزه اجتهاد و فقه بسیاری از توطئه‌های دشمنان را در ایجاد تفرقه بین علما و مجتهدان خنثی می‌کرد.

سید ابوالقاسم خویی فرزند سید علی‌اکبر بن میرهاشم موسوی خویی در سال ۱۲۷۱ در خانواده علم و تقوا در شهر خوی به دنیا آمد و هشتم صفر ۱۴۱۳ مصادف با ششم مرداد ۱۳۷۱ دار فانی را وداع گفت و جهان علم و دیانت در سوگ یکی از بزرگ‌ترین فقها، و رجالیین معاصر نشست. او از مفاخر بزرگ جهان تشیع و از مشاهیر فقه و اصول و از مدرسان پرآوازه حوزه علمیه نجف اشرف و از مفسران و قرآن‌پژوهان عالی‌قدر اسلام است

آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی، از فقها و مراجع تقلید شیعه در تاریخ نوین است، شخصیتی که در ۶۰ سال اخیر بیشترین تأثیر علمی را بر حوزه‌های فقهی شیعه داشته است و صدها مجتهد و فقیه و مفتی از محضر او استفاده کرده است.

آیت‌الله‌العظمی خویی که عمر ارزشمند خویش را در راه نشر معارف اسلام و قرآن گذراندند، سرانجام در پی یک بیماری قلبی، در روز شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۷۱ (مطابق با ۸ صفر ۱۴۱۳ قمری) در کوفه دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت و مزار مرجع بزرگ شیعیان جهان مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید ابوالقاسم خویی در یکی از حجره‌های صحن شریف علوی در نجف اشرف قرار دارد.

این بزرگوار، یکی از نخستین کسانی بود که پس از شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی  حوزه علمیه نجف را به اهمیت حوادث ایران متوجه ساخت و سعی و کوششی ارجمند در همراهی با حرکت عظیم روحانیت و مردم در ایران، مبذ‌ول داشت.

انتهای خبر/