حجت‌الاسلام قاسم‌خانی امام‌جمعه خوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «آذرباخیش» با بیان اینکه لایحه کاپیتولاسیون با وجود مخالفت زیاد به‌صورت مخفیانه توسط عوامل پهلوی تصویب شد اظهار داشت: با تصویب این لایحه ننگین عزت ما و عظمت ایران پایکوب شد و مردم ایران توسط پهلوی و آمریکا به سخره گرفته شدند.

وی با اشاره به فرموده امام راحل که فرمودند سکوت درباره لایحه کاپیتولاسیون به گفته حضرت امام (ره) گناه کبیره بود تصریح کرد: امام خمینی (ره) با تشریح این مصوبه خطر این قرارداد ننگین را به گوش ملت ایران رساند و از روحانیون و ملت آگاه خواستند که به داد اسلام برسند و در برابر این ذلت ساکت نباشند.

امام‌جمعه خوی تشریح کرد: بعد از افشاگری و دعوت امام خمینی (ره) از ملت، مخالفت با قانون تبعیض‌آمیز کاپیتولاسیون به یکی از محورهای اصلی مبارزات و مطالبات انقلابیون تبدیل شد.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی ادامه داد: رژیم شاه بعد از سخنرانی افشاگرانه امام خمینی که موجب بیداری مردم و توجه آنان به عمق فاجعه ذلت‌بار قرارداد ننگین کاپیتولاسیون شده بود، ایشان را به‌سرعت دستگیر و به خارج از کشور تبعید کرد که این تبعید موجی از اعتراض علما و مردم را در ایران در پی داشت.

این مقام دینی با اشاره به خیانت‌های بی‌شمار پهلوی در حمایت از آمریکا گفت: کاپیتولاسیون یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌های پهلوی در کوچک‌شمردن ملت ایران بود و با تحقیر ملت ایران این لایحه را تصویب کرد تا برای مستشاران خود مصونیت قضایی  به وجود آورد شاهی که عزت ملت خود را به آمریکا فروخت.

امام‌جمعه خوی خاطرنشان کرد: مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون سرآغاز ایستادگی  و مبارزه در برابر اهداف شیطانی آمریکا در ایران بود و از آن تاریخ به بعد ملت ایران به‌سوی انقلاب اسلامی پیشروی کردند و مصمم‌تر برای انقلاب، حذف رژیم منحوس پهلوی و برچیدن دست کشورهای منفعت‌طلب از ایران شدند.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی یادآور شد: رژیم پهلوی که دست‌نشانده غرب در ایران بود همواره در راستای حفظ منافع آنها سرسپردگی خود را از طریق ایجاد محرومیت من‌جمله محرومیت‌های تحصیلی، پزشکی، نظامی و حتی خیلی از نیازهای مردم که باید برای رفع آنها وقت صرف می‌کرد نشان داد و اما خداوند متعال به دست امام خمینی (ره) و انقلابیون سرنوشت ایرانیان را با حذف دست شیاطین از کشورمان به عزت و استقلال تبدیل کرد.

وی در پایان گفت: به برکت انقلاب اسلامی، ایران از این ذلت نجات یافت و سرانجام بعد از سال‌ها مبارزه در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ بر اساس مصوبه شورای انقلاب این لایحه ننگین به‌صورت رسمی و برای همیشه لغو شد.

انتهای خبر/