به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش ؛ رییس جمهوری کشورمان در آیین افتتاح سد بویلاپوش گفت: خوشحالم که شاهد افتتاح این سد هستم و امیدوارم بهره برداری از آن موجب پیشرفت و آبادی منطقه و کشور شود.

سد انحرافی بویلاپوش در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی آغاز شد و در شرایطی که پیشرفت فیزیکی آن تا اواسط ۱۳۹۳ شمسی ۱۰ درصد بود، این رقم اکنون به ۷۷ درصد رسیده است.

این سد انحرافی بر روی رودخانه «قطور» خوی با هدف تنظیم و انتقال ۵۱ میلیون مترمکعب آب اجرا شد و آب مورد نیاز ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این خصوص گفت: با بهره برداری از این سد سه هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زراعی پایاب از آب تنظیمی آن بهره مند می شود.

کیومرث دانشجو افزود: اعتبار تخصیص یافته برای این طرح یکهزار میلیارد ریال بود و تاکنون برای ساخت سد و شبکه بویلاپوش به ترتیب ۲۶۸ و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: این سد آب مورد نیاز ۲۰ روستای منطقه را از طریق ۶۰ کیلومتر کانال تامین و امکان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را نیز فراهم می کند.

وی ادامه داد: سد انحرافی بویلاپوش با حجم آب ورودی ۱۲ مترمکعب در ثانیه، سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را از رودخانه قطور جمع آوری می کند.

سد «بویلاپوش» بر روی رودخانه قطور خوی و نیز سرشاخه‌های متعدد آن مانند چیلیک، کلندسو، آورش، قیله‌لیق، سریک، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث شده است.

این سد از نوع بتنی با سرریز دریچه دار به طول ۳۰ متر و مشتمل بر سه دستگاه دریچه قطاعی، ۲ دهانه آبگیر و پنج واحد رسوب گیر است؛ در این طرح با احداث ۲۰ کیلومتر کانال و ۲۲۰ دستگاه ابنیه فنی امکان تامین آب ۶۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه فراهم شده است.

رییس جمهوری امروز و در سفری یک روزه به آذربایجان غربی چندین طرح توسعه منابع آب و خاک استان های مرزی از جمله سد کرم آباد، سد سردشت، آبیاری و زهکشی سد سیلوه، کانال انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه/جلدیان/ و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد و چندین طرح دیگر به ارزش چهار هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان را افتتاح یا کلنگ زنی می کند.

انتهای پیام/ایرنا