به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» حجت‌الاسلام قاسم‌خانی امام‌جمعه شهرستان خوی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه با بیان اینکه امروز بیستم بهمن، سالروز جمعه خونین شهرستان خوی است یادآور شد: خوی شانزده شهید انقلاب دارد که هفت نفرشان در ۲۰ بهمن سال ۵۷ به دست مأموران رژیم و چماق‌داران پهلوی به شهادت رسیده‌اند و لازم به ذکر است وقتی بناست در خوی پای انقلاب خون بدهیم اولین شهید انقلاب شهرمان یک روحانی به نام شهید حسن خضرلو می‌شود که در ۲۹ مرداد ۵۷ به شهادت می‌رسد و حتی سرنوشت جنازه مطهرشان هم معلوم نمی‌شود در نتیجه باید گفت شهادت این روحانی عزیز تداوم جلوداری و جان‌فشانی روحانیت در حرکت‌های عظیم را همچنان در تاریخ نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در تاریخ انقلاب به‌عنوان افتخار برای شهرستان خوی ثبت شده است جان‌فشانی شهید اسماعیل سلامت بخش از درجه‌داران گارد شاهنشاهی است که در یک عملیات شهادت‌طلبانه به همراه سرباز امید عابدی در ظهر روز عاشورا به غذاخوری افسران گارد و فداییان شاه که در قتل‌عام مردم نقش زیادی داشتند، حمله می‌کنند و تعدادی از آنها را، به هلاکت می‌رسانند و خود نیز شربت شهادت می‌نوشند. این اقدام شجاعانه شهید سلامت بخش به‌عنوان اولین شکاف در میان ارتش، نسبت به حمایت از شاه ارزیابی می‌شود که شاه را از تکیه بر ارتش ناامید ساخت.

خطیب جمعه خوی گفت: نکته دیگری که در ثبت ۲۰ بهمن به‌عنوان جمعه خونین خوی مؤثر است شهادت ۴۶ شهید از فرماندهان و رزمندگان شهرستان خوی در ۲۰ بهمن سال ۱۳۶۴ در عملیات والفجر ۸ و فتح فاو است. یعنی امروز شهرستان خوی ۵۳ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده هفت شهید در سال ۵۷ و ۴۶ شهید در سال ۶۴، یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی با اشاره به دهه فجر و اتفاقات روز ۲۲ بهمن خاطرنشان کرد: در برهه‌ای که تاریخ مصرف دین را تمام شده می‌دیدند و می‌گفتند روزگار دین سر آمده و می‌خواستند به‌تدریج از اسلام چیزی باقی نماند، دیدند که دین یک ملت را به حرکت در آورد و دژ استکبار را منکوب کرد و چنان بیداری ایجاد کرد که امروز نظام سلطه نه در برابر ایران بلکه در برابر یک گروه جهادی محاصره شده جوان به نام حماس با جمعیت محدود و امکانات و سلاح محدود عاجز مانده است و در برابر اشراف اطلاعاتی این گروه کوچک تمام سرویس‌های جاسوسی و امنیتی نظام سلطه و دیوار امنیتی چند صد میلیارددلاری‌شان شکست می‌خورد و بعد چند ماه نظام سلطه به هیچ یک از اهداف خود اعم از آزادی اسرا، خلع سلاح و نابودی حماس، تخلیه غزه نمی‌رسد جز بمباران مردم عادی.

وی افزود: روزگاری کشور ما را آن قدر تحقیر کرده بودند که نخست‌وزیر کشور ما رزم‌آرا چنان به استحقار گرفتار شده بود که می‌گفت ایرانی‌ها بدون کمک غرب یک لولهنگ (آفتابه) نمی‌توانند، بسازند و روشنفکران ما چنان شیفته غرب شده بودند که معتقد بودند راه نجات کشورهای عقب‌افتاده این است که از فرق سر تا نوک پا فرنگی شوند. اما انقلاب ثابت کرد که راه نجات ما نه غرب‌پرستی و سپردن سرنوشت کشور به‌نظام سلطه و اعتماد به غرب بلکه تنها راه نجات کشور خودباوری و کار جهادی و انقلابی است.

امام‌جمعه خوی با برشمردن دستاوردهای انقلاب گفت: همهٔ پیشرفت‌ها در ایران اسلامی از برکات ما می‌توانی می است که انقلاب به کشور ما تزریق کرد. همه‌وهمه در سایه باور اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند است و اما در سایر زمینه‌ها و مشکلات مخصوصاً مسائل معیشتی که در جامعه وجود دارد جز با کار جهادی و کار انقلابی و تکیه بر توان خود و تکیه بر ظرفیت مردم، نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم.

انتهای خبر/