به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش»حسن نصرالله پور شهردار خوی در جشنواره شمس و مولانا با اعلام اینکه ششمین جشنواره شمس و مولانا از روز گذشته در خوی آغاز به کارکرد اظهار کرد: این جشنواره به‌خاطر پاسداشت مفاخر ملی و گرامیداشت شمس و مولانا در شهرستان خوی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این دوره از جشنواره بیش از ۳۵۰ گروه ثبت‌نام کرده‌اند که دوازده گروه راه‌یافته به مرحله نهایی از سه‌شنبه تا امروز در شهر دارالقرار شمس به رقابت خواهند پرداخت و می‌توان گفت افزایش گروه‌های موسیقی اصیل، سنتی و رغبت پر آوازه وجه تمایز این جشنواره است.

 حمیدرضا عمرانی رئیس شورای شهر خوی یکی دیگر از سخنرانان این جشنواره در بخشی از سخنان خود گفت: زیبایی‌های عیان و نهان ازیک‌طرف و آرامیدن شمس تبریزی در خاک پاک این شهر خود از افتخارات فرهنگی برای شهرستان است.

وی با بیان اینکه یاد عرفان و اندیشه فلسفی شمس و مولانا باید زنده نگه داشته شود تصریح کرد: برای این کار خطیر راه بس دشوار در پیش است که برگزاری شایسته جشنواره موسیقی شمس و مولانا با هم نوایی شعر مولانا و سازوآواز ایرانی یکی از اقداماتی است که می‌توان بدین منظور انجام داد و قطعاً زنده نگاه‌داشتن یاد عرفان و اندیشه فلسفی شمس و مولانا با برپایی رویدادهای گوناگون و مشترک فرهنگی، هنری و جشنواره‌های مختلف امکان‌پذیر است و به تعبیر دیگر مزار شمس تبریزی در خوی و آرامگاه مولانا در قونیه بهانه‌ای برای همدلی و شاد بودن و همچنین تأکید بر شاخصه‌های مهم زندگی عرفانی و فلسفی شمس و مولانا، تلقی مهربانانه از مرگ، تکیه به ارزش‌های آدمی و توجه به امکانات بی‌پایان تعالی انسان‌ها است.

 رئیس شورای شهر خوی در پایان با سپاس از تلاش‌های عوامل برگزاری این جشنواره از جمله تولیت مؤسسه شمس تبریزی و دبیرخانه اجرایی گفت: برگزاری این رویداد که یکی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری مستمر در سطح ملی است کمک شایانی به صنعت گردشگری شهرستان خوی و نمایش تمدن، فرهنگ و عرفان ایرانی در دنیا خواهد داشت.

وی در پایان افزود: در مراسم اختتامیه این جشنواره در شب میلاد حضرت علی علیه‌السلام از پدر شهیدین بهفر تجلیل خواهد شد.

 گفتنی است امسال داوری این جشنواره به عهده اساتید برتر موسیقی کشورمان استاد حسام‌الدین سراج و استاد هادی منتظری است.

لازم به ذکر است جشنواره شمس و مولانا به مدت سه شب در مجتمع فرهنگی و آموزشی بوتراب خوی برگزار می‌شود گردشگران مختلفی هم برای دیدن این جشنواره از شهرهای مختلف کشورمان به خوی سفر خواهند کرد.

 انتهای خبر/