به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت قاسم‌خانی امام‌جمعه شهرستان خوی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه خود با اشاره به بیانات رهبری انتخابات را صحنهٔ نزاع برای به‌دست‌آوردن قدرت نه بلکه صحنهٔ عزت و حماسه عنوان و گفت: در بیانات رهبری در خصوص انتخابات سه موضوع بسیار برجسته وجود دارد؛ واژه آبروی ملی، تبیین ماهیت حقیقی رقابت‌های انتخاباتی در جمهوری اسلامی و حاکمیت اخلاق در رقابت‌هاست که این تعابیر بسیار قابل‌تأمل و البته جالب است؛ و شاید کمتر به آن توجه شده باشد. اینکه آبرو علاوه بر جنبه‌ها و ابعاد فردی و خانوادگی، می‌تواند جنبه و بُعد ملی هم داشته باشد و البته مسئله آبرو در فرهنگی دینی و در اخلاق اسلامی بسیار حائز اهمیت و محوری است.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی مایه آبروی ملی بود و برای ملت بزرگ ایران، آبروی ملی بیشتری به ارمغان آورد به نامزدهای انتخاباتی گفت: نامزدهای انتخاباتی بدانند که در موقفی خطرناک و محدوده حساس آبروی ملی وارد شده‌اند و باید به یاد داشته باشند حفظ عزت و آبروی ملی، در گروه انتخاباتی اخلاق محور است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی ادامه داد: کاش قوانین انتخاباتی کشور نسبت به کلیدواژه آبروی ملی حساسیت بیشتری داشته باشد؛ و برای حفظ آبروی ملی از سوی نامزدها، تضمین اجرایی مقرر می‌نمود و نظارت در حوزه تأیید صلاحیت‌ها، تا روز انتخابات ادامه می‌داشت تا برخی نامزدها برای به‌دست‌آوردن رأی بیشتر، در بازاریابی سیاسی خود، مرتکب آبروریزی ملی نشوند. اگر چنانچه کسی وارد میدان رقابت انتخاباتی و مسابقهٔ انتخاباتی بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشکند، او از قاعدهٔ نظام خارج شده است، از قواعد حرکت انتخاباتی خارج شده؛ این غلط است، این درست نیست. باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد. آنچه که اهمیت دارد، این است که مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانهٔ انقلاب و نظام تثبیت شود.

امام‌جمعه خوی تبیین ماهیت حقیقی رقابت‌های انتخاباتی در جمهوری اسلامی را تشریح و اظهار داشت: صحنهٔ انتخابات در جمهوری اسلامی که بر مدار آموزه‌های وحیانی و ثقلینی مشی می‌کند، صحنهٔ رقابت و فصل مسابقه خدمت و بهار شکوفایی است.

خطیب نمازجمعه خوی حاکمیت اخلاق در رقابت‌ها که از موضوعات برجسته در انتخابات هست تشریح و گفت: به نظر می‌رسد بهترین الگو در اخلاق سیاسی، رئیس‌جمهور شهیدمان، شهید رئیسی عزیز باشد که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند که وی برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آیندهٔ ما، برای کسانی که در یک‌بخشی مورداعتماد ملّت قرار می‌گیرند، یک سرمشق است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی به فرارسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) اشاره و با بررسی اهمیت خانواده در اسلام تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی، خانواده نخستین کانونی است که شخصیت افراد در آن شکل می‌گیرد. خانواده شکل کوچکی از اجتماع و جامعه است و هر انسانی قبل از هر جا، ابتدا در خانواده تربیت می‌شود و در واقع خانواده یک کشور کوچکی است که مدیریت و اداره آن خیلی مهم است. یک خانواده برای این‌که محکم بماند باید حواسش به دشمن باشد. امروز دشمن‌روی ست‌کردن بنیان خانواده خیلی کار می‌کند؛ دشمنی که باعث شده است که کانون خانواده در غرب ازهم‌پاشیده شود.

وی وظایف هر فرد را برای تحکیم بنیان خانواده بیان و افزود: ابراز محبت، معاشرت نیکو، همکاری متقابل، صبر بر ناملایمات از وظایف هر فردی برای تحکیم خانواده خود است.

این مقام دینی ناملایمات در زندگی را سه نوع عنوان و گفت: گاهی ناملایمات مالی و گاهی ناملایمات جسمی و گاهی هم سوء خلق است که این ناملایمات در زندگی‌های همه کم‌وبیش وجود دارد و لازمه آن بردباری و افزایش تاب‌آوری در زندگی است و بهتر است مراقب باشیم از نوع خانواده‌های آسمانی باشیم.

انتهای خبر/