حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی امام‌جمعه خوی در گفت‌وگو با خبرنگار آذرباخیش با بیان اینکه عید سعید غدیر خم تجلی اراده خداوند، سرآغاز امامت و ولایت و اکمال دین است افزود: در حقیقت، روز غدیر امتداد خطّ همه رسالت‌های الهی و اوج نورانیت این خط در طول تاریخ است.

وی در ادامه با اشاره به مسئله امامت و ولایت و زنده نگه‌داشتن غدیر گفت: زنده نگه‌داشتن غدیر در حقیقت به یک معنا زنده نگه‌داشتن اسلام و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی است.

امام‌جمعه خوی اظهار داشت: غدیر یعنی دخالت مردم در امر حکومت و این به معنی ادغام دین و سیاست است آنان که سیاست را از دین جدا می‌دانند، در حقیقت منکر غدیر هستند. در قضیه غدیر، جعل حکومت اتفاق افتاد و مردم با انکار بیعت با امام علی (ع) حکومت را به ضد دین تحویل دادند.

این مقام دینی در تشریح ضرورت تشکیل حکومت اسلامی تصریح کرد: دین اسلام و احکام و قوانین آن محدود و منحصر به زمان و مکان خاصی نیست، بلکه دینی جاودانه و جهانی بـرای هـمـه نسل‌ها، در تمام عـصـرها بوده و اختصاص به زمان پیامبر (ص) و ائمه مـعـصـومـیـن (ع) نـداشـته و هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیست. بنابراین، اجرای قوانین اسلام و نشر مـعـارف دیـن، در زمـان غـیـبـت امـام نـیـز ضرورت دارد و برای تحقق این منظور، نیاز به حکومت و ضرورت تشکیل آن بدیهی است .

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی در تبیین اینکه اجرای احـکـام اسـلام، بـدون تـحـقـق حـکومت اسلامی امکان ندارد خاطرنشان کرد: با نبود حکومت، بسیاری از احکام اسـلام تـعـطـیـل می‌شود و خدای تبارک‌وتعالی راضـی بـه تـعطیل فرمان‌های خود نیست. بنابراین باید در عصر غیبت، حکومتی بر پا شود تا امکان پیاده‌کردن احکام اسلامی، فراهم گردد.

وی ادامه داد: مـنـصـب قـضـاوت و فصل خصومت در اصل از آن پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) است که در عـصـر غـیبت به عهده فقها گذارده شده، و آنان از سوی امام معصوم (ع) به این مقام منصوب شده‌اند و مردم موظف‌اند در مخاصمات و امور حقوقی به آنان مراجعه کرده، حکم آنان را که مطابق با احکام الهی است بپذیرند زیرا در این جهت، ولایت برای فقیه اثبات می‌شود.

امام‌جمعه خوی با اشاره به منصب‌های ولی‌فقیه گفت: زعـامـت سـیـاسـی، اجـتـمـاعـی بـر مـردم، تشکیل حکومت اسلامی و به دست‌گرفتن سرپرستی و اداره امور جامعه اسلامی در عصر غیبت بر عهده ولی‌فقیه است، بـدیـن مـعـنـی کـه فـقـیـه هـمـانـنـد پـیـامـبـر (ص) و امـام حـق ولایـت بـر امـت و تـشـکـیل حکومت و دخالت و نظارت در تمامی امور مربوط به اداره جامعه اسلامی را داراست.

وی در پایان انقلاب اسلامی و استقرار حکومت اسلامی در ایران را ادامه راه واقعه غدیر دانست و افزود: امام خمینی ره با پایه‌گذاری حاکمیت ولی‌فقیه در زمان غیبت در واقع به مسیر انبیا الهی قدم گذاشتند و این راه مقدسی که فراموش شده بود را احیا کردند. در زمان حال نیز همه دنیا به نحوه حکومت‌داری، دانش و علم امام خامنه‌ای مدظله که بعد از امام راحل زمامداری را برعهده گرفتند غبطه می‌خورند. برای همگان آشکار است که چطور نظام اسلامی  را در فتنه‌ها به مدد الهی مصون نگه داشته‌اند و اگر تدابیر حکیمانه این رهبر مدبر نبود قطعاً انقلاب اسلامی شکست می‌خورد؛ بنابراین می‌بینیم که ولی‌فقیه مهم‌ترین رکن اساسی را در حکومت اسلامی برعهده دارد به‌طوری‌که دشمنان هم این مسئله را فهمیده‌اند و برای ازبین‌بردن ولایت‌فقیه از هر اقدامی جهت خراب‌کردن چهره ولایت امام خامنه‌ای مدظله دریغ نکرده‌اند؛ اما به لطف الهی روزبه‌روز مردم عزیز ما این موضوع را بیشتر از بیش دریافته‌اند که نبود ولی‌فقیه در جامعه اسلامی کشور را به انحطاط می‌کشاند.

انتهای خبر/