به گزارش آذرباخیش به نقل از روابط عمومی اداره کل زندانهای آذربایجان غربی، با حضور مدیر کل زندانهای استان ، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خوی ، دادستان خوی و مسئولین ادارات مختلف بزرگترین مرکز قالیبافی مددجویان درشمال استان افتتاح گردید.

 

در این مراسم میر علی اکبر بنی هاشمی مدیرکل زندانهای استان در جمع مسئولین و مددجویان  با اشاره به سیاستهای ابلاغی سازمان زندانها ضمن تشکر از فعالیتهای عملی انجام یافته توسط مسئولین قضائی و سازمانی در حوزه اصلاح وتربیت اظهار داشت: هموار نمودن مسیر بازگشت مددجویان با توجه به تغییر مسیر زندگی افرادی که برخلاف هنجارهای اجتماعی رفتار نموده اند از وظایف سازمانی است و تغییر رفتار و تغییر فکر و توانمند سازی مددجویان از مهمترین اولویتهاست.

 

وی افزود: ارتقاءسطح علمی جدید و آگاهی سازی از مهمترین زیر ساختهای اصلاحی  در رفتار های اجتماعی است و توجه بیشتر به  رفع کمبودها و آسیب های اجتماعی از بروز جرم  در جامعه خواهد کاست.

 

بنی هاشمی بیان داشت: بیسوادی یا کم سوادی یکی از علل اصلی گرایش مجرمین علی الخصوص نسوان به ارتکاب بزه می باشد که در این زمینه داشتن علم وآگاهی از بروز جرم در اجتماع می کاهد و عدم اشتغال و کسب درآمد مهمترین علل سوق به انجام بزه می باشد و اصلاح زیرساختهای اعتقادی و علمی و توانمندسازی برای کسب در آمد باعث اصلاح تغییر در رفتار خواهد شد که در این زمینه پنج گام اساسی در زندانها عملی شده و نتایج آن در حال نمایان شدن است.

 

مدیر زندانهای استان  با اشاره به سلامت جسم و روان اظهار داشت: امروزه روشهای علمی ترک مصرف مواد مخدر در مجتمع های حرفه آموزی و کاردرمانی عملی می گردد و همچنین اقدامات فرهنگی انجام یافته در زندانها به منظور مبارزه با فقر فرهنگی است.

 

وی تصریح کردند:  از سال قبل تاکنون ۱۸ نفر روحانی جذب زندانهای استان شده اند و بیش از یک سوم زندانیان استان در زمینه علوم قرآنی فعالیت دارند و بیش از ۸۰۰ نفر حافظ قرآن در زندانهای استان تربیت شده که بیش از ۵۰۰ نفر زندانی حافظ ۳ تا ۶ جزء قرآن مجید هستند و بستر سواد آموزی غیر حضوری تا مقطع دیپلم در تمامی زندانها و  با گشایش مدرسه هدایت در مرکزاستان نیز آموزش حضوری فراهم شده و بزودی درتعدادی از  شهرستانهای استان تسری خواهد یافت.

 

مدیر کل زندانهای استان اظهار داشت : کلید نهایی دوری جستن از زندان  و ماندن در جامعه برای همیشه بحث توانمند سازی و اشتغال مددجویان است و خوشبختانه با تفاهم نامه منعقده فی مابین اداره کل زندانها با سازمان فنی و حرفه ای از آغاز سالجاری تاکنون ۴۳۰ هزار  نفر ساعت آموزش  در قالب ۱۵۰ دوره آموزش کلاسهای فنی و حرفه ای توسط مربیان فنی و حرفه ای  برگزار شده و طبق تفاهم نامه یاد شده این آموزش تا قبل از پایان سه ماهه سوم سالجاری عملی گردیده است.

 

وی گفت: باید آموزش وسیله ای برای افزایش مهارت باشد  ودر ۶ شهرستان مرکز اشتغال و حرفه و آموزی به فعالیت مشغول هستند و نتیجه فعالیتهای اصلاحی و تربیتی بخصوص توانمندسازی انجام یافته در زندانها در گرو ایجاد ممر درآمد و اشتغال فردای روز آزادی زندانیان است و خواستار تغییر فرهنگ نگاه به زندانی توسط احاد جامعه گردید.

 

مجیدی دادستان دادگاههای عمومی و انقلاب خوی در این مراسم با اشاره به ساماندهی جمعیت کیفری و قرار گرفتن در مسیر خدا پسندانه اظهار داشت: اگر جمعیت کیفری مدیریت نگردد برای جامعه یک پدیده خطر ناک خواهد شد و این به معنای گرایش مجدد مجرمین به ارتکاب مجدد جرم خواهد بود.

 

مجیدی افزود : در راستای مدیریت زندانها اولین اقدام اساسی توانمند سازی مددجویان است و رویکرد دستگاه قضایی به توانمند سازی وحرفه  آموزی و اشتغال است که باعث حل مشکلات جامعه و خانواده ها خواهد شد.

 

دادستان دادگاههای عمومی و انقلاب خوی تاکید کرد : با ساماندهی اشتغال بسیاری از آسیب های اجتماعی که مددجویان را تحت شعاع قرار می دهد منتفی خواهد شد و راهی نو برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه فراهم میشود.

 

وی ضمن تشکر از مدیرکل زندانهای استان در زمینه فراهم سازی بستر اشتغال مددجویان افزود: مددجویان  تمام سعی خود را  در زمینه توانمند سازی و تفکر اصلاحی در پیش گرفته و گذشته خود را فراموش نمایند و ما از رویکرد فکری سازمان زندانها مجدانه حمایت می کنیم و انشاالله با این تفکر و ایده جدید تمام مددجویان در زندانها صاحب شغل شوند ودر مسیر اشتغال به فرمایش امیر المومنین (ع)که میفرمایند:  اشتغال عبادت است و دغدغه مفام معظم رهبری(مدظله العالی) در این خصوص مرتفع گردد.

 

خضرلو سرپرست مجتمع در حاشیه این افتتاح در گفتگو با روابط عمومی اظهار داشت : فاز اول  این مرکز به همت بنیاد تعاون زندانهای استان با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال با اشتغال ۴۵ نفر مددجو آغاز شده و در ادامه با اشاره به بسط اشتغال نشسته افزود: با توجه باینکه غالب مددجویانی واجد شرایط استفاده از اشتغال در واحدهای تولیدی و اشتغال خارج از زندان را ندارند در راستای تاکیدات مدیر کل مبنی براستفاده از حداکثر ظرفیت اشتغال مولد بررسی های لازم انجام یافته که امیدواریم در برنامه های آتی  درصد بالایی از مددجویان نیز در داخل زندان به فعالیت مشغول گردند.

 

انتهای پیام/