به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت قاسم‌خانی امام‌جمعه خوی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه در مصلی امام خمینی (ره) این شهرستان با اشاره به سالروز تأسیس اولین مناسبت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب را در مورد سپاه بازخوانی و گفت: نهاد مقدس سپاه به فرمایش امام از بزرگ‌ترین سنگرهای دفاع از ارزش‌های الهی بوده و خواهد بود و اصلاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای نگهبانی از انقلاب چه در توطئه‌های داخلی، چه خارجی و دستاوردهای انقلاب به وجود آمد.

وی با تأکید بر این جمله که اقتدار جمهوری اسلامی، در سایهٔ ولایت‌فقیه است ادامه داد: نیروهای مسلح ما چه ارتش، چه سپاه، چه بسیج و چه نیروی انتظامی امروز افتخار دارند همه تحت فرماندهی فرمانده کل قوا یعنی با یک واسطه زیر نظر امام‌زمان علیه‌السلام دارند به اسلام و به قرآن و به عترت خدمت می‌کنند و اگر امدادهای الهی نصیب این ملت می‌شود به‌خاطر این اتصال است. نمونه بارز این نصرت الهی عملیات وعده صادق بود که در تاریخ ثبت شد.

امام‌جمعه خوی ابعاد عظمت عملیات وعده صادق را برشمرد و تصریح کرد: این عملیات از چند جهت بهت‌آور بود اول ناکامی غرب در رهگیری بخش محدودی از قدرت موشکی ایران، دوم عظمت قدرت آتش لحظه‌ای ایران، سوم این فقط نمایش قدرت بود نه اِعمال قدرت، چهارم مقایسه عظمت عملیات وعده صادق با عملیات صهیونیست‌ها در دمشق؛ عظمت ۲۷ برابری جغرافیای عملیات ایران بود و پنجم عظمت عملیات در ناکام گذاردن پدافند ۳ مرحله‌ای غرب موردتوجه تحلیلگران است.

قاسم‌خانی افزود: عظمت عملیات در شفافیت عمل و اقدام، عظمت وعده صادق در ابعاد ژئوپلیتیکی، عظمت عملیات در نمایش بخشی از اقتدار دفاعی ایران، عظمت در بُعد پیوند میدان و دیپلماسی، عظمت اقدام ایران از نظر زمان عملیات، عظمت در ابعاد بازی روانی و فرسایشی و عظمت در موفقیت در القای ناتوانی دشمن از ابعاد دیگر بهت‌آور بودن عملیات وعده صادق بود.

وی گفت: قدرت آتش لحظه‌ای ایران باقدرت آتش سالانه و زرادخانه ابرقدرت‌ها قابل‌قیاس بود و تمام این تحولات در فضایی رخ داد که ایران از موشک‌های هایپرسونیک خود یا موشک ویژه‌ای مانند خرمشهر-۴ بهره نبرد. تهران در حوزه پهپادی نیز بر اساس آنچه رسانه‌ها منتشر کرده‌اند تنها به پهپاد شاهد-۱۳۶ اکتفا کرد که غربی‌ها مدعی‌اند چند سالی است با آن روبه‌رو بوده و راه رهگیری آن را فراگرفته‌اند. رژیم و غرب نه موفق شدند در برابر شاهد مقاومت کنند و نه تاب‌وتوان امواج پهپادهای ناشناخته و پیشرفته‌تر را دارند.

خطیب نمازجمعه خوی اقدام ایران در شامگاه ۲۵ فروردین را به دلیل ابعاد بزرگش به‌جای اعمال قدرت، نمایش قدرت ایران عنوان و یادآور شد: تهران با این عملیات قصد داشت به دشمن نشان دهد حداقل اقدامش چگونه دارای اثرات حداکثری است و حرکات بعدی رژیم فرصت و مشروعیت اقدامات بعدی برای اعمال قدرت علیه تل‌آویو را در اختیار تهران قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی اظهار داشت: از نظر ابعاد مالی و تقارن مالی عملیات، صهیونیست‌ها یک ساختمان چهارطبقه‌ای که در نهایت یک‌میلیون دلار قیمت داشته را ویران کرده‌اند؛ اما تنها در عملیات رهگیری یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار از دست دادند و این مسئله نشان می‌دهد ابعاد ضربه مالی عملیات ایران هزار و ۳۵۰ برابری ایران بیشتر از عملیات رژیم بوده است و ابعاد عملیاتی ایران به طور خلاصه در بُرد؛ پنج برابر، در جغرافیا؛ ۲۷ برابر و تعداد سلاح‌های پرتابی ۵۰ برابر و آسیب مالی یک هزار و ۳۵۰ برابر بزرگ‌تر از ابعاد عملیات رژیم صهیونیستی علیه سفارت ایران در دمشق بوده است.

وی ادامه داد: در پاسخ شامگاه ۲۵ فروردین ایران به رژیم جعلی، برای‌آنکه صحنه‌ای شفاف شود؛ دیگر اضلاع مقاومت دخالت چندانی نداشتند و ایران نیز مراکزی در نزدیکی حوزه‌های اقدام گروه‌های مقاومت منطقه شامات را هدف قرار نداد و با وجود این اگر فضا برای پاسخ‌دهی شدیدتر فراهم شود، ایران با انتخاب اهداف متعدد می‌تواند زمینه تهاجم جدی‌تر گروه‌های مقاومت را فراهم آورد.

