به گزارش آذرباخیش ، حادثه روستای شوریک موجب شد تا در خلال این حادثه «سیوانی» رئیس ستاد مدیریت بحران خوی اظهار کند: « متأسفانه حادثه شوریک نشان داد که شهرستان خوی در بحث امکانات بهداشت و درمان پاسخگوی ۲۴ نفر مصدوم هم نیست»

بعد از این حادثه مسئولان شهرستانی همچون فرماندار وقت در کمیته بحران بعد از پیگیری‌های فراوان مجوز و دستور احداث بخش سوختگی را صادر کرد، بلافاصله این کار شروع شد چرا که از ضروریات خوی و شهرهای شمال آذربایجان غربی به حساب می‌رفت، ولی متاسفانه بعد از اینکه این پرژوه شروع به کار کرد بعد از گذشت یک سال که پیشرفت ۵۲ درصدی این پروژه نیز حاصل شده بود در پی دستور مسئولین استانی این پروژه معلق و از ادامه کار آن جلوگیری شد.

جدا از این متاسفانه بیمارستان‌های خوی قدمت بالای ۹۰ سال دارند و تعداد تخت‌های فعال موجود پاسخگوی تعداد جمعیت شهرستان نیست به‌ ویژه اینکه شهرستان خوی به عنوان بلوک شمال استان آذربایجان‌غربی پذیرای کلیه بیماران اعزامی از شهرستان‌های مجاور نیز است.

امید می‌رود با راه‌اندازی بیمارستان‌های ۱۶۰ تختخوابی و ۲۵۰ تختخوابی آیت‌الله خویی(ره) و نیز بیمارستان تامین اجتماعی این مشکلات برطرف شود.

امکانات درمانی خوی پاسخگو نیست

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خوی در این رابطه با بیان اینکه اورژانس‌های دو بیمارستان قمر بنی‌هاشم و شهید مدنی شهرستان خوی حدود ۳۸۰ تخت دارند اظهار می کند: متاسفانه این تعداد تخت پاسخگوی جمعیت ۴۰۰ هزارنفری نیست چراکه خط مقدم بهداشت و درمان، اورژانس‌ها هستند.

منصور محمودزاده در خصوص علت توقف عملیات فیزیکی بخش سوختگی بیمارستان قمر بنی هاشم(ع) نیز بیان می کند: بخش سوختگی این بیمارستان جزو برنامه‌ها و پروژه‌های این شهرستان نبود بلکه این تصمیم در قضیه حادثه آتش‌سوزی روستای شوریک قوت گرفت و قرار شد تا ساختمانی که در دوطبقه ساخته شود به سه‌طبقه ارتقا یابد و علاوه بر تأسیسات  رادیولوژی و اورژانس، بخش سوختگی نیز به آن اضافه شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خوی تصریح می کند: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده بود، قرار بر این بود که ساختمان این طبقه توسط خود بیمارستان باصرفه جویی در برخی هزینه‌های بیمارستان با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان به اتمام برسد و در بخش تجهیز آن از خیرین سلامت استفاده شود.

محمودزاده بیان کرد: اکنون نزدیک سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است تا ساختمان تمام شود و شبکه بهداشت و درمان خوی قادر نیست این اعتبار را تأمین کند و متأسفانه در بخش سلامت هیچ خیری دست‌به‌جیب نیست و این کار باعث شده تا از پیمانکار درخواست شود که پروژه را متوقف کند.

انتظار ۲۳ ساله برای احداث بیمارستان تامین اجتماعی

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های شهرستان خوی فرسوده است، گفت: به‌عنوان نمونه زیرساخت‌های بیمارستانی شهید مدنی  و قمربنی هاشم  فرسوده شده و نیاز مردم شهرستان خوی را تأمین نمی‌کند.

سید تقی کبیری اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر دیگر بیمارستان‌های خوی از جمله آیت‌الله خویی و ۱۶۸ تخت خوابی خوی به‌زودی تکمیل شده و در اختیار مردم خوی قرار می گیرد.

وی در خصوص بیمارستان ۳۲ تختخوابی تأمین اجتماعی خوی نیز گفت: طرح ساختمان بیمارستان تأمین اجتماعی در شهرستان خوی در سال ۷۳، با ۹۶ تخت مطرح‌ شده بود و قسمتی از پروژه اجرا شده و به دلیل سیاست‌های وقت سازمان به‌ صورت نیمه‌ تمام رها شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده توسط مسئولان شهری و استانی ادامه ساخت این پروژه از سال ۹۱ از سر گرفته شد، در همان سال شرکت ایستاپای متعهد شد که در مدت ۳۰ ماه این پروژه را به اتمام رسانده و  تحویل دهد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: متأسفانه در همان سال تعداد تخت‌های آن بیمارستان از ۹۶ به ۳۲ تخت کاهش یافت و علی‌رغم همکاری مسئولین شهر در ساخت پروژه، به دلیل شرایط اقتصادی آن زمان شرکت ایستاپای موفق به ادامه ساخت آن نشد و پروژه نیمه‌تمام رها شد و مجدداً انتظار مردم خوی در پایان ساخت بیمارستان تأمین اجتماعی برآورده نکردند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت دو سال مجدداً در سال ۹۳ که تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است به شرکت دیگری واگذار و مقرر شد در مدت ۲۷ ماه در خردادماه سال ۹۵ پروژه را تکمیل‌ شده تحویل می‌داد که مجدداً به دلایل عدم تخصیص اعتبار لازم از سوی سازمان مرکزی تأمین اجتماعی موفق به انجام تعهدات خود نشد.

کبیری افزود: با توجه به اینکه مقرر شد در هفته دولت سال جاری این پروژه به بهره‌برداری برسد ولی به دلیل مسائل مالی برای چندمین بار مشکل عدیده‌ای به‌حساب رفته و اجرای پروژه به‌کندی صورت می‌گیرد و اتمام آن در تاریخ یادشده غیرممکن خواهد بود، بر همین اساس با مشاهده این وضعیت و برگزاری جلسات مکرر با مسئولین سازمان تأمین اجتماعی سعی در حل آن بودیم که درخواست ویژه از رئیس سازمان تأمین اجتماعی جهت رسیدگی ضروری برای اتمام ساخت، تجهیز و جذب نیروی انسانی داشتیم.

انتهای پیام/