به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش به نقل از خبرنگاران جوان؛ سید تقی کبیری نماینده مردم خوی، چایپاره در مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی به مرکزیت شهر خوی با بیان اینکه این طرح حدود یک سال بررسی شده است، اظهار کرد: ساختار جغرافیایی طولی و فاصله ۷۰۰ کیلومتری شمال تا جنوب آذربایجان غربی، موجب عدم خدمت رسانی مناسب به نیمه شمالی این استان شده است و به همین علت در برخی از شهر‌ها محرومیت‌های ویژه‌ای وجود دارد.

او با بیان اینکه این طرح سال‌های گذشته هم مطرح شده بود، ادامه داد: بیشتر زیر ساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این موضوع وجود نداشت، اما در چند سال اخیر با ایجاد زیر ساخت‌هایی در مرکزیت شهرستان خوی و شمال استان آذربایجان غربی، امکان شروع طرح وجود دارد؛ زیر ساخت‌هایی مانند دو کوریدور مهم کشوری که شرق کشور را به شمال غرب و جنوب خلیج فارس وصل می‌کند.

کبیری افزود: همچنین شهر چالدران و خوی به منطقه آزاد ماکو اضافه شده و در زمینه درمانی، در ۲ سال اخیر حدود، ساخت ۴ بیمارستان نیمه شمالی آذربایجان غربی به قطب درمانی شمال غرب کشور تبدیل کرده است؛ به علاوه افتتاح ۲ فرودگاه در این منطقه و اتصال خطوط ریلی کشور به سمت اروپا در محدوده استان پیشنهادی آذربایجان مرزی، پیشرفت بحث راه‌سازی و خطوط هوایی را نشان می‌دهد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس اظهار کرد: جمعیت بالای یک میلیون نفر در این محدوده از دلایل دیگر تشکیل این استان جدید است؛ سال گذشته جلساتی را با هماهنگی جهانگیری و پیگیری از وزارت کشور داشتیم و قرار شد که وزارت کشور این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. مطابق مکاتبات ما با وزارت کشور مخالفتی صورت نگرفت، اما اعلام شد این طرح فعلا در دستور کار نیست؛ به همین دلیل این موضوع را از طریق مجلس پیگیری کردیم.

کبیری با بیان اینکه تنها مشکل طرح، بار مالی است، یادآور شد: ما این تجربه را در حدود ۲ سال گذشته برای مناطق آزاد هم داشتیم؛ با توجه به اینکه شهر خوی منطقه آزاد نبود و ایجاد منطقه آزاد بار مالی داشت، از طریق مجلس ورود کردیم و خانه ملت هم آن را تصویب کرد؛ بعد با دولت هم رایزنی کردیم تا اینکه آن‌ها این موضوع را تصویب کردند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۶۷ نماینده طرح ایجاد این استان جدید را امضا کرده‌اند و در مدتی که تا آذر ماه هدر رفت بودجه به دست می‌آید، پیگیری خواهیم کرد که بار مالی این طرح در بودجه سال ۹۹ برطرف شود.

کبیری در پاسخ به اینکه آیا تقسیم استان آذربایجان غربی مشکلات امنیتی به وجود نمی‌آورد، گفت: همانطور که در گذشته استان آذربایجان شرقی تقسیم شد و استان اردبیل به وجود آمد و همچنین استان‌های خراسان شمالی و جنوبی به وجود آمدند، مشکل امنیتی به وجود نخواهد آمد، این عدم توازن و نبود امکانات است که مشکلات را به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/