امام‌جمعه خوی خاطرنشان کرد: پاسخ ایران برخلاف حمله رژیم غاصب به دمشق دارای ابعاد ژئوپلیتیکی بزرگی بود که یک هشدار به نظر می‌رسید و همچنین پاسخ ایران به لحاظ زمانی طولانی بود و دست‌کم دو هفته آمادگی فرساینده؛ عملیات چندساعته را به رژیم تحمیل کرد که پاسخ ایران به لحاظ زمانی شدتی ۱۰ برابری داشته و در قالب ترکیبی طراحی شده بود که دست‌کم ۲۰ هفته یا یک نیم‌سال رژیم را غرق در آشوب و اضطراب می‌کند.

این مقام دینی تصریح کرد: در تحولات دو هفته اخیر برای رژیم صهیونیستی آشکار شد که نه به توانمندی خود، نه به پشتیبانی خارجی و نه حضور مستقیم خارجی برای دفاع از فلسطین اشغالی نمی‌تواند تکیه کند و با وجود تهدیدهای رژیم و غرب به اقدام علیه ایران، مذاکرات دیپلماتیک برای منصرف‌کردن تهران از پاسخ این عملیات انجام شد که نه آمریکا، انگلیس و فرانسه توانستند در محیط منطقه مانع پرتابه‌ها شوند و نه توانمندی صهیونیست‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی مانع آنها شد.

وی افزود: در حمله قبلی ایران قصد داشت حداکثر توان پدافندی رژیم و غرب به میدان بیایند برای همین قصد خود برای پاسخ را اعلام کرد و دو هفته فرصت داد سپس بار دیگر سه روز قبل از حمله تحرکات خود را در حوزه میدانی و دیپلماتیک تشدید و اعلام کرد حمله قطعی شده و در آینده بسیار نزدیک انجام می‌شود حتی مبادی پاسخ هم حین عملیات آشکار شدند تا جهت حملات مشخص شود که این موضوع به دشمن اجازه می‌داد راحت‌تر به دنبال پرتابه‌ها برود و این حمله همچنین با تسلیحات با فناوری پایین ایران انجام شد.

قاسم‌خانی گفت: این مسائل نشان می‌دهد پاسخ ایران به‌گونه‌ای طراحی شد تا دشمن در فضای مساعد و با حداکثر توان خود به مصاف حداقل توان تهران بیاید که نتیجه این مصاف می‌توانست بسیار تعیین‌کننده باشد. قطعا ضربه اصلی ایران محیط محدود فلسطین اشغالی نبود، بلکه قصد این بود به دشمن تأکید کند تو در گسترده وسیع جغرافیایی و با زمان کافی نیز توان چندانی نداری که اگر ایران بخواهد منشأ ناپدید بماند، ارتباطات را به طور موقت قطع می‌کند تا فیلمی گرفته و منتقل نشود.

امام‌جمعه خوی اظهار داشت: پاسخ ایران علی‌رغم محدود بودن، پایان باز نداشت که ادامه زد و خوردها را بدون آینده معلوم تصویر کند. تهران بر فراز کل سرزمین‌های اشغالی، بااطلاع و به میدان کشاندن حداکثر توان دشمن پرواز کرده و به دشمن تفهیم کرد کاری از دستش در سراسر یک زدوخورد گسترده‌تر احتمالی برنمی‌آید و اساساً شانسی برای آزمایش وجود ندارد؛ زیرا همه مناطق دشمن در دسترسش است.

خطیب نمازجمعه خوی با تبریک روز ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه‌ای الهی از خون پاک حدود ۵۰ هزار شهید، ده‏ها هزار جانباز و آزاده هم اکنون با سه نیروی زمینی و هوایی و دریایی، با ساختاری ولایی، انقلابی، مردمی و بومی در خدمت انقلاب اسلامی، نظام و مردم است و این کلمه طیبه الهی هم اکنون تبدیل به قدرتمندترین ارتش منطقه شده است و مشارکت ارتش جمهوری اسلامی در همه عملیات های امداد و نجات در کلیه حوادث طبیعی و در همه نقاط از میهن اسلامی، این نیرو را تبدیل به یک نیروی واکنش سریع مردمی کرده است که حضورش همیشه برای مردم مایه آرامش و اطمینان بوده و هست.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی با تسلیت درگذشت عالم جهادی خوی حجت‌الاسلام حاجی حسینلو در وصف وی گفت: جوانمردی و داشتن کار جهادی از مهم‌ترین ویژگی‌های این عالم و فرزند شهید بود که او را همچون پدر بی وقفه به‌صورت جهادی در میدان عمل وخدمت به مردم وارد کرده بود و اگر به فعالیت‌های جهادی آن بزرگوار در یک نگاه بخواهیم اشاره کنیم می‌توان از فعالیت‌های جهادی او در عرصه‌های مختلف مثل رسیدگی به ایتام شهدا و امدادرسانی در ایام زلزله و کرونا نام برد و باید گفت که در عرصه فرهنگی نیز به معنای واقعی کلمه یکی از فرماندهان این عرصه بود و طراحی و فعالیت‌های گسترده فرهنگی و دغدغه‌مندی در عرصه دانش‌آموزی و تبیینی خصوصاً در حوزه شهدا جلسات مفصلی می‌طلبد تا افکار و اندیشه و اقدامات این عزیز مطرح و مورداستفاده قرار بگیرد.

انتهای خبر/