به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» حجت‌الاسلام قاسم‌خانی امام‌جمعه شهرستان خوی در بخشی از خطبه‌های این هفته خود ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه رمضان با اشاره به مسئله شایعه‌پراکنی در فضای مجازی بعد از انتخابات و پیروزی مردم تشریح کرد: این روزها فضای جامعه اسلامی به ویروس شایعه افکنی و اتهام‌زنی و مهم‌تر از همه، انتشار بی‌محابای اخبار تأییدنشده و بدون منبع و بدتر از آن قضاوت‌های عجولانه و مسابقهٔ اظهارنظرها و مواضع شتاب‌زده برای عقب نماندن از فضای ایجاد شده است. این بیماری که فضای مجازی در انتشار و همه‌گیری آن نقش عمده‌ای دارد، هرازچندگاهی بیش از گذشته بروز و ظهور می‌یابد و روح و روان جامعه را رنجور می‌سازد.

وی ادامه داد: فضاسازی‌های به وجود آمده از قبل از انتخابات با پایان انتخابات به شکل دیگری ادامه یافته و با اندکی توجه معلوم می‌شود هدف اصلی این حجم از حملات گسترده، ارزش‌های اصلی مانند؛ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، عفاف و حجاب، مهدویت، ولایت‌فقیه، نمازجمعه، حوزه علمیه و روحانیت است و آنچه امروز مشاهده می‌شود “گرسنگی خبری کاذب” ؛ “اشباع کاذب” و “انتشار اخبار بدون تحقیق”؛ و “شتاب‌زدگی در داوری” است.

امام‌جمعه خوی با تبیین مورد تبیُّن یادآور شد: واژه تبیُّن به معنی جستجوکردن و تحقیق از یک خبر و گزارش همراه با صبر و تانّی به‌گونه‌ای که وقتی خبر با ابعاد مختلف آن بررسی و اعلام می‌شود، زمینه پذیرش عمومی در بین مخاطبان را داشته باشد که در این باره در قرآن کریم آمده است “ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد درباره آن تحقیق کنید، مبادا از روی زودباوری و شتاب‌زدگی تصمیم بگیرید و ناآگاهانه به گروهی آسیب برسانید، سپس از عمل خود پشیمان شوید” که در نتیجه اولاً تصمیم و اقدام بدون تبیُّن، نوعی جهالت است ثانیاً ایمان، با زودباوری و عدم تبیُّن سازگار نیست و ثالثاً فلسفه تبیُّن، پیشگیری از ایجاد فتنه است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی با بیان اینکه ابزار رسانه‌ای نظام سلطه، مصداق اتمّ و اکمل فاسق در ادبیات قرآنی است اظهار داشت: ابزار رسانه‌ای دشمن با تحریف حقایق و واقعیات و شایعه‌پراکنی و دروغ‌گستری در صدد ایجاد فتنه، نااُمیدسازی و ناکارآمدنمایی نظام اسلامی و برهم‌زدن امنیت اجتماعی و سیاسی است؛ بنابراین در شرایطی که انقلاب و نظام اسلامی در فرایند تقابل با نظام استکبار، به‌شدت در معرض تهاجم رسانه‌ای نظام سلطه است. ابزار رسانه‌ای نظام سلطه، مصداق اتمّ و اکمل فاسق در ادبیات قرآنی است که با تحریف حقایق و واقعیات و شایعه‌پراکنی و دروغ‌گستری در صدد ایجاد فتنه نااُمیدسازی و ناکارامدنمایی نظام اسلامی و به‌هم‌زدن امنیّت آن است.

خطیب نمازجمعه خوی با بر شمردن وظایف مسئولان در قبال فضای مجازی گفت: اولاً مسئولان و مدیران نظام در هر سطح و پایه‌ای از خود و اطرافیان خود و منصب خود که امانت الهی است صیانت کنند و در این مسیر هرچه می‌توانند بادقت و مراقبت خود را معرض انواع اتهام‌ها قرار ندهند ثانیاً این آیه قرآن ضمن هشدار به مسئولین نسبت به این‌که در عرصه مدیریت‌های اجتماعی و سیاسی، اقدام بر اساس یک گزارش بررسی نشده، می‌تواند جامعه‌ای را به نابودی بکشاند؛ به مردم یادآور می‌شود که باید بسیار هوشیار باشند و می‌بایست سواد رسانه‌ای و از آن مهم‌تر تقوای رسانه‌ای و کلامی و قلمی خود را تقویت نمایند.

