به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش ، شهرستان خوی به لحاظ تمدن و قدمت تاریخی، از زمره شهرهای کهن و دارای پیشینه درخشانی است که فرهنگ و هنر مردمان این مرز و بوم در برخی بخش ها بی همتاست. فرش دستباف از جمله ی هنرهای بسیار قدیمی و اصیل این شهرستان است که در عصر حاضر نیز یکی از قالیبافان خوش ذوق خویی با هنرنمایی چشم نواز خویش به مناسبت مسابقات فوتبال ( جام جهانی _ جام ملت‌های آسیا ) فرشی بسیار هنرمندانه خلق کرد تا نام و آوازه خوی همچنان بر سر زبان‌ها باشد.

 

چندسالیست؛ برای هنرمندان بافنده فرش شهرمان که اکثرا از این راه ارتزاق نموده و نان و مایحتاج خانواده شان را نیز تامین می‌کنند مشکل مهم و حیاتی رخ داده که رفع آن مشکل موجب دلگرمی آنان به ادامه فعالیت در این شغل سخت می انجامد و در این راستا توجه و نگاه ویژه مجلس و دولت کارگشا خواهد بود.

 

در سالهای ماضی بیمه تامین اجتماعی قالیبافان در ردیف حمایت های دولت قرار داشتند، اما در سال‌های اخیر متاسفانه این حمایت ها کمرنگ و کمرنگـتر شد، تا جایی که، بیمه تامین اجتماعی تعداد زیادی (خانوار) از عزیزان فرش باف شهرستان، به بهانه تاخیر در پرداخت حق بیمه، متاسفانه حذف شده است و انگار نه انگار که قالی باف هستند.! و جهت ادامه سابقه بیمه ای بایستی ناچاراً با متحمل شدن هزینه های گزاف و بصورت آزاد ( خویش فرما) پرداخت کنند!

 

 نماینده مردم و فرماندار شهرستان خوی، قالیبافان زحمت کش را دریابید!!

 

در گفتگو با چند تن از قالیبافان شهرستان خوی جویای وضعیت معیشت و بیمه ای آنان شدیم . میرعلی سید ولیلو یکی از بافندگان فرش در شهرستان خوی با اشاره به مشکل عدیده بافندگان فرش گفت : بخشی از مشکلات فرش بافان مربوط به بیمه تامین اجتماعی است و بخشی دیگر به وضعیت نابسامان اقتصادی برمیگردد .

 

وی ادامه داد : قبل از هر چیز لازم میدانیم به دلیل حمایت هایی که در خصوص بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش صورت گرفته است از دستاندرکاران این اقدام بزرگ تقدیر و تشکر نماییم . اما موضوع بیمه در سالهای اخیر به یک معضل نیز تبدیل شده و باعث ایجاد استرس در خانواده ها گردیده است . به این معنا که باتوجه به تعداد زیاد حذف شده ها از شمول بیمه تامین اجتماعی ، ما برای تامین مایحتاج زندگی این استرس را داریم که نکند به محض بیرون رفتن از منزل مامور بیمه بیاید و ما را در خانه نبیند و بیمه تامین اجتماعی مان قطع شود! و به عبارتی تقریبا در حصر خانگی به سر میبریم !

 

سید ولیلو، مشکل اقتصادی قالیبافان را افزایش بی رویه ملزومات بافندگی فرش عنوان کرد و افزود : علیرغم افزایش نسبی قیمت فروش فرش دست باف ریز ماهی ، ملزوماتی مانند نخ و ریسمان و سایر اقلام مورد نیاز با جهش شدید افزایش قیمت ، باعث کاهش سود تمام شده فرش دست باف شده است که درصورت عدم حمایت های مالی بصورت اعطای وام های کم بهره در قالب سرمایه درگردش ، بافندگان فرش دچار مشکل جدی خواهد شد .

 

اکبر بهنمون ، یکی دیگر از بافندگان فرش درباره مشکلات این قشر اظهار داشت : در حال حاضر بزرگترین مشکل ما عدم حمایت دولت محترم از بافندگان فرش دست باف است ، بطوریکه اینجانب از دوران کودکی بر روی کارگاه های بافندگی فرش کارکرده ام و قریب به ۳۰ سال است با تحمل سختی های فراوان و به خطر افتادن سلامت جسمانی و بینایی در این حرفه کار کرده ام اما در ماه های اخیر به دلیل فراموشی پرداخت بموقع حق بیمه متاسفانه سازمان بیمه تامین اجتماعی ، بنده را از جمع بیمه بافندگان فرش حذف نمود .

 

وی ادامه داد : علیرغم نامه نگاری و پیگیری ها از طریق دفتر نماینده محترم و سایر مسؤلین محترم شهرستانی و استانی جهت از سرگیری بیمه فرش بافی و پرداخت حق بیمه بصورت حمایتی ( سه ماهه ) متاسفانه تا بحال نتیجه ای در راستای برقراری مجدد بیمه قالی بافی حاصل نشده است.

 

بهنمون اضافه کرد : باتوجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و افزایش افسارگسیخته هزینه های روزمره، حذف حمایت دولت از قالیبافان در خصوص بیمه تامین اجتماعی، احتمال وارد آمدن ضربه بر پیکره ی این هنر کهن و هنرمندان اصیل و زحمت کش شهرمان را افزایش داده است و در صورت ادامه بی توجهی مسئولین به این قشر آسیب پذیرو بافندگان فرش دست باف ، آینده این حرفه و هنر امیدوار کننده نخواهد بود .

 

 از ۲۵ هزار نفر بافنده فرش در خوی تنها ۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند!

 

 

جبرائیل زینالی، مدیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار آذرباخیش گفت : حدود ۲۵ الی ۳۰ هزار نفر بافنده قالی در شهرستان خوی فعال می باشند که سالیانه حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار متر مربع فرش دستباف در این شهرستان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند.

 

وی ادامه داد : سهم فرش ریزماهی خوی که سالهاست به عنوان برند ملی و جهانی شناخته می شود بیش از ۶۰ درصد تولیدکنندگان فرش دستباف در این شهرستان است و مابقی در بافتن نقشه های متنوع دیگر فعالیت دارند.

 

زینالی با بیان اینکه در بازه زمانی سال ۸۹ تا ۹۲ حدود ۵۲۰۰ نفر از بافندگان فرش تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی درآمدند، افزود : اما طی سال‌های اخیر این تعداد به حدود ۳۲۰۰ نفر تنزل پیدا کرده و قریب به ۱۱۰۰ نفر از عزیزان قالیباف به دلیل مشکلاتی چون تاخیر در پرداخت حق بیمه از سوی سازمان تامین اجتماعی حذف و کنار گذاشته شدند!

 

دبیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خوی، مهمترین و اساسی ترین خواسته تمام دست‌اندرکاران، تولیدکنندگان و بافندگان فرش در شهرستان خوی را در ۲ بخش مطرح کرد و ادامه داد : تعمیم و توسعه بیمه شدگان تامین اجتماعی جهت تشویق فعالین در این حرفه و هنر و همچنین اعطای وام قالی بافی در قالب مشاغل خانگی یا کارگاه های کوچک و بزرگ و یا وام توسعه روستایی، ۲ خواسته ی بحق و مهمی است که در راستای ارتقاء و توسعه ی فرش دستباف خوی تاثیرات فراوانی خواهند داشت.

 

 

انتهای پیام/امیر علی موسوی