به گزارش آذرباخیش ، موزه خوی واقع در کوچه نورالله خان در هشتم آبان ماه سال ۱۳۴۸ تاسیس شده ‌و این موزه متشکل از یک بخش اداری و دو سالن باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است که در آن اشیاء مربوط به دوره‌های ما قبل تاریخ‌، تاریخی و اسلامی و نیز اشیاء مربوط به هنرهای ملی و تزئینی و مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است.

 

 

در حدود ۱۰۰۰ قلم اشیاء تاریخی در این موزه نگهداری می‌شود اشیاء به نمایش گذاشته شده در موزه خوی شامل انواع ظروف سفالی مربوط به دوره های مختلف ما قبل تاریخ و تاریخی و انواع ظروف فلزی و ادوات حرب مربوط به دوره قبل از اسلام و بعد از آن است.

 

ظروف چینی و شیشه‌ای مختلف که دارای نقشهای ظریف و بسیار هنرمندانه ای هستند و اکثراً مربوط به دوره قاجاریه است.

انواع سکه‌های مسی، نقره، طلا و بیزانس مربوط به سلسله‌های مختلف پادشاهی اشکانی‌، ساسانی و اوایل اسلام تا قاجاریه د این موزه وجود دارد.

 

پارچه های زربفت زیبا و نقش‌دار، ادوات زینتی فلزی مانند النگو و پابند، مجسمه‌هایی از اقوام مختلف کشور با لباس‌های محلی و آثار زیبایی از منبت‌کاری‌، خاتم‌کاری و کاشی کاری مربوط به دوره های قاجار و صفوی در موزه خوی به نمایش گذاشته شده است.

 

مهرچوبی با متن دعاء اهدایی از آقای حاج شیخ حسن بصیری جهت نمایش در موزه به همراه مهرهای سنگی قبل از اسلام شامل: عقیق، سنگ سیاه، فیروزه، مهرهای شیشه‌ای جهت آویز مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است.

مهمترین اشیاء این موزه کتیبه سنگی متعلق به دوره شاه طهماسب صفوی در بردارنده فرمان شاه طهماسب مبنی بر معافیت بازاریان خوی از پرداخت مالیات است که در همین شهرستان کشف و هم اکنون در اختیار این موزه است و نیز اثر مهر بر روی گل مهرهای متعلق به دوره ساسانی است که نشانه ثبوت مالکیت به مفهوم امضاء صاحب کالا بوده که این اثر مهرها بوسیله تسمه به کالا و دهانه خمره ها بسته می‌شد.

 

 

انتهای پیام/