دکتر سیدتقی کبیری در گفت و گو با آذرباخیش گفت: هیات وزیران در جلسه مورخه ٩۶/٨/١٧ و در راستای حمایت از کشاورزان داخلی، تعرفه ۵۵درصدی را برای واردات تخمه آفتابگردان تصویب کرد و این مقرره با شماره ۱۱۲۱۳۸ مورخ ١٣٩۶/٩/١١ در قالب مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی ۳۶۸ ردیف تعرفه توسط معاون اول رئیس جمهور رسماً ابلاغ گردید.

 

 

نماینده شهرستان های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: تعیین این میزان از تعرفه، حاصل بیش از یک سال پیگیری های مداوم بود که نهایتاً با تصویب هیات محترم وزیران به نتیجه رسید.

 

 

کبیری تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت تخمه های آفتابگردان و کدوی کشور به شهرستان های خوی و چایپاره اختصاص دارد به طوری که حجم معاملات این محصولات در خوی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال بوده و واردات بی رویه، بخصوص از کشور چین، کمر کشاورزان، بازرگانان و تجار بزرگ ترین میدان خشکبار خاورمیانه در خوی و سایر تولیدکنندگان تخمه آفتابگردان کشور را خم کرده و آنها را از کار بیکار کرده است.

 

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته تخمه آجیلی با استفاده از ارز مبادله ای و با نام تخمه روغنی وارد کشور می شد که خوشبختانه در اواخر سال گذشته تعرفه تخمه های آجیلی از تخمه های روغنی جدا شد و تعرفه تخمه کدو به ۴۰ درصد افزایش یافت و اکنون نیز شاهد افزایش تعرفه تخمه آفتابگردان به سقف ۵۵ درصد هستیم و علاوه بر آن، دیگر نمی توان برای واردات تخمه آجیلی از ارز مبادله ای استفاده کرد و امیدواریم با این تدابیر شاهد بهبود وضعیت تخمه کاران و بازرگانان کشور باشیم.

 

 

گفتنی است، بر اساس آمار گمرک در سال ۱۳۹۵، بیش از ۱۰۰ هزار و ۲۷۸ تن دانه آفتابگردان از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. این حجم از واردات تخمه آفتابگردان باعث شده است که در سال ۹۵ بالغ بر ۱۲۶میلیون و ۱۴هزار و ۵۲۹ دلار ارز از کشور خارج شود که ارزش ریالی این مبلغ، ۳۹۳میلیارد و ۸۹۸میلیون و ۴۹۱هزار و ۸۳۸ تومان بوده است. در آمار و اطلاعات مربوط به گمرک جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اتریش، آذربایجان، ارمنستان، امارات‌متحده‌عربی، اوکراین، بلغارستان، ترکیه، چین و روسیه به عنوان واردکنندگان تخمه آفتابگردان به ایران یاد شده است و در این میان چین با فروش بیش از ۸۲هزار تن دانه آفتابگردان به کشور درآمد ۱۱۱میلیون و ۹۳۷ هزار و ۴۸۸ دلاری را نصیب خود کرده و بزرگ‌ترین صادر‌کننده دانه آفتابگردان به ایران بوده است.

 

انتهای پیام/