به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش ،طی یک هفته ماضی نماینده مردم شهرستان های خوی وچایپاره طرحی را تحت عنوان پیشنهاد ایجاد یک استان جدید با نام “استان آذربایجان مرزی” پس از اخذ امضاء از ۶۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم هیات رییسه کرد وبه عبارتی این طرح در صحن مجلس اعلام وصول شد.
فرآیند قانون‌گذاری در کشور با ارائه لایحه توسط دولت یا شورای­عالی استان‌ها به مجلس و یا با ارائه طرح به امضای ۱۵ نماینده، به مجلس آغاز می­‌شود.
روند بررسی طرح تا اینکه به یک قانون تبدیل شود تقریبا مسیر طولانی را طی میکند. لذا جهت درک بهتر؛ مسیر ارایه یک طرح توسط نماینده مجلس تا تبدیل آن به قانون و اجرایی شدن آن را بصورت تیتروار در ادامه عرض مینمایم.
گام  اول پیشنهاد نمایندگان (پیشنهاد دهنده و امضاء کنندگان)و تقدیم طرح به مجلس- گام  دوم اعلام وصول طرح و ارجاع به کمیسیون­‌های تخصصی مجلس-گام  سوم بررسی در کمیسیون و ارائه گزارش به هیأت ‌رئیسه مجلس- گام  چهارم بررسی و رأی‌گیری درصحن مجلس- گام  پنجم رسیدگی یک شوری یا دو شوری “فوریت دار” -گام  ششم اعلام نظر شورای نگهبان درباره طرح- گام  هفتم ابلاغ به رئیس‌جمهور توسط رییس مجلس- گام  هشتم ابلاغ برای اجرا توسط رییس جمهور،، است.
لذا می‌بینیم که یک طرح ارایه شده توسط نمایندگان، چه مسیر نسبتا طولانی را طی میکند تا شاید، تاکید میکنم “شاید” به قانون تبدیل شود.

با این اوصاف نمایندگان ارومیه چرا قانون را بر نمی تابند؟!!

نماینده مردم شهرستان های خوی وچایپاره استدلال ها ودلایل متقن، شفاف، منطقی و توجیح پذیری را درپی طرح ارایه شده به مجلس (پیشنهاد ایجاد استان آذربایجان مرزی) بارها ازطریق تریبون مجلس و یا مصاحبه باخبرنگاران واصحاب رسانه اعلام و اطلاع رسانی کرده است.
بسیار حائز اهمیت است به برخی نکات توجه ویژه ای داشته باشیم؛
اول اینکه طرح استان آذربایجان مرزی حاصل تحلیل وکارهای کارشناسی در رابطه با عنوان نام ( آذربایجان مرزی)، و سایر شاخص های لازم مربوط به طرح، است.
دوم اینکه یقیناً این جنجال ها و هیاهو های پوپولیستی که ازسوی برخی از نمایندگانِ بخصوص مرکز(ارومیه)نشین رُخ داد، از قبل توسط تنظیم کنندگان این طرح پیشنهادی پیش بینی شده بودو دلیل انتخاب نام آذربایجان به جای انتخاب نامهایی دیگر نظیر خوی و هرنامی بجز آذربایجان برای ایجاد استان جدید، بخاطر خنثی سازی این جریانات و هوچی گری های تفرقه افکنانه مبنی بر “تجزیه شدن آذربایجان ویا تجزیه شدن کشور” انجام شده است.

آن اشخاصی که در بوق و کرنا کرده اند که؛ ای وای آذربایجان تجزیه شد و… چرا معنی و مفهوم این حرفشان را شفاف نمیگویند؟؟!!

سوال مردم خوی وشهرستان های شمال آذربایجان غربی درباره این جریانسازی های نامتعارف این است:
آیا آذربایجان زمانی که تبدیل به زنجان وآذربایجان غربی وآذربایجان شرقی شد؛ آذربایجان ازدست رفت! یا قدرتمند شد؟؟!
آیا زمانی که استان اردبیل تشکیل و مستقل شد، آذربایجان ازدست رفت! یا باعث جاری شدن امکانات بیشتر برای آن منطقه از کشور شد؟؟!
آیا تعدادی استان جدید که طی سالهای پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تشکیل ومستقل شدند؛ ازجمله: قم، خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی، قزوین، البرز و… آیا اینها از کشور ایران جدا شدند! وبه کشورهای دیگری واگذار شده اند؟؟!

وآیا استقلال این استان های جدید در کشور، باعث افزایش وارتقای شاخص های بهره وری در زمینه ها و بخشهای مختلف در آن مناطق نشده است؟؟!!

و سوال مهم و اساسی از آن جنجال کنندگان وتزریق کننده های افکار تفرقه افکنانه بر اذهان ملت شریف ایران اسلامی وبخصوص ملت ولایتمدار و در عین حال احساسی منطقه آذربایجان در کشور مقتدر و پهناور ایران اسلامی، این است: اکنون که نماینده مردم شهرستان تمدن ساز، فرهنگ ساز و تاریخ ساز خوی در مجلس شورای اسلامی، مطالبه ی  به حق و قانونیِ بیش از ۳۰ ساله موکلین اش را طی تنظیم طرحی مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین و دستورالعمل های داخلی مجلس شورای اسلامی، تقدیم قوه مقننه کرده است، این روند و عمل قانونی، شد تجزیه طلبی و ده ها تهمت دیگر… ؟؟!

جنابان ارومیه نشین، آیا الفاظی که طی حدود یک هفته گذشته به کار برده اید، شایسته وکلا و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است؟؟!
از کِی هیاهو از قانون پیشی گرفته است؟؟!

آقایان نماینده ارومیه نشین؛ اگر راست میگویید، دندان به جگر بگیرید؛ بجای هوچی گری و تهمت زدن به همکار خویش در خوی، برای مخالفت های خود دلیل و سند منطقی بیاورید و از واقعیت ها فرار نکنید.. ببینید و بشنوید دلایل و استدلال های پیشنهادی طرح استان آذربایجان مرزی بامرکزیت خوی چیست؟
و تصمیم نهایی را به مجلس واگذارید، هرچه رای مجلس بود مطاع و لازم الاجراست..

انتهای پیام/