به گزارش خبرنگار آذرباخیش حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی امروز در خطبه‌های نمازجمعه خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و لازم است مؤمنین ضمن استفاده از فرصت باقی‌مانده ماه شعبان خود را برای ورود به ماه ضیافت الهی آماده کنند.

وی افزود: دهه آخر ماه شعبان به دهه تکریم و غبارروبی مساجد مشهور و معروف است. قرآن کریم اهل تقوا و مؤمنین را اهل خدمت به مساجد عنوان می‌کند و خدمت‌کنندگان به این مکان‌های مقدس دارای سه ویژگی اعتقاد راسخ به الله، ایمان به مبدأ و باور به معاد هستند.

امام‌جمعه خوی خاطرنشان کرد: آنچه حائز اهمیت است این که علاوه بر غبارروبی و تکریم ظاهری مساجد که ثواب‌های زیادی در روایت در مورد آن بیان شده است، از غبارروبی و تکریم باطنی خانه‌های الهی که ابر تشکیلات توحیدی هستند نیز نباید غافل شد و لذا کارهای ما باید در جهت تقویت بنیه‌های دینی، اعتقادی و توحیدی باشد و لذا در این راستا جلسات معرفتی، فعال‌کردن کانون‌های مساجد و هیئات مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی نقش‌آفرینی لازم و ضروری است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش ملقب به ۳۶۰ نخستین ناوگروه نظامی ایرانی است که در طول تاریخ نیروی دریایی ایران به قاره آمریکا گسیل می‌شود و این موضوع هم از جنبه نشان‌دادن قدرت دریایی و هم از لحاظ تبدیل‌شدن ایران به یک قدرت جهانی که منافع خود را هزاران کیلومتر دور از آب‌های سرزمینی تعریف و نیرو ارسال می‌کند پیروزی بزرگی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی افزود: این ناوگروه از مهرماه امسال باهدف پیمودن دور کره زمین مأموریت خود را آغاز کرد و قصد داشت با عبور از اقیانوس‌های هند، اطلس و آرام و گذر از کانال پاناما در بنادر برزیل پهلو بگیرد و علی‌رغم ممانعت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها، این امر محقق شد و برخی منابع اخیراً اعلام کرده‌اند که ایران به دلیل پیشرفت روزافزون خود در پهنه دریایی جزء ۵ قدرت برتر دریایی در دنیا به شمار می‌رود.

وی گفت: پهلوگیری ناوهای ایرانی بیخ گوش آمریکا در شرایطی انجام شد که مقامات کاخ سفید به هر دری می‌زنند تا بتوانند با کمک سایر کشورها، ایران را منزوی کنند؛ اما این تحرکات راه به جایی نبرده است و ناوهای جمهوری اسلامی اکنون بااقتدار و صلابت و بدون هراس از آمریکا می‌توانند در آب‌های بین‌المللی تردد کنند.

امام‌جمعه خوی تصریح کرد: حضور کشتی‌های جنگی ایرانی در سواحل برزیل، یک شکست دیگر برای واشنگتن است که با وجود تلاش‌های بسیار این بار هم نتوانست در انزوای ایران موفقیتی کسب کند، هرچند آمریکا این دو ناو ایرانی را مورد تحریم قرارداد تا نتوانند در برزیل و یا دیگر کشورها پهلو بگیرند، اما به نظر می‌رسد رهبران کشورها دیگر مثل گذشته از آمریکا حرف‌شنوی ندارند و حاضر نیستند روابط دوجانبه خود را فدای جاه‌طلبی‌های کاخ سفید بکنند.

وی اضافه کرد: آمریکا مدعی است که حضور کشتی‌های ایرانی در آمریکای لاتین مقدمه‌ای برای دورزدن تحریم‌ها است، چرا که پیش‌ازاین نفتکش‌های ایرانی چندین محموله‌های سوخت را به ونزوئلا ارسال کرده بودند. آمریکا سال‌ها تلاش کرد تا با کمک متحدانش ایران را در خلیج‌فارس مهار کند؛ اما اکنون مجبور است حضور ایران را پیرامون مرزهایش تحمل کند و با این واقعیت کنار بیاید، زیرا استفاده از اهرم فشارهای سیاسی و اقتصادی دیگر کارساز نیست و ناکارآمدی خود را نشان داده است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی بیان کرد: تحریم‌های تسلیحاتی ایران هم در اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد و متعاقب آن همکاری‌های نظامی کشورمان با بازیگران فرامنطقه‌ای توسعه خواهد یافت و دست‌وپازدن‌های واشنگتن هم برای جلوگیری از قدرت ایران بی‌تأثیر خواهد بود.

وی در ادامه به ماجرای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مدارس اشاره کرد و افزود: برخورد با این پدیده باید نه مواجهه ساده‌انگارانه و سهل‌انگارانه باشد و نه مواجهه مغرضانه و انتقام‌جویانه که اکنون برخی عناصر ورشکسته جناحی و سیاسی دارند، بلکه مواجهه باید مسئولانه، حکیمانه و قاطعانه به اقتضای اهمیت حادثه باشد.

امام‌جمعه خوی ادامه داد: این نکته باید موردتوجه قرار گیرد که رهبر حکیمی که در مواجهه با فتنه‌های بزرگ مانند اغتشاشات اخیر بخش عمده‌ای از عناصر و عوامل آن را مورد عفو و تخفیف در مجازات قرار می‌دهند اینجا سخن از اشد مجازات بدون اغماض می‌گویند.

وی افزود: هدف این جنایت “بی‌گناه‌ترین و معصوم‌ترین” اقشار جامعه” کودکان و نوجوانان” هستند، خصوصاً دختران عزیز دانش‌آموز که هم به جهت جنسیت و هم به‌خاطر مقطع سنّی از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و این جنایت “خانواده‌ها ” را که سلول بنیادین جامعه و مایه اصلی قوام جامعه هستند هدف قرار داده است. وقتی خانواده‌ها احساس التهاب و ناآرامی کنند جامعه ملتهب می‌شود.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی افزود: این فتنه “امنیت عمومی جامعه” را هدف داده و اگر مدارس ما که در همه شهرها و روستاها و اقصی‌نقاط کشور گسترده شده‌اند دچار التهاب شوند ناامنی تعمیم‌یافته و گسترش پیدا می‌کند. این فتنه از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و چنانچه گفتیم از ویژگی “مسمومیت ترکیبی” برخوردار است و این بار تروریست‌ها نه در کف خیابان و در عیان و آشکار، بلکه مخفی و پنهان روح و روان مردم و احساسات و عواطف جامعه را هدف‌گیری کرده‌اند که تفصیل آن در جای خود باید موردبحث قرار گیرد.

وی افزود: ۲۲ اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید و روز شهداست؛ بزرگداشت یاد شهیدان صرفاً یک وظیفه سازمانی نیست؛ بلکه یک وظیفه همگانیِ اسلامی و انقلابی است. رهبر انقلاب درباره اهمیت و کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یاد شهدا و استقرار فرهنگ شهادت در جامعه می‌فرمایند: “امروز فضیلت زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا کمتر از خود شهادت نیست. یاد شهدا باید همیشه در فضای جامعه زنده باشد. زنده نگه‌داشتن یاد شهدای انقلاب باعث تداوم حرکت انقلاب است”.

امام‌جمعه خوی اضافه کرد: معظمٌ‌له در تبیین راهکار اعتلای فرهنگی و اخلاقی جامعه یادآور می‌شوند: «یک عده‌ای می‌نالند از این‌که چرا ما از لحاظ اخلاقی جلو نمی‌رویم. البته این درست است، ما هم قبول داریم که باید در زمینه اخلاقی جلوتر رفت؛ منتها یکی از شرائطش این است که ما برای جوان‌هایمان الگو داشته باشیم… الگوسازی، یکی از اساسی‌ترین کارهاست»؛ از منظر رهبر انقلاب، شهدا از عالی‌ترین الگوها برای جوانان و نوجوانان هستند و همچنان گره‌ها و مشکلات این کشور در جنگ تحمیلی و مواقع حساس به دست شهدا باز شده است. امروز هم یکی از مؤثرترین عوامل در باز شدن گره‌های فرهنگی استفاده از ظرفیت شهدا است.

انتهای خبر/