به گزارش آذرباخیش ، به نقل از خبرگزاری مهر این همایش با حضور حسنعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور،دکتر اشرف بروجردی معاون رئیس جمهور و رئیس مرکز اسنادوکتابخانه ملی و ۴۰۰ پژوهشگر داخلی  و خارجی ۱۵ و ۱۶ مهر در جوار بارگاه شمس عارف نامی در خوی در حال برگزاری است.

۱۸۰ مقاله از پژووهشگران به دبیرخانه همایش ارسال شده است و ۱۲ مقاله برتر در همایش  ارائه می شود که مولوی در مقالات شمس، عرفان و اندیشه و ادب در مقالات شمس و شمس در آثار مولوی از محورهای مهم این کنفرانس است.

همایش بین المللی شمس و مولانا با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی کشور و کمیسیون ملی یونسکو برگزار و مقالات ارائه شده آن در قالب کتابی به چاپ خواهد رسید.

رونمایی از دو جلد اثر مکتوب باموضوع شمس و مولانا و نشست های تخصصی شناخت شمس و مولانا از جمله برنامه های جنبی این همایش است.

به دلیل تقارن هفتم مهرسالجاری (روز شمس) با ایام عزاداری حضرت امام حسین (ع) این همایش بین المللی در روزهای پانزدهم و شامزدهم مهر برگزار می شود.

بارگاه شمس تبریزی در جوار مناره ای تاریخی به همین نام در شهرستان خوی واقع شده و جزو آثار ثبت شده ملی است.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ‘ شیخ پران’ و ‘ زر دوز’ بود.

کتاب ‘مقالات شمس’ شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.

حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد؛ مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می کرد.

روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا شود؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده اند.

هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است و همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در خوی برگزار می شود.

انتهای پیام/