به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آذرباخیش» افزایش متوسط سن ازدواج چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی دارای آثار و پیامدهایی است و به لحاظ جمعیتی، تأثیری مهلک بر پویایی جمعیت به‌ویژه باروری دارد و زمینه تداوم و حرکت به‌سوی باروری پایین‌تر را فراهم می‌کند. بررسی تغییرات میانگین سن ازدواج در سالیان گذشته نشان می‌دهد که میانگین سن تشکیل خانواده پیوسته روندی افزایشی را طی کرده است و نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن نیز بر افزایش محسوس میانگین سن ازدواج صحه می‌گذارد.

در این میان، شهرستان خوی به دلیل بافت سنتی خود هنوز هم سنت ازدواج در سن کم و یا خیلی از مراسم‌های ازدواج و احترام به بزرگ‌ترها را در خود حفظ کرده است اگر هم زوجی دچار مشکل شوند از طریق بزرگ‌ترهای خانواده تشویق به ادامه زندگی می‌شوند که این سنت حسنه در اکثر روستاها و محله‌های قدیمی راه‌گشای خیلی از است و همچنین این امر سبب افزایش ازدواج و کاهش طلاق در شهرستان را منجر شده است طوری که اخیراً شهرستان خوی با ۱۱ درصد طلاق به خود افزایش طلاق را شاهد بود که بعد از رجوع به سنت‌ها و به راه‌انداختن واسطین خیر این رقم کاهشی و ازدواج افزایشی شده است.

نتایج برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که اقتصاد برای شروع یک زندگی حرف اول را نمی‌زند، در شرایطی که هر روز شرایط تهیه مسکن و حتی اجاره آن برای جوانان تاریک‌تر و نامشخص‌تر می‌شود، تداوم این شرایط اثر خوبی بر سن ازدواج جوانان نخواهد داشت همچنین در شرایطی که ثبات قیمت‌ها برقرار نباشد و روزبه‌روز بر قیمت کالاهای اساسی که حداقل نیاز یک زوج جوان برای ازدواج را تأمین می‌کند، افزوده شود، سن ازدواج بالا و بالاتر می‌رود.

اما طبق نظرسنجی از شهروندان علت اصلی افزایش سن ازدواج تنها مسائل اقتصادی نیست به‌طوری‌که در جامعه شاهد هستیم خیلی‌ها مسائل اقتصادی را مانع بزرگ ازدواج می‌دانند؛ اما در پژوهشی سرانگشتی متوجه می‌شویم حتی در جمع ثروتمندان و خانواده‌هایی با دارایی خوب هم سن ازدواج بالا رفته است.

دولت زمینه ازدواج جوانان را فراهم کند

زهرا فروتنی مؤلف، استاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور خوی علت اصلی افزایش سن ازدواج در بین جوانان را مسائل اعتقادی و فرهنگی دانست و گفت: البته که اقتصاد برای اداره یک منزل و خانواده خیلی مهم است؛ اما بیشترین دلیل افزایش سن ازدواج پرتوقعی زوجین خصوصاً در والدین، عدم تعهد و مسئولیت‌پذیری، خودخواهی و در نهایت اینکه جوانان فکر می‌کنند ازدواج مانع پیشرفت و محدودیت آنهاست.

وی ادامه داد: در مبحث ازدواج نمی‌توانیم با رویکردهای دستوری جوانان را وادار به ازدواج نماییم، برای یک ازدواج موفق، بلوغ فیزیولوژی و فکری شخص هم باید باشد و اگر فرد به این بلوغ نرسد هر گونه شتاب‌زدگی در این امر آسیب‌زا خواهد بود. در واقع دولت باید به‌عنوان نهادی تسهیلگر و نه مداخله‌گر با ایجاد زمینه‌های اشتغال و فراهم‌سازی بسترهای حمایتگرانه و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگی در این راستا نقش سازنده خود را می‌تواند به‌خوبی ایفا کند.

 علت اصلی طلاق ارتباط نداشتن زوج‌ها باهم است

عباسعلی امامی رئیس دادگستری شهرستان خوی علت اصلی طلاق را ارتباط نداشتن زوج‌ها باهم دانست و تشریح کرد: زوج‌ها به دلایل مختلف از یکدیگر طلاق می‌گیرند. از جمله رایج‌ترین علل طلاق ارتباط نداشتن زوج‌ها با هم است، اگر زن و شوهر با هم ارتباط درست و مؤثر برقرار نکنند، تمام جنبه‌های زندگی مشترکشان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، ارتباط خوب ستون یک ازدواج پایدار به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ارتباط ناکافی و عدم ارتباط زوج‌ها با هم یکی از اصلی‌ترین دلایل ۶۵ درصد از طلاق‌ها محسوب می‌شود، فکر کنید با کسی زندگی می‌کنید که صبح تا شب سرکار است، شب که به خانه برمی‌گردد، مشغول گیم و تلویزیون می‌شود و حتی یک کلمه هم با شما صحبت نمی‌کند، اما شما می‌خواهید دربارهٔ مسائل مختلف و اتفاقاتی که در طول روز برایتان افتاده صحبت کنید، زندگی با چنین فردی ناممکن به نظر می‌آید؛ بنابراین به همین دلیل است که نداشتن ارتباط کافی زوج‌ها با یکدیگر یکی از علل رایج طلاق به شمار می‌رود.

