به گزارش خبرنگار آذرباخیش: ذبیح‌الله کاظمی فرماندار خوی در این دیدار با تشریح مبادلات تجاری دو استان کشور همسایه، اظهار داشت: مرز رازی تنها مرز ریلی ایران به اروپا در شمال آذربایجان غربی از طریق کاپی کوی استان وان ترکیه است که از چهار ماه نخست امسال ۶۲ هزار تن انواع کالا به ارزش ۵۳ میلیون دلار با ۳ هزار واگن قطار از طریق گمرک ریلی ترانزیت شده است.

کاظمی ادامه داد: اقلام آرد، نئوپان، مواد شوینده، کود، سنگ معدنی و خاک روی در این مدت مهم‌ترین کالا‌های ترانزیتی از مرز رازی بودند که متاسفانه ۳۲ درصد کاهش ترانزیت کالا به علت خسارت شبکه ریلی ترکیه ناشی از زلزله در این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد بودیم.

فرماندار خوی با بیان اینکه راه ریلی رازی با ۱۱ درصد سهم  در ترانزیت کالا، بعد از پایانه ریلی سرخس در جایگاه دوم قرار دارد گفت: با تکمیل بخش ترانزیت پایانه زمینی رازی ترانزیت کالا از این مبنا رشد قابل‌توجهی خواهد داشت.

وی اقلام صادر شده را شمش فولادی، شیشه، ورق ام‌دی‌اف و کود اوره عنوان و تصریح کرد: در ۴ ماه نخست امسال ۴۸ هزار ۶۰۰ تن انواع کالا از گمرک ریلی رازی و زمینی خوی به ارزش ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار صادر شده است که سهم گمرک ریلی رازی از این صادرات ۳۹ هزار تن و گمرک زمینی خوی ۹ هزار ۶۰۰ تن بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به شبانه‌روزی شدن فعالیت مسافری پایانه رازی و کاهش زمان تردد از مبدأ زمینی گفت: در ابتدای امسال بیش از ۵۰۰ هزار نفر مسافر با بیش از ۴۵ هزار دستگاه خودرو سواری از این پایانه تردد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است با استقبال مدیران شهری، اعضای شورای اسلامی شهر و معاون شهردار خوی، رئیس و اعضای اتاق بازرگانی استان وان به‌منظور توسعه سطح روابط اقتصادی – فرهنگی خوی و وان و بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری از طریق پایانه مرز رازی وارد شهرستان خوی شدند که دیدار با معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خوی، شهردار خوی، اعضای شورای اسلامی شهر و فعالان اقتصادی شهرستان از برنامه‌های سفر رئیس اتاق بازرگانی وان بود.

گفتنی است اعضای اتاق بازرگانی وان ترکیه در کنار برگزاری این جلسات، از مراکز تجاری خوی و ظرفیت‌های اقتصادی و کارخانه‌ها مهم این شهرستان بازدید خواهند کرد.

انتهای خبر/