رضا جعفرپور رئیس ششمین جشنواره ملی موسیقی شمس و مولانا در گفت‌وگو با خبرنگار «آذرباخیش» در تشریح جزئیات این خبر گفت: جدول برنامه‌های ششمین جشنواره ملی موسیقی شمس و مولانا کامل شده و تنها ۳ روز به شروع جشنواره مانده تا گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی، اجراهای خود را با ارادت به شمس و مولانا به نمایش در بیاورند.

 وی افزود: پیش‌تر هم اعلام شده بود که در این دوره از جشنواره ۱۲ گروه در محل برگزاری جشنواره با همدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

 جعفرپور با اشاره به معرفی گروه‌ها اظهار داشت: ۱۲ گروه منتخب در مرحله نهایی شامل گروه آئین از استان همدان، گروه سیمرغ از الیگودرز استان لرستان و گروه بیداد از استان تهران در روز اول رقابت خواهند نمود.

 رئیس ششمین جشنواره ملی موسیقی شمس و مولانا ادامه داد: در روز دوم این جشنواره نیز گروه اخوان از سنندج، گروه آیاز از تهران، گروه مشتاق از گنبدکاووس استان گلستان، گروه نوای صبا و گروه بیدل از استان خراسان رضوی شهرستان مشهد مقدس به رقابت می‌پردازند.

 وی از آخرین روز اجرای گروه‌ها در این جشنواره گفت و افزود: گروه‌های مست شمس از اهر استان آذربایجان شرقی، گروه اتفاق از استان اصفهان، گروه هفت و هشت از رودسر استان گیلان و گروه رهام از تبریز استان آذربایجان شرقی در روز سوم جشنواره اثر خود را به نمایش می‌گذارند.

 لازم به ذکر است جشنواره موسیقی شمس و مولانا که خاستگاه آن خوی – دارالصفای ایران – دارالمؤمنین – و دارالقرار شمس تبریزی – است مجموعه‌ای است از آواها و نواها که از سویی مبین مبانی اسلامی و عرفانی و از سوی دیگر تجلی‌گاه موسیقی‌های اصیل ایرانی (سنتی نواحی) است که به‌نوعی با موضوع عرفان و ادب مرتبط هستند.

 همت والای برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران این رویداد ملی، بر این مهم استوار است که جشنواره موسیقی شمس و مولانا نباید تقلیدی از آئین‌های نیمه تجاری و تجاری دیگر کشورها باشد که اصالت‌های آن هنوز واکاوی نشده است؛ بلکه این رویداد مهم فرهنگی و هنری باید بیانگر هویت اصیل و معنوی ایران و ایرانی و نگاه عمیق عرفانی شمس و مولانا باشد.

 نواحی مختلف ایران دارای قابلیت‌های ادیبانه و عارفانه فراوان و مراکز مهم و تأثیرگذار ادبی و هنری است. در جشنواره ملی شمس و مولانا باید این قابلیت‌ها شناسایی و به بهترین وجه از آن‌ها بهره برد بدون آن که به تبلیغ و اشاعه قومیتی پرداخته شود؛ لذا در سال ۱۴۰۲ و این بار با ارج‌نهادن به موسیقی اصیل ایرانی که در نواحی مختلف ایران نواخته می‌شود، فراخوان این رویداد مهم تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. امید که همچون سال‌های گذشته بتوانیم جشنواره‌ای در خور و شان ایران و مقام والای شمس و مولانا برگزار کنیم.

انتهای خبر/