به گزارش آذرباخیش، آنچه در ادامه می‌آید، ماحصل گفت‌ وگو با وحید محبوبی یکی از اساتید دانشگاه شمس تبریزی خوی درخصوص پژوهش و فناوری می باشد.

 

 

گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری چه تأثیری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت دارد ؟

 

ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، مراکز پژوهشی ، شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی و سخنرانی های علمی در هفته پژوهش می تواند موجب علاقه مندی عموم مردم بخصوص پژوهشگران و مخترعین و ایجاد انگیزه جهت تبدیل ایده های آنها به فناوری و تبدیل فناوری به محصول و تولید ثروت برای کشور گردد .

 

 

پیشنهادهای جنابعالی در خصوص هفته پژوهش و فناوری چیست؟

 

تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه در حوزه های دانشجویی و اساتید- افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری شامل نرم افزار، کتاب،اختراعات و ایده ها- برگزاری سمینارهای علمی در دانشگاه ها-راه اندازی مراکز رشد و فناوری – تعامل با رسانه های استانی جهت فرهنگ سازی بیشتر پژوهشی- هم اندیشی مراکز پژوهشی و آموزشی و تبادل نظر در خصوص دستاوردهای پژوهشی یکدیگر از مهمترین برنامه های هفته پژوهش است که باید در اولویت قرار گیرد .

 

در راستای تحقق دانشگاه های نسل سوم چه ایده های عملی دارید؟

 

دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین درسته سوال بسیار جالبی فرمودید ؟ پیشنهادهای زیادی برای ترویج و توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وجود دارد. در اینجا به چند مورد اشاره می شود :

 

  • برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد مرکز رشد در دانشگاه ها
  • برگزاری نمایشگاه های دائمی و دوره ای محصولات و خدمات کارآفرینی دانشجویی در دانشگاه ها
  • بورسیه نیروی کار دانشجویی در بنگاه های کسب و کار مناسب با رشته های تحصیلی مربوطه
  • برگزاری سلسله نشست های علمی– کاربردی دانشجویی جهت آشنایی با سیره عملی کارآفرینان ایرانی با حضور کارآفرینان برترکشور و اساتید و صاحب نظران حوزه کارآفرینی
  • تشکیل شرکت های تعاونی دانش بنیان برای دانشجویان فارغ التحصیل و ارائه حمایت های لازم از این شرکت ها
  • برگزاری دوره های کارآفرینی و سمینارهای آشنایی با شاخص ها و الگوهای دانشگاه کارآفرین
  • ایجاد بانک ایده، پرورش و هدایت ایده و برنامه ریزی برای کمک به عملیاتی شدن ایده های کارآفرینی دانشجویی
  • ساماندهی کسب و کارهای پاره وقت برای دانشجویان از طریق تعامل و همکاری دانشگاه با واحدهای کسب و کار مرتبط

دیدگاه خود را نسبت به کم تحرکی و سبک زندگی سالم نیز بفرمایید و در این زمینه هم تحقیقات و پژوهش هایی داشتید؟

 

من معتقد هستم که می‌توان با برنامه ریزی برای ساعت های هفته ، دیگر جمله وقت ورزش کردن ندارم را از دایره لغات روزمره حذف کرد. همه ما به نوبه خود درباره فواید ورزش سخن های فراوان می دانیم اما در عمل نمی‌توانیم آن را در زندگی خویش عملی سازیم و شاید دلیل آن تنبلی یا حتی جدی نگرفتن عواقب کم تحرکی و البته بدتر از آن غرق شدن در زندگی پرسرعت امروزی باشد .

 

 

شاید روی آوردن به سبک زندگی سالم مانند سبک زندگی اسلامی مورد تاکید ائمه اطهار(ع) یا توصیه های پژوهشگران و اساتید در بحث تحرک ، حرکت و تغذیه درست راه چاره این مهم باشد .

 

 

اگر تنها ۱۰ دقیقه از کار با اینترنت ، فضای مجازی ، رانندگی ، حتی خواب بکاهیم در هفته ۷۰ دقیقه وقت برای ورزش هایی مانند پیاده روی ، دوومیدانی و حتی کوهنوردی داریم. کم‌تحرکی و سکون را می‌توان یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی به خصوص در زندگی شهری دانست اما به راستی این مشکل تا چه اندازه جدی گرفته می‌شود .

 

 

جامعه ای که در آن ورزش و تحرک کافی تنها بر روی کاغذ و در کلام دهان به دهان می چرخد و تنها خاصیت آن شاید تقویت عضلات زبانمان باشد ، انگار تا این شعارها به پاها و دستانمان برسد می‌بایست حتما کار از کار گذشته باشد و آنجا است که قدر می دانیم آن گرانبها گوهر را که نامش سلامتی است .

 

 

علت  بی تحرکی در جامعه ما فراوان است اما تنها کافی است کمی به دور و برمان نگاه کنیم تا بفهمیم زندگی روزمره ماشینی با همه دستاوردهایش مانند موبایل، خودرو، مشغله فکری، کمبود وقت، کار فراوان، اینترنت و … چه وزنه هایی بر پاهایمان بسته شده اند که حتی برای تکان دادنشان برخی اوقات قدرتی در خود نمی بینیم. لازمه داشتن زندگی با کیفیت ، سلامت جسمانی است .

 

 

از عوامل محترم پایگاه خبری آذرباخیش که امروز از رسانه های تاثیرگذار و بیدار شهرستان خوی است نیز تقدیر و تشکر میکنم.به امید روزی که همه ما بتوانیم در سنگر دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی سرباز فداکار ، خستگی ناپذیر و مخلص برای مردم باشیم .

 

 

انتهای پیام/