به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش محفل انس با قرآن کریم طبق رسم هرساله از طریق ارتباط زنده تصویری و با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

در اولین روز از ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و موسم ضیافت الهی، مراسم انس با قرآن در مصلای تهران و ارتباط زنده تصویری با حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد و قاریان قرآن کریم به تلاوت آیات نور پرداختند.

رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم در سخنانی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن، به بیان مواردی از دستور‌های کاربردی و سعادت‌بخش قرآن برای تنظیم قواعد و روابط فردی و جمعی زندگی انسان‌ها پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تنها راه نجات بشریت از ظلم، تبعیض، جنگ، ناامنی، لگدمال شدن ارزش‌ها و حاکم شدن امنیت و سلامت و آسایش را عمل به دستور‌های کاربردی قرآن دانستند و گفتند: یک دسته از دستور‌های کاربردی قرآن، نحوه قاعده سازی در زندگی است. اگر این قاعده‌سازی بر مبنای قدرت و پول و شهوت باشد، انسان از زندگی واقعی و اخروی بی‌نصیب خواهد ماند، اما اگر انسان‌ها بنای زندگی خود را در دنیا براساس نیکی و حسنه قرار دهند، علاوه بر منافع دنیوی قطعاً به مقاصد واقعی و حقیقی زندگی نیز خواهند رسید.

وسیله قرار دادن نعمت‌های الهی همچون ثروت و قدرت برای آباد کردن زندگی انسان‌های دیگر و نجات نیازمندان و نیکی به همنوعان، یکی دیگر از دستور‌های کاربردی قرآن بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، عمل به دسته دیگری از آیات قرآن و دستور‌های کاربردی آن را موجب تنظیم مناسبات اجتماعی دانستند و افزودند: از جمله این دستورها، «نهی از غیبت در جامعه» و «رعایت انصاف حتی در قبال مخالفان و دشمنان» است.

ایشان «پیروی نکردن از موضوعاتی را که نسبت به آن‌ها یقین وجود ندارد» از جمله دستور‌های قرآن خواندند و یکی از مشکلات ژورنالیسم رایج در دنیا را عمل نکردن به این دستور و تلاش برای شایعه پردازی و خبرسازی دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: متأسفانه در داخل جامعه ما هم از این موارد به چشم می‌خورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «پرهیز از اعتماد و گرایش به ظالمان»، «رعایت قسط و عدل و انصاف در زندگی» و «خیانت نکردن در امانت» را از دیگر دستور‌های اسلام برشمردند و با تأکید بر اینکه خیانت نکردن در امانت شامل مسئولیت هم می‌شود، گفتند: «نترسیدن از دشمن و محکم ایستادن در مقابل او» از دستور‌های مهم قرآن است و وضعیت امروز برخی دولت‌های اسلامی و تحقیر آن‌ها به‌وسیله قدرت‌های ظالم نتیجه ترسیدن آن‌ها از دشمنان اسلام است.

ایشان با اشاره به سیره و درس بزرگ امام بزرگوار مبنی بر نترسیدن از قدرت‌های زورگو تأکید کردند: هراس از امریکا نتایج تلخی را به بار خواهد آورد و ما در سال‌های گذشته در برخی دولت‌های خودمان مشاهده کردیم که ترس از امریکا، آن‌ها را دچار چه مشکلات سختی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی «اقامه نماز با توجه و برای یاد خدا» و «توبه و درخواست عفو و بخشش از خداوند بخصوص در ایام ماه مبارک رمضان» را زمینه ساز اعتلای روحی دانستند و در پایان اظهار امیدواری کردند که آحاد ملت و مسلمانان و بویژه دولت‌های اسلامی و مسئولین توفیق عمل به دستور‌های کاربردی قرآن را بیابند، زیرا نسخه شفابخش مشکلات است.

در این مراسم نورانی، تعدادی از اساتید قرآنی و قاریان جوان و یکی از مناجات‌خوانان به اجرای برنامه پرداختند.

انتهای پیام/