وحید محبوبی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی آذرباخیش گفت: طی دهه‌های اخیر، تورم یکی از معضلات اصلی در اقتصاد ایران بوده است که در سال جدید برای مهار آن باید مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی پیش از اجرا صورت گیرد.

وی افزود: اصلاح نظام ارزش‌گذاری پول ملی در راستای مهار تورم و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار در ادامه طرح اصلاحات اقتصادی دولت از اهمیت زیادی برخوردار است.

استاد دانشگاه اظهار داشت: اثرات شوک‌های نفتی به علت وابسته ‌بودن اقتصاد ایران به نفت و سیاست‌های کلان اقتصادی مربوط به آن، در سال‌های ماضی و متأسفانه در سال جدید غیرقابل‌چشم‌پوشی بوده‌اند که باید مجلس یک راهکار اساسی برای این مسئله مهم بیندیشد.

وی یکی از بدیهی‌ترین علل به‌وجودآمدن تورم، افزایش حجم پول دانست و افزود: البته عوامل متعددی می‌توانند به افزایش میزان عرضه پول بپردازند. عرضه پول می‌تواند به‌سادگی از طریق چاپ اسکناس بدون پشتوانه توسط دولت افزایش یابد. از علل به‌وجودآورنده تورم می‌توان به افزایش مخارج عمومی و کسری بودجه دولت، افزایش سرعت گردش پول، رشد جمعیت، احتکار، کمبود حقیقی، صادرات، اتحادیه‌های کارگری و کاهش مالیات اشاره کرد.

وحید محبوبی با تأکید بر تحقق شعار سال ۱۴۰۲ که مجلس می‌تواند به‌عنوان یک ابزار تأثیرگذار باشد گفت: نمایندگان مردم در مجلس باید از طریق قانون‌گذاری صحیح، بتوانند پایه و اساس یک اقتصاد پویا را پی‌ریزی کنند.

انتهای خبر/