مدیرعامل آب و فاضلاب شهرستان خوی در گفتگو با خبرنگار آذرباخیش با اشاره به بحران کم آبی در این شهرستان گفت: شهرستان خوی با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۲۰ هزار مشترک شهری و روستایی دارد که در حال حاضر تولید و توزیع آب این شهرستان در نقطه سربه سر قرار دارد که نشان دهنده بحران جدی آب در این شهرستان است و اگر در آینده برای مهار آب های سطحی سدی احداث نشود در تامین آب با مشکل جدی و بحران مواجه خواهیم شد.

یداله سلطانی افزود: با پیگیری های مسوولان شهرستان و استان دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای تامین آب شرب شهرستان خوی مطالعه شده و با اجرای آنها و اجرای آب بند و سد و انتقال آب می توانیم از بروز بحران بی آبی جلوگیری کنیم.

وی اضافه نمود: آب شرب شهرستان خوی اکنون بیشتر از منابع زیر زمینی تامین می شود که ۴۰ حلقه چاه بخش شهری و ۶۰ حلقه چاه و چند رشته چشمه طبیعی نیزبخش روستایی را تامین می کنند.

سلطانی سطح ایستایی چاههای شهرستان خوی را بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر اعلام کرد و گفت: با ادامه روند خشکسالی سطح ایستابی چاهها از میزان فعلی هم پایین تر خواهد رفت که این نشان بروز فاجعه بی آبی برای شهرستان است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فرهنگسازی در مدیریت مصرف آب نباید معطوف به هفته صرفه جویی باشد و باید در طول سال با انجام راهکاهای مناسب این مقوله را به سر منزل مقصود برسانیم .

وی در مورد شبکه جمع آوری فاضلاب اظهار داشت: در حال حاضر ۷۶ درصد شهر زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد که تلاش می کنیم ۲۴ درصد باقی مانده در سال های آتی زیر پوشش قرار گیرد و یادآور می شوم که گسترش شبکه فاضلاب و افزایش مشترکان جدید بیشتر از طریق منابع داخلی اداره انجام شده است و برای احداث باقی مانده شبکه جمع آوری فاضلاب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی حفر ۳ حلقه چاه و همچنین چاه فلمن را برنامه کوتاه مدت برای عبور از وضعیت بحرانی بی آبی شهر خوی بیان کرد و اظهار کرد: ضرورت داردآب شرب خوی از طریق آبهای سطحی تامین شود.

وی به پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب روستای وار اشاره کرد و افزود : این پروژه در حال ساخت است و تا بحال ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است و بزودی با تامین اعتبار لازم در دهه فجر به بهره برداری می رسد .

سلطانی کم شدن پرتی آب با نوسازی شبکه آبرسانی، کنترل کیفیت همه روزه آب شرب در تمام نقاط شهری و روستایی، واگذاری اشتراک فاضلاب در حفره های شهری، کشف انشعاب های غیرمجاز، عایق بندی مخازن آب با تکنولوژی نانو، افزایش مشترکین آب در مناطق شهری و روستایی،توسعه شبکه آب و فاضلاب و افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب و ایجاد بخش آنفورماتیک در بخش های قطور و زرآباد و ایواوغلی برای رفاه مشترکین و مدرنیزه کردن تمام واحدهای اداره را از جمله اقدامات آب و فاضلاب خوی در سال گذشته اعلام کرد.

انتهای پیام/