دکتر عادل نجف زاده در گفت و گو با آذرباخیش اظهارداشت : از اول ماجرا، به صورت شفاف از تریبون های مختلف اعلام کرده ام که با الحاق خوی به منطقه آزاد تجاری ماکو مخالف بوده و همچنان مخالف هستم.

دکترعادل نجف زاده افزود: چرا که قدرتمندترین مرز زمینی به خوی اختصاص دارد؛ مرز رازی و کاپی کوی، مرز مورد علاقه طرف ترک است؛ فرودگاه قدرتمند منطقه در خوی قرار دارد؛ دسترسی خوی به سه استان آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل بسیار نزدیک تر از ماکوست و خوی به نوبه خود یک هاب منطقه ای است و با این ظرفیت و زیرساخت ها، چرا باید به ماکو الحاق شود.

وی همچنان روی مخالفت خود با این الحاق ایستاد و اظهار داشت: در این رابطه، سه موضوع را به صورت همزمان پیگیر هستم، ولی اجازه ندارم یکی از آنها را به دلیل مشکلات ساختاری، بیان کنم.

نائب رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس ادامه داد: اولین موضوع پیشنهادی بنده، ایجاد منطقه آزاد مستقل خوی می باشد که اگر نتوانیم دولت را قانع کنیم، موضوع دوم را درخواست خواهیم کرد؛ یعنی حدودهشت هزار هکتار از اراضی خوی در ردیف مناطق آزاد نسل چهارم کشور به شکل کوچک و موثر در نظر گرفته شده و با ۴۰ کیلومتر فاصله، از مسیر یکانات به منطقه آزاد ارس وصل گردد.

دکترنجف زاده جزئیات این طرح را چنین توضیح داد: محدوده مرز رازی ـ خوی ـ ایواوغلی ـ جلفا ـ نوردوز ـ خداآفرین را در نظر بگیرید که در صورت الحاق به همدیگر، مرز ترکیه به مرز ایران با آذربایجان متصل می شود.

وی اضافه کرد: بنده با این نوع الحاق موافق هستم و آقای سردار محمد هم در پاسخ به این پیشنهاد گفتند: فوق العاده است.

نماینده خوی و چایپاره برای دفاع از این طرح، دلایل دیگری هم داشت: ۱۵ سال از ایجاد منطقه آزاد ارس می گذرد و تاکنون نتوانسته است یک فرودگاه مستقل برای خود احداث کند و بعد از این هم نخواهد توانست، اما با این الحاق از فرودگاه خوی بهره مند می گردد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر، ریل جلفا به خاطر مشکلات منطقه قره باغ مسدود است و در این حالت می تواند از راه آهن خوی استفاده کند، چون به دلیل وجود یک مسیر کاملاً هموار، به راحتی می توان ایستگاه قره تپه را از طریق بابکان و ایواوغلی و یکانات به جلفا و ارس متصل کرد.

انتهای پیام/