قاسم‌خانی در ادامه ضمن تبریک فرارسیدن میلاد امام حسن مجتبی (ع) در توضیح نفاق موجود در زمان این امام عزیز خاطرنشان کرد: کار بزرگ امام حسن علیه‌السلام این بود که در مقابل امام حسن کفر صریح نبود نفاق بود افشای نفاق خیلی سخت‌تر هست به تعبیر رهبر معظم انقلاب زمان بر هست که انسان این مردم جاهل زمان امام حسن علیه‌السلام را روشن کند که این معاویه منافق است وقتی که یاران امام حسن به میدان نیامدند امام حسن ناچار شد صلح را انجام بدهد که این درس بزرگی برای ما در جامعه فعلی اسلامی است و در اشاره‌ای به تاریخ انقلاب اسلامی ایران، از ماجرای صلح امام مجتبی نتیجه می‌گیریم انقلابی بودن یعنی این که همه راه‌ها و شیوه‌ها را در زمان خود، انسان انقلابی به کار ببرد. حتی گاهی اوقات امام مسلمین ناچار است برای حفظ انقلاب قطعنامه ۵۹۸ را بپذیرد.

این مقام دینی در ادامه خطبه خود چرایی بیانیه مضحک گروه ۷ بر علیه ایران بیان و با تشریح این مورد که عوض‌کردن زمین‌بازی برای پوشش شکست‌های راهبردی توسط دشمن است تصریح کرد: به‌تازگی اعضای گروه هفت (متشکل از هفت‌کشور صنعتی جهان) در بیانیه‌ای، از ایران خواسته‌اند که موشک‌های بالستیک و دیگر فناوری‌های مرتبط دراین‌رابطه را به روسیه ارائه نکند و چند روز قبل گزارشی نیز از خبرگزاری رویترز منتشر شد مبنی بر اینکه ایران اقدام به ارسال ده‌ها موشک بالستیک برای روسیه کرده است. این در حالی است که دولت آمریکا اعلام کرده که هنوز شواهدی دال بر درستی گزارش‌هایی ازاین‌قبیل پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: بیانیه اخیر گروه هفت علیه کشورمان، حامل چند نکته مهم و محوری است اول اینکه هرازچندگاهی، ادعاهای تازه‌ای از سوی قدرت‌های غربی و دیگر جریان‌های نزدیک به آن‌ها علیه کشورمان مطرح می‌شود که هدف غایی و نهایی تمامی آن‌ها، ارائه تصویری خطرناک از ایران در محیط بین‌المللی و تلاش برای محدودکردن همکاری‌های بین‌المللی این کشور و درعین‌حال، مشروعیت‌بخشی به اقدامات و سیاست‌های ضدایرانی است و دوم اینکه ادعاهای واهی گروه ۷ علیه ایران، نشان از شکست غرب در دو میدان جنگ غزه و اوکراین دارد. برای چهارمین ارتش دنیا و حامیان تا دندان مسلحش رسوایی بزرگی است که از یک یا دو گروه فلسطینی در یک جنگ چندماهه شکست بخورند! خصوصاً این که همین گروه‌ها اعلام کرده‌اند حدود ۹۰درصد از توان خود را هنوز به میدان نیاورده‌اند! در اوکراین نیز زلنسکی عملاً شکست‌خورده است و فقط از اعلام پذیرش شکست، خجالت می‌کشد! بنابراین، راهبرد “عوض‌کردن زمین‌بازی” و مقصر تراشی‌های مضحک در دستور کار غرب قرار گرفته است.

قاسم‌خانی افزود: نکته مهم در مورد بیانیه اخیر گروه هفت علیه کشورمان این است که این بیانیه در شرایطی به جوسازی علیه کشورمان می‌پردازد که حتی خودِ دولت آمریکا هم اعلام کرده که هیچ شواهد دل بر انتقال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه مشاهده نکرده است. به بیان ساده‌تر، قدرت‌های غربی و متحدان بین‌المللی‌شان وقتی ایران هنوز کاری انجام نداده، سیلی از جنجال را علیه کشورمان به راه می‌اندازند و رسانه‌های آن‌ها نیز مانورهای گسترده‌ای را علیه ایران مدیریت و راهبری می‌کنند.

