به گزارش آذرباخیش انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتال به سرطان استان آذربایجان غربی (امید) ، سازمانی مردم نهاد است که در سال ۱۳۶۹ در استان آذربایجان غربی تشکیل شد.

این انجمن، به عنوان یکی از سازمان های مردم نهاد برتر کشور در حوزه سرطان شناخته شده و لوح افتخار و تندیس سازمان جهانی یونسکو را دریافت کرده است. همچنین انجمن خیریه امید، اولین سازمان مردم نهاد حوزه سرطان کشور است که موفق به دریافت گواهی استاندارد سیستم مدیریت کیفیت  ۹۰۰۱ ISOاز شرکت S.A.D و سازمان اعتباردهی  UKAS انگلستان شد.

دریافت تندیس افتخار جزو ۵ خیریه نمونه بیمارستان ساز کشور و دریافت مقام مشورتی سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۹ از جمله افتخارات این مجموعه مردم نهاد می باشد.

بعدها در زیرمجموعه انجمن امید، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امید با ۱۰۰ تخت بستری، متشکل از بخش های تخصصی و فوق تخصصی داخلی، اعصاب، عفونی، ارولوژی، جراحی عمومی، جراحی اعصاب، جراحی استخوان و مفاصل، گوش و حلق و بینی، کلیه و مجاری ادراری، کنترل و درمان درد، اورژانس، بخش مراقبت های ویژه و اتاق های عمل پیشرفته، به عنوان یک مرکز درمانی خیریه تشکیل شد تا پزشکان خیر این انجمن خود به درمان مبتالیان به سرطان اقدام کنند.

در کنار این بیمارستان هتل چهارستاره سرای امید را نیز راه اندازی کرده اند تا به همراهان بیماران بیمارستان امید خدمات می دهند.

در این هتل، خدمات کلا رایگان بوده و سه وعده غذا و محل اسکان رایگان در اختیار این همراهان قرار می گیرد.

اولین شعبه این نهاد خیریه در شهرستان خوی و در شهریور ماه ۱۳۹۷ و به دلیل تعداد بالای مبتلایان خویی به این مرض، ایجاد گردیده و تاکنون توانسته بسیاری از بیماران را به سمت بهبود و درمان سوق دهد.

با احمد مایلی ، مسئول انجمن حمایت از بیماران مبتال به سرطان امید شعبه خوی به گفتگو پرداخته و جهت آگاهی دهی از نیازها و نشر عملکرد این مرکز نیک خواهانه ، پای صحبت های او نشستیم؛ باشد که خیرین نوع پسند و همشهریان عزیز که همواره از سرآمدان بوده اند، بیش از گذشته به کمک انجمن امید و بیماران مبتال به انواع سرطان شهرستان خوی بشتابند.

مایلی در این گفتگو از کمک های خیرین شهرستان خوی و همشهریان داخل و خارج نشین، بسیار سخن گفت و با ستایش از این مردم خداجوی و نوع دوست، ادامه این کمک ها را خواستار شده وبر لزوم شفافیت های مالی انجمن امید جهت اعتمادسازی هرچه بیشتر بین مردم تاکید کرد.

جناب آقای مایلی! شعبه انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتال به سرطان، امید، با چه رویکردی در خوی تشکیل شد؟ دلیل اصلی تشکیل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتال به سرطان خوی ، وجود تعداد بالای مبتلایان به انوع سرطان در این شهرستان و هزینه های بالای درمان بود.

این انجمن در ۲۵ شهریور سال ۱۳۹۷ به همت جمعی از چهره های شاخص شهرستان تاسیس شد. انجمن امید شعبه خوی از معتمدین اقشار مختلف جامعه از جمله پزشکان، اساتید دانشگاه، فرهنگیان، بازاری ها و بانوان، به تعداد یازده نفر تشکیل یافته است.

در این انجمن به چه نوع بیمارانی خدمات دهی می شود و هزینه های آن چگونه است؟ در این مرکز با دو قشر از مبتلایان به سرطان مواجه هستیم: کودکان زیر ۱۵سال و بزرگسالان. برای کودکان مبتلا به سرطان، کلیه خدمات پزشکی و اقامتی کاملا رایگان انجام می گیرد. حتی هزینه ایاب و ذهاب و هزینه های جاری این کودکان توسط انجمن ما پرداخت می شود.

برای بزرگسالان اما تعرفه های دولتی از بیمار مبتلا به سرطان و عموما به صورت ۶۰ به ۴۰ دریافت می شود؛ مگراینکه فرد مبتلا واقعا فقیر بوده و توان پرداخت هزینه درمان را نداشته باشد که در این صورت تمام خدمات، همچنین شیمی درمانی و رادیوتراپی به صورت رایگان در این بیمارستان انجام می پذیرد.

آیا هزینه ها به صورت نقدی به بیماران پرداخت می شود؟ مدل کمک های این انجمن به گونه ای طراحی شده که به هیچ بیماری، مبلغ ریالی پرداخت نمی شود و هزینه های معالجه، درمان و عمل، اقامت و حتی داروهای بیمار توسط انجمن امید تامین می شود.

امسال چه تعداد بیمار سرطانی به شعبه انجمن امید در خوی مراجعه کرده اند؟ در ۶ ماهه اول امسال از همین شهرستان خوی ۴۰۲ بیمار مبتلا به سرطان به انجمن مراجعه کرده اند که از این تعداد ۳۰ نفر کودک هستند.

کمک های بستری برای این تعداد بیمار در شش ماهه سال جاری مبلغ ۴۰ میلیون تومان بوده است؛ همچنین کمک های دارویی ۶۳ میلیون تومان، کمک های اسکان آنها ۳۸میلیون تومان، سوبسید عدم اخذ تعرفه مبلغ ۹۲ میلیون تومان بوده که در مجموع، یک میلیارد و ۶۶ میلیون تومان هزینه شده و میانگین ماهانه این مبلغ نیز ۱۷۷میلیون تومان می باشد.

آیا کمک خیرین خویی فقط برای بیماران سرطانی شهرستان خوی هزینه می شود یا برای شهرهای دیگر استان و کشور نیز هزینه می شود؟ سئوال خوبی مطرح کردید ، طبق توافقات ما با مسئولین استانی این انجمن، تمامی دریافتی های شعبه خوی فقط برای بیماران شهرستان خوی و شهرهای اقماری و روستاهای این شهرستان هزینه می شود.

بیمارانی که به شعبه انجمن امید خوی مراجعه کرده با افرادی که مستقیم به مرکز انجمن در اورمیه مراجعه می کنند، چه تفاوتی دارند؟ تفاوتش این است که ما، پرونده و مسیری که باید طی کنند و میزان کمک انجمن به این بیماران را تعیین و نهایی کرده و پرونده را به صورت آماده به مرکز انجمن ً تحویل می دهیم؛ اما بیمارانی که مستقیما راهی ارومیه می شوند با مشکالت عدیده ای مواجه می شوند.

آیا انجمن امید خوی با مراکز پزشکی و پزشکان خوی همکاری درمانی دارد؟ نه! چون در خوی پزشک انکولوژیست و متخصص سرطان وجود ندارد.

خیرین خوی از چه راه هایی می توانند به شعبه این انجمن در خوی کمک کنند؟ از چند مسیر می توان به این انجمن کمک کرد. یکی، واریز نقدی به شماره حساب ۴۲۴۴۴۴۴۲/۳۹ و شمارت کارت ۶۱۰۴۳۳۷۷۶۹۲۱۵۶۵۶ به نام انجمن خیریه امید شعبه خوی نزد بانک ملت هست که خیلی از همشهریان عزیزمان کمک های خود را از این طریق واریز می کنند.

دومی، قلک هایی است که توسط انجمن در بین مردم توزیع شده و صدقات و کمک های مردمی از این طریق جمع آوری می شود. برخی از صندوق ها هم در مراکز عمومی شهر مانند مساجد و پاساژها و غیره مستقر کرده ایم که مردم کمک ها و نزورات و صدقات خود را به آنها واریز می کنند.

مدل سوم، کسر حقوق از کارمندان دولتی است که در این خصوص نیروهای فرهنگی آموزش و پرروش خوی همکاری شایسته ای دارند.

روش دیگر هم، اهدای تاج گل به مراسم ترحیم و فوتی هاست. بدین صورت که خانواده های متوفی یا آشنایان آنها، این تاج گل ها را به مراسمات خود برده و درقبال آن، مبالغی دلخواه از ۲۰۰هزارتومان تا یک میلیون تومان به نیت فرد فوت شده به حساب انجمن امید خوی واریز می کنند. در کل، همه اقشار جامعه به ما کمک می کنند و میانگین کمک های ماهانه به انجمن امید در هر ماه تمام افرادی که در این انجمن فعالیت می کنند ریالی حقوق و پاداش از اینجا دریافت نمی کنند و حتی از جیب خود نیز به حساب انجمن واریز می کنندکه بنده و همکارم آقای حجابدوست بازنشسته ایم و هیچ دریافتی از انجمن نداریم.

استقبال مردم و مقبولیت انجمن در بین خیرین خوی را چگونه ارزیابی می کنید؟ در اوایل ایجاد شبعه این انجمن ما با مشکالت خیلی زیادی مواجه بودیم. در بین دوستان انجمن، همواره بحث بر طریقه ایجاد اعتماد و دریافت کمک های مردمی بود و وحشت و ترسی در بین ماها وجود داشت که در این اوضاع اقتصادی و اجتماعی جامعه، این ایجاد اعتماد خیلی سخت خواهد بود. اما شفافیت های مالی دریافتی ها و اقدامات مختلف و رسانه ای کردن کوچکترین دریافتی از خیرین، باعث جلب اعتماد مردم شد. به حمداله هم اکنون و پس از سه سال، ما در وضعیت خوبی در بین مسئولین نهادهای مختلف، مردم عزیز و خیرین محترم پیدا کرده ایم.

مبالغ اهدایی چند درصد هزینه های درمان بیماران مبتالبه سرطان خوی را پوشش می دهد؟ مبالغ دریافتی، پایین تر از هزینه های کلان درمانی بیماران است.

تحریم ها باعث افزایش قیمت داروها و دستگاه های ویژه این بیماری ها شده است و انجمن با سختی هزینه های درمان این مریض های عزیز را پرداخت می کند بعضی وقتها از بیمارانی که دارای تمکن مالی هستند،۴۰درصد هزینه ها را اخذ می کنیم تا کمک حال ما باشند.

بیشترین کمکی که شعبه خوی به یک بیمار داشته، چقدر بوده؟ بیشترین کمک ها ۳۸ میلیون تومان و ۳۵ میلیون تومان بوده و در برخی موارد هم طرف نتوانسته ریالی پرداخت کند و صددرصد هزینه ها از طرف انجمن پرداخت شده است.

آیا انجمن به کمک های غیرنقدی هم نیاز دارد؟ بیشتر نیازمند بسته های غذایی، برنج، مرغ، گوشت، برنج و انواع البسه هستیم. این موارد در قالب های مختلف به خانواده های بیماران تحت پوشش و درمان انجمن امید خوی اهدا می شوند همه ی بسته های اهدایی به صورت لیست شده و در دفاتر ما وجود داشته و همه ی آنها را اغلب رسانه ای کرده و شفاف سازی کرده ایم.

انتهای پیام/