از دی ماه سال گذشته بود که بحث فیلتر شدن تلگرام بیشتر از همیشه بر سر زبان‌ها افتاد و این پیام‌رسان برای مدتی فیلتر شد. البته این فیلترینگ خیلی طول نکشید و تقریبا پس از ۲ هفته دوباره در دسترس کاربران قرار گرفت، اما ماجرا اینجا ختم نشد و رئیس کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد تلگرام تا آخر فروردین فیلتر می‌شود اما این اتفاق هم رخ نداد ولی دولت بخشنامه‌ای را مبنی بر استفاده نکردن از تلگرام در دولت منتشر کرد.

در اوایل اردیبهشت ماه هم شرکت زیرساخت از کاهش کیفیت تلگرام خبر داد و استفاده این پیام‌رسان از CDN در ایران لغو شد و این امر باعث کندی در بازکردن تصاویر و ویدئوهای تلگرام شد. پس از این موضوع هم نظرات جدید آذری جهرمی در گفت گو با آفتاب یزد عنوان شد و درباره فیلترینگ تلگرام صحبت‌های تازه‌ای مطرح شد. در صبح نهم اردیبهشت هم تلگرام از دسترس خارج شد و همه گمان به فیلترینگ بردند اما بعدا مشخص شد مشکل از سمت تلگرام بوده و پاول دوروف اعلام کرد برق آمستردام رفته است و سرورها بیش از حد داغ شده‌اند. روز گذشته اما اوضاع تغییر کرد و قوه قضاییه دستور فیلتر شدن تلگرام را صادر کرد و وب‌سایت این پیام‌رسان (Telegram.org) را رسما فیلتر کرد.

وزیر ارتباطات هم تلویحاً این خبر را تایید کرد و در توییتر خود نوشت:

۱)دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف ناپذیر است؛ هر چند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجدداً فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه‌ی دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است.

‏۲)فناوری، به خودی خود، نه مجرم است نه مفسد و نه منحرف؛ این  #بشر  است که با استفاده نادرست از آن، جرم یا فساد در فضای زندگی مجازی را ترویج می‌کند؛ چندان که در فضای واقعی نیز چنین می‌کند که امریست گریزناپذیر و علی حده.

‏۳)توسعه فناوری نیز پیوسته و توقف ناپذیر است، چرا که مکث در این مسیر پرجنب و جوشِ لایتناهی، آنهم در روزگار سرعت تکنولوژی، بس سخت و مستصعب است و خود تحریمی از دنیای نوین عقب‌ماندگی را به‌دنبال خواهد داشت.

‏۴)سیاستگذاری برای رسانه‌های نوین و به رسمیت شناختن آنها در جهت پاسداشت حقوق شهروندان، نیازمند اقدامی عاجل است که تعارض کشور با شبکه‌های اجتماعی را کاهش و باعث وحدت عمومی و مانع سلب اعتماد خواهد شد.

‏۵) در این میان نباید از عدم وجود استانداردی جهانی برای حفظ حاکمیت کشورها در نرم افزارهای فضای مجازی گذشت، این تعارضی است که برای اکثر کشورها وجود دارد. زمانی که  مقررات کشورها محترم شمرده نشود، عکس العمل حاکمیتها امری غیرطبیعی و غیرمعقول نمی‌نماید.

انتهای پیام/