به گزارش آذرباخیش، شهرستان خوی از دیرباز به دلیل موقعیت استراتژیکی و ژئوپلیتیک جغرافیایی همواره نقش بسزایی در تحولات منطقه داشته است.

این مرز زمینی، ریلی و هوایی در شمال غرب کشور به دلیل قابلیت برجسته ای نظیر؛ نزدیکترین مسیر جمهوری اسلامی به کشور ترکیه و اروپا و نیز قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم، باوجود نقایص اساسی و غیر قابل انکار در بحث پرستیژی و سیستماتیکی، همواره مورد استقبال سیل عظیم جمعیت جهت عبور از این مرز به ترکیه و اروپا واقع می‌گردد.

بطوریکه طی دو هفته ماضی و علی الخصوص روزهای منتهی به جمعه سیاه در خارج از کشور، انبوهی از هموطنان با به جان خریدن مشقت و سختی هایی که در این مسیر وجود داشت، مرز رازی خوی را برای عبور انتخاب کردند.

باتوجه به مراتب فوق و اینکه ترانزیتی شدن این مسیر بین المللی صد در صد در تحولات اقتصادی کشور موثر خواهد بود، مردم شهرستان خوی همواره برایشان جای بسی سوال است، که چرا؛ طی قریب به ۳۰ سال اخیر موضوع تعریض جاده خوی – قطور – رازی و ترانزیتی کردن این محور بین المللی عموما مورد تاکید مسوولین و علی الخصوص نمایندگان ادوار مردم شریف خوی و چایپاره قرار داشته اما در عمل توفیقی حاصل نشده است!؟

البته از حق نگذریم؛ جناب آقای دکتر کبیری نماینده اسبق مردم شریف خوی و چایپاره در مجلس با گنجاندن منبع تخصصی این محور و پایانه مرز رازی خوی در ردیف بودجه ای از منابع ملی و استارت تعریض جاده خوی – قطور – رازی تاثیرات مهمی داشته اند. و اکنون انتظارات به حق مردم از جناب آقای دکتر نجف زاده نماینده فعلی مردم است. چراکه وی در کمسیون عمران مجلس نیز عضویت دارند و می‌توانند با رایزنی های خویش کمک های ویژه ای برای پیشبرد پروژه های عمرانی شهرستان ازجمله تعریض جاده خوی – قطور – رازی داشته باشند.

به نظر می‌رسد؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان غربی و حتی در کل کشور، به جای تفکرات ملی و منطقه ای، با جمود فکری، دنباله رو افکار کوچک و محلی هستند و اینکه در شعار ها موفقیت جمهوری اسلامی، یا دورزدن تحریم ها و… مطرح می‌شود و اما در عمل، حتی در پیش‌برد زمینه های عملیاتی شدن همان شعار ها سنگ اندازی هایی نیز مشاهده می‌گردد، جای تامل دارد!!

مگر غیر از این است که جاده خوی – قطور – رازی و پایانه مرز رازی خوی به عنوان ویترین و نماد کشور باید در شان جمهوری اسلامی باشد و حتی درصورت احیا و بهره برداری از این ظرفیتِ مهم نه فقط شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی، بلکه کل کشور منتفع خواهد شد، چرا در عمل شعارهای داده شده با واقعیات تضاد عمده ای داشته اند!؟

لذا، آنچه که مسلم است، باتوجه به شرایط سرشار از آشفتگی اقتصادی کشور که حاصل وجود مدیران نالایق و بی کفایت بر سر مسند بوده و البته موضوع تحریم های ظالمانه آمریکا و نظام سلطه نیز این موضوع را تشدید کرده است، به نظر می‌رسد؛ عدم توجه مسئولان و آنهایی که دستی بر آتش دارند در احیا و بهره برداری از پتانسیل هایی که کشور را از این آشفتگی رها خواهند کرد، نوعی دهن کجی و به تشبیه دیگر “خیانت” به ملت و کشور تلقی می‌گردد.

مرز رازی خوی هرچه زودتر باید تکمیل شود

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با آذرباخیش اهمیت توسعه همکاری با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه را مهم دانست و گفت : تقویت پایانه‌ مرزی رازی برای توسعه تجارت کالا و حمل و نقل مسافر در اولویت طرح‌های عمرانی قرار دارد که در راستای ایجاد ارتباط قوی‌تر اقتصادی با ترکیه هرچه زودتر این پایانه باید تکمیل شود.

عادل نجف زاده افزود : خوی مدفن شمس تبریزی از عرفای بنام ایرانی است که توسعه مرز رازی می تواند در جذب گردشگر در مناطق مختلف آذربایجان غربی و کشور به ویژه مقبره شمس موثر باشد.

وی تصریح کرد : افتتاح این طرح، مهمترین اقدام در راستای توسعه منطقه به شمار می‌رود.

مرز رازی سهم مهمی در تجارت مرزی و بین المللی ایران دارد

فرماندار خوی نیز تکمیل زیرساخت های شهرستان از جمله راه های مواصلاتی و نقش پایانه مرزی رازی را در توسعه اقتصادی شهرستان و استان آذرباجان غربی را مهم دانست و گفت : پایانه مرزی رازی بعنوان یکی از طرح های ملی در سطح شهرستان با اعتبار هزینه شده بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال در آستانه بهره برداری میباشد و جاده منتهی به این مرز برای رفاه حال مسافران با پیشرفت نزدیک به ۲۰ درصد در حال اجرا میباشد.

حسین عباسی افزود : پایانه مرزی رازی یکی از بزرگترین پایانه‌های مرزی کشور است که انتظار می‌رود با تکمیل آن و محور خوی – قطور- رازی در دوران پسا کرونا، تحول زیادی در حوزه تجارت مرزی و بین المللی از طریق این مرز صورت گیرد.

عباسی گفت: بهره‌برداری از این طرح می‌تواند سبب ارتقای سهم صادرات غیرنفتی و درآمد از طریق ترانزیت بین المللی برای کشور باشد.

انتهای پیام/