خطیب نمازجمعه خوی با اشاره به اینکه همین دولت‌ها و جریان‌های رسانه‌ای متحدشان، باگذشت بیش از ۵ ماه از آغاز جنگ غزه و کشته، مجروح و مفقودشدن بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی، هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که بایستی اقدامات قاطعانه‌تری را جهت متوقف کردن ماشین جنگی و نسل‌کشی صهیونیست‌ها علیه مردم غزه انجام دهند گفت: متأسفانه علاوه بر اینکه اقدامی برای توقف نسل‌کشی در غزه انجام نمی‌دهند؛ بلکه حتی کمک‌های تسلیحاتی بیشتری را نیز به این رژیم جهت به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه غزه ارائه می‌کنند. معادله‌ای که خود نشان می‌دهد تا چه اندازه غرب در حوزه سیاست بین‌المللی خود دچار دورویی و نفاق است و البته که در تحلیلِ معادلات بین‌المللی نیز نگاهی گزینشی و منفعت‌طلبانه دارد.

وی در تشریح این مطلب که اگر بخواهیم بدانیم چطور تمایل و تکیه به ظالمان و ستمگران انسان را بیچاره می‌کند، احوالات امروز برخی کشورهای اسلامی و عربی درس‌آموز است اظهار داشت: بعضی از کشورهای اسلامی و عربی بعد از حادثه غزه قانون وضع کردند که هرگونه تظاهرات حمایتی از فلسطین و علیه اسرائیل ممنوع است و در خطبه‌های نمازجمعه خطیب حق ندارد یک کلمه علیه اسرائیل صحبت کند و الا از منصب خود عزل و عازم زندان می‌شود و در فضای مجازی کشور کسی حق ندارد در حمایت از فلسطین و در محکومیت اسرائیل سخنی بنویسد و الا دستگیر خواهد شد و همچنین به روزنامه‌های کشور دستورالعمل نوشتند که حق ندارید در حمایت از فلسطین و محکومیت اسرائیل مطلب بنویسید و نیز به پارلمان دستور دادند که هیچ نماینده‌ای حق ندارد یک کلمه در حمایت از فلسطین و محکومیت اسرائیل حرف بزند. جان و مال و ناموس مسلمین در غزه هتک می‌شود؛ اما میل و تکیه به ستمگر این بلا را بر سر این حکام آورده؛ یعنی غلام حلقه‌به‌گوش آمریکا و اسرائیل هستند و بااین‌حال با بی‌حیایی ادعای استقلال هم می‌کنند.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی در پایان برای حکام خائن کشورهای اسلامی جمله امام علی (ع) را یادآور شد و افزود: یک جمله از امیرالمؤمنین (ع) برای حکام خودفروخته منطقه بس است: ” لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ” (افراد ضعیف و ناتوان هرگز نمی‌توانند ظلم و ستم را دور کنند) هر ملت را که آمریکا سوار شده ذلیل شده دنیای معاصر انسان‌ها را برای منافع خود می‌خواهد تا سوار شود و جز انسان ذلیل سواری نمی‌دهد! دولت‌های اسلامی و عربی و بلکه مراکز دینی اهل‌سنت که در سیطره دولت‌ها هستند کاملاً به نفع اسرائیل عمل می‌کنند به‌عنوان نمونه بعد از اقدامات حماسی انصارالله یمن که کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم به اسرائیل را با موشک و پهپاد می‌زد متأسفانه کشورهای عربی یک راه خشکی برای اسرائیل درست کردند و اگر این کار را نمی‌کردند اجناس ضروری در اسرائیل در حال نایاب شدن بود این هم خیانت بزرگ دیگری از کشورهای عربی است. البته ملت‌های مسلمان اهل‌سنت کاملاً با دولت‌های خود مخالف هستند و در مصائب غزه خون گریه می‌کنند.

انتهای خبر/