خبرنگار روزنامه آبشار در نشست هم اندیشی فعالین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری شهرستان خوی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ، فرماندار، مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری که در محل سالن اجتماعات فرمانداری خوی برگزار شد ، اظهار داشت : یکی از مشکلات محسوس و عینی ، بحران شناخت از جایگاه حرفه ای و ماهیت رسانه ها در جامعه است که این موضوع موجب به چالش کشیده شدن رسالت رسانه های مکتوب و برخط و خبرنگاران شده است.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش ،امیرعلی موسوی خبرنگار روزنامه آبشار در شهرستان خوی که به نمایندگی از خبرنگاران و اصحاب رسانه ها (مطبوعات ، خبرگزاری ها و…) در این شهرستان پشت تریبون سخنرانی رفت ، ضمن انتقاد از وضعیت موجود رسانه ها و نوع نگرش و تصورات برخی مسولین خوی در مواجهه با خبرنگاران گفت : پندار تعدادی از مسوولین عزیزِ ما این است که رسانه ها روابط عمومی ادارات هستند و صرفا در مقام روایت کننده و گزارش دهنده ی عملکرد آنها ، آنهم مطابق با ذائقه و تعریف و دیدگاه خودشان باید عمل کنند!
مشروح سخنرانی خبرنگار روزنامه آبشار فعال در شهرستان خوی به شرح زیر است :
به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد
از واقعهای ترا خبر خواهم کرد و آنرا به دو حرف ، مختصر خواهم کرد
با عشق تو ، در خاک نهان خواهم شد با مهر تو ، سر ز خاک بر خواهم کرد
سلام علیکم و رحمت الله
سلام و درود خدا بر تمامی وقایع نگارانی که حرمت قلم و آگاهی را پاس میدارند
و خامه خویش را جز در مسیر حق و عدالت به کار نمیگیرند.
نخست به نوبه خودم عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی دارم محضر جناب آقای مصطفوی معاونت محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی و هیات محترم همراه و باید سپاسگزاری کنم از طرف خودم و همه ی همکاران و دوستان خبرنگار و اصحاب رسانه ، از جناب آقای دکتر عابدی معاونت محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خوی و همکاران ارجمندشان بخصوص جناب آقای دکتر تیموری معاونت محترم سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرماندار خوی و سایر عزیزانی که این جلسه ی هم اندیشی را بر پا نمودند و این فرصت ارزشمند همنشینی را تدارک دیدند.
همچنین باید عرض ادب و کسب اجازه داشته باشم از محضر ارجمندان و سرورانم در این محفل که بنده افتخار سخن گفتن به نمایندگی از دوستانی که بنده را انتخاب نموده اند را دارم و این مسئولیت را به من سپردند.
جناب آقای مصطفوی ؛ خلاصه ای از آمار رسانه ها و فعالین حوزه خبر اعم از نشریات و مطبوعات و خبرگزاری ها را جهت استحضار به عرض می رسانم :
باتوجه به آمار موجود در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی ، در حال حاضر تعداد ۸ هفته نامه ، ۳ ماهنامه ، ۲ پایگاه خبری و ۱ رسانه دیجیتال در شهرستان خوی فعالیت دارند و علاوه بر این ها تعدادی هم نمایندگی های مطبوعات کثیرالانتشار و سراسری در این شهرستان مشغول به کار میباشند .
تعداد خبرنگاران فعال در شهرستان خوی ۲۳ نفر می باشد که به نمایندگی از نشریات مکتوب ، مطبوعات و یا خبرگزاری های مختلف کشور ، در راستای تنویر افکار عمومی و اعتلای فرهنگی جامعه قلم میزنند .
اکنون جای آن است که به داوری در آن چه کرده ایم گردن نهیم
از صمیم قلب عرض نموده و یاداوری می کنم ؛ به خودم و همکاران عزیزم ، که وضعیت فعلی رسانه های فعال در شهرستان خـوی به شدت نیازمند ارزیابی، نقد و آسیب شناسی ست. معضلات و آسیب های بی شماری هست که اهمیت ، موقعیت ، مشروعیت و حتی موجودیت این رسانه ها را تهدید می کند .
فارغ از بحث منزلت قُدسی و معنوی این حرفه و ضرورت شناختِ مسئولیت های آن به چند نکته باید اشاره کنم:
نکته اول : یکی از مشکلات محسوس و عینی ، بحران شناخت از جایگاه حرفه ای و ماهیت رسانه ها در جامعه است . در توضیح این مسئله باید اشاره کنم که به ویژه در محیطی که ما زندگی می کنیم کارکردهای مهم رسانه های بومی اعم از رسانه های مکتوب و رسانه های حاضر در فضای اینترنت و مجازی کاملاً درک نشده است .
پندار تعدادی از مسئولین عزیزِ ما این است که رسانه ها روابط عمومی ادارات هستند و صرفاً در مقام روایت کننده و گزارش دهنده ی عملکرد آن ها ، آن هم مطابق با ذائقه و تعریف و دیدگاه خودشان باید عمل کنند!
این که نشریات و رسانه ها باید ماهیت پرسشگری داشته باشند ، این که جایگاه کارشناسی دارند و این که رویکرد تحلیلی داشته باشند به رسمیت شناخته نشده است .
و بنده عرض میکنم : اطلاع رسانی صرفـاً یکی از کارکردهای رسانه است.
عدم تحمل و انتقاد پذیری مسئولین و نهادها مسئله ایست که خیلی عمومیت دارد و به شیوه های مختلف هم ابراز می شود . همچنین در نوع واکنش ها به انتقادات کاملا محسوس و قابل مشاهده است . از جمله : شکایت رسمی ، قهر ، تهدید و از کارهایی از این قبیل !
یکی از مهمترین انتقادات وارد بر مسئولین محترم اجرایی شهرستان ، عدم اطلاع رسانی از حضور شخصیت ها و مقامات مهم داخلی و خارجی به شهرستان خوی است ، چراکه خبرنگاران در صورت اطلاع و یا دعوت در چنین مواقعی ، موضوعات مربوط را دنبال کرده و در انعکاس اخبار و رصد عملکرد مسئولین ، رسالت خویش را بجـا می آورند !
بنده در این خصوص ؛ از مسئولین محترم استان و شهرستان ، به ویژه از امام جمعه محترم که کلامشان نافذ است و فرماندار محترم می خواهم که مسئولان را به صبوری و تحمل بیشتر دعوت کنند ، حداقل این که احتمال درصدی از خطا را برای ما بپذیرند.
ضمن این که باید در نظر داشت ، فشارها و برخوردهای قهر آمیز غیر از بن بست هایی که مستقیماً ایجاد می کند به طور غیر مستقیم فضای نقد و تحلیل را محدود می کند و رویکرد خودسانسوری و محافظه کاری را تقویت می نماید.
البته نباید فراموش کرد ، رویکرد نقادانه صرفاً در تقابل با مسئولین و نهادهای اداری نیست . بلکه گاهی برخی از رفتارهای جمعی و خواست های غیر متعارف در ارتباط با مسئولین و نهادها هم از سوی رسانه ها مستلزم نقد صریح و تحلیل عمیق است ، به هر حال مدیران باید قبل از هرچیزی باور کنند که رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند نه چرخ چندم بروکراسی!
نکته ی دیگری که بسیار حائز اهمیت است این است که حمایت از نشریات مکتوب و سایر رسانه های محلی در حقیقت کمک مستقیم به رشد جریان توسعه ی فرهنگی در شهرستان است . همه به این واقفند که توسعه ی فراگیر و پایدار ، بنیـادی ترین اصل در تعامل و ترقی یک جامعه است .
آیا فرایند توسعه ی فرهنگی و به تبع آن توسعه اقتصادی و توسعه عمرانی جز از رهگذر ارتقاء سطح آگاهی ها و فرهنگ عمومی و جلب مشارکت مردمی و اعتماد سازی که همه جزء کارکردهای رسانه ها هستند امکان پذیر است؟
نقشی که این رسانه ها می توانند در همگرایی منطقه ای و تقویتِ حساسیت های مثبت ناسیونالیستی و ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در فرایند توسعه شهرستان ایفا کنند انکارناپذیر است و این دقیقن نقش متمایز و متفاوت رسانه های بومی در مقایسه با رسانه هایی است که در سطح کلان ، فعالیت می کنند و کمتر از چنین کارکردی برخوردارند . بنابراین تقویت و حمایت از رسانه ها در حقیقت حمایت مستقیم از جریان توسعه همه جانبه است.
نکته ی دیگر این است که بحث حمایت ازرسانه ها ، از چه مجرا و چگونه انجام گیرد؟
مقصود ما از ضرورت حمایت ، حمایت مالی مستقیم نیست به گونه ای که استقلال و شیوه ی عمل رسانه ها را مخدوش کند . بلکه باید به همان دلایل مذکور ، بستری فراهم شود تا از ساز و کارهای صحیح و مناسبات واقعی و منطقی هزینه ی تداوم فعالیت رسانه ها تامین شود . به عنوان مثال : درج آگهی های تبلیغی و عملکردهای دستگاه های مختلف دولتی و غیر دولتی در نشریات و سایت های خبری محلی ، میتواند در بحث حمایت از ماندگاری رسانه ها مثمرثمر واقع شود .
همان طور که در سرآغاز مبحث اشاره شد ما با نارسایی ها و مشکلاتی روبرو هستیم به طور مثال یکی از مشکلات مشهود در خصوص رسانه های مکتوب شهرستان بحث نامنظم بودن دوره ی انتشار است باید عرض کنم که در سالهای اخیر تعرفه ها و هزینه های چاپ و کاغذ بیش از ۳ برابر شده است این در حالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی کشور توان و تمایل بخش خصوصی و اداری برای سفارش رپورتاژ که مهمترین منبع تامین کننده ی هزینه های انتشارِ نشریات است به شدت کاهش یافته است .
اگر کسی در فضای مجازی و یا به شکل آزاد کار خبری می کند ، کار کردن او صرفاً به انگیزه ی درونی ، شخصی و عشق و علاقه است و البته همگان انتظاردارند که خبرنگار با تعهد وصداقت وشجاعت کار کند . اما فراموش می کنند که این دوستان ، حقوقی هم دارند که باید ادا شود و زمینهی مساعدی برای فعالیت وتقویت انگیزهها وحفظِ رغبت و ارتقا کیفیت ها در کار رسانه ای باید فراهم شود .
جناب آقای مصطفوی و حضار گرامی ، کلام آخر اینکه : ” احتیاج پرنده را از آسمان به زمین می کشاند”
وسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
امیرعلی موسوی – خبرنگار روزنامه آبشار آذربایجان غربی – خـوی
۲۵ تیرماه ۱۳۹۸
انتهای پیام/ امیرعلی موسوی