امامی علت مشاجره‌های مداوم بین زن و شوهر را عدم احترام به یکدیگر و خودخواهی عنوان و یادآور شد: از دیگر علل وقوع طلاق می‌توانیم به خیانت، ازدواج‌کردن در سن کم، مشکلات مالی، نداشتن ارتباط با یکدیگر، عدم برابری و انتظارات غیرواقع‌گرایانه را نام ببریم.

وی با بیان اینکه پرونده‌های منجر به طلاق به بهانه‌های پیش‌پاافتاده و واهی در بسیاری از موارد در محاکم قضایی طرح می‌شوند، افزود: به قاطع عرض می‌کنم حداقل ۵۰ درصد این پرونده‌ها قابلیت طرح در دستگاه قضایی را ندارند و چنین مواردی می‌بایست در خود کانون خانواده‌ها حل‌وفصل شوند.

رئیس دادگستری شهرستان خوی؛ آشنایی‌های خیابانی و فضای مجازی، دخالت‌های بی‌مورد اطرافیان نسبت به زوجین و همچنین سخت‌گیری‌های موجود در بحث ازدواج را از مهم‌ترین عوامل تشکیل پرونده‌های طلاق در دستگاه قضایی شهرستان خوی عنوان کرد و افزود: در شهرستان دارالمؤمنین و دارالصفای خوی هزینه‌های ازدواج به شکل سرسام‌آوری بالا رفته است و یک جوان که از مسیر شرعی جهت آغاز زندگی مشترک قدم پیش می‌گذارد متأسفانه باید متحمل هزینه‌های گزاف تشریفاتی شود.

این مقام قضائی در پایان از زوجین خواست به طلاق به‌عنوان اولین راه‌حل فکر نکنند؛ اما اگر دیگر امیدی به زندگی مشترکشان نداشتند بعد از مشورت با مشاور، طلاق را در نظر بگیرید.

عوامل پایداری و استحکام خانواده

زهره رجائیان مدیر حوزه علمیه خواهران خوی مهم‌ترین عوامل استحکام خانواده را برشمرد و اظهار داشت: عوامل استحکام و پایداری را می‌تواند همان عواملی که سبب تشکیل آن می‌شود یافت از جمله محبت و عشق واقعی، احساس نیاز عاطفی، نیاز جنسی، و داشتن فرزند، به‌عنوان مهم‌ترین عوامل استحکام خانواده است که عوامل بیرونی و قوانین کشورها و فرهنگ جامعه می‏تواند این عوامل را تشدید یا تضعیف کند و نیز از تأثیر منفی منافع و اغراض دیگران، دخالت‏های جاهلانه، حتی از روی دوستی و به‌اصطلاح محبت و عوامل درشت و ریز دیگری که در حاشیه خانواده هستند در فروپاشی خانواده مؤثر هستند.

وی نیاز جنسی، داشتن فرزند، داشتن جایگاه متناسب در جامعه را از عوامل مؤثر در تشکیل و استحکام خانواده دانست و ادامه داد: علاوه بر این عوامل طبیعی و اجتماعی، از عوامل دیگری هم می‏توان یادکرد که در پاسخگویی به این نیازهای طبیعی و اجتماعی تأثیر دارد و آن عبارت است از باورها و اعتقادات مردم و پایبندی آن‏ها به احکام شرعی و رضای خداوند، این عوامل در تشکیل و استحکام خانواده نیز بسیار مهم هستند، مانند توصیه به ازدواج، کراهت یا حرمت طلاق، یا توصیه دین به تحمل مشکلات خانواده و وعده پاداش به این افراد، و پاداش برای اصل ازدواج. با همین دیدگاه است که جهان‌بینی و باورهای یک ملت، به طور عام، و زن و شوهر به طور خاص در تشکیل و پایداری خانواده نقش مهمی دارد؛ بنابراین عوامل درشت و ریز دیگری در حاشیه خانواده هستند که می‌توانند در استحکام یا فروپاشی آن اثر بگذارند.

رجائیان اضافه کرد: تقسیم وظایف حقوقی و اجتماعی میان زن و مرد بر اساس اقتضائات طبیعی، تحکیم تکوینی خانواده از طریق فرزند و تحکیم مضاعف آن از طریق حقوق و قوانین الهی، تشویق به مهرورزی و تقویت آن از طریق پاداش اخروی، گرمابخشی به روابط همسران از طریق اعطای محبّت و مودّت ویژه به آنان از مواردی هست که در دین اسلام برای خانواده‌ها بیان شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران خوی به تعالیم دینی در راستای تاب‌آوری زوجین و تحکیم بنیان خانواده پرداخت و گفت: تمایل و کشش طبیعی، نیاز عاطفی و روