یدالله سلطانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» با تشریح برنامه‌های هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در خوی گفت: به این مناسبت بیش از ۴۰ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی در شهرستان خوی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف آب در خوی ۱۶ مترمکعب است که بیش از ۶۵ درصد مردم خوی این الگوی مصرف را رعایت می‌کنند اظهار داشت: همه می‌دانیم که آب نبض زندگی و مایه حیات است و از این که طبق آمار شهروندان عزیز نبض زندگی را یاری می‌کنند خوشحالیم و اما راضی نیستیم و انتظار صددرصدی داریم و با وجود رعایت مصرف بازهم لازم است با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان، سازمان‌های مردم‌نهاد و هنرمندان برای فرهنگ‌سازی در صرفه‌جویی مصرف آب فرهنگ‌سازی کرد.

سلطانی با تأکید بر ضرورت تکمیل طرح‌های حوزه آب و فاضلاب گفت: شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی بیش از ۱۳۰ هزار مشترک آب دارد  برخورداری از آب شرب  در مناطق شهری خوی ۱۰۰ درصد و در مناطق روستایی ۷۸ درصد است که امسال برای اجرا و تکمیل طرح‌های تأمین و انتقال آب شرب در مناطق شهری و روستایی خوی ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای خوی در افزود:  برای اجرای طرح‌های آبرسانی به مناطق روستایی و شهری خوی ۴۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع احداث می‌شود، همچنین   اصلاح ۱۲ کیلومتر از شبکه و خط انتقال آب در شهرستان خوی برای جلوگیری از هدررفت آب انجام می‌شود که  برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۶۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت هزینه می‌شود.

این مقام مسئول از احداث ۳ مخزن ذخیره و تأمین آب شرب خبر داد و تصریح کرد: این مخازن به ظرفیت ۱۵ هزار مترمکعب در شهر‌های خوی  و قطور  و تأمین آب آشامیدنی  برای ۳۱ روستا در قالب ۱۱ طرح از مهم‌ترین این طرح‌ها هستند که ۵۰ درصد آنها تا ۲ ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شوند.

سلطانی هدف اصلی از اجرای این طرح‌ها را جلوگیری از تنش آبی  و تأمین منشأ مطمئن آب  دانست و افزود: ساخت مخزن ۵ هزارمترمکعبی شهرک ولیعصر از مهم‌ترین این طرح‌ها برای  تأمین آب شرب ۲۷ هزار نفر است که ساخت و تجهیز آن در مراحل پایانی است.

مدیرعامل شرکت آبفای خوی با اعلام این خبر که آب اقامتگاه‌های غیردائم در شهرستان را قطع کردیم اظهار داشت: این اقدام باهدف تضمین دسترسی پیوسته و پایدار ساکنان دائم روستا‌ها به منابع آب، به‌ویژه در فصول گرم سال که مصرف آب به اوج خود می‌رسد، انجام شده است.

وی افزود: برخی از مالکان اقامتگاه‌های غیردائم “ویلا‌ها، خانه‌باغ‌ها و مجتمع‌های مسکونی که محل کسب‌وکار و زندگی دائمی افراد نیستند “، اقدام به ایجاد فضای سبز و احداث استخر در ابعاد مختلف می‌نمایند که مصارف آب را بیش از حد انتظار بالا می‌برد که منجر به اختلال در امر آبرسانی و یا قطع آب می‌شود.

سلطانی تأکید کرد: تأسیسات آبرسانی هر روستا، بر اساس میزان جمعیت آن، طراحی و احداث می‌گردد و افزودن بار جمعیت و همچنین افزایش مصرف آب، فشار بیش از حدی به این تأسیسات وارد می‌نمایند.

انتهای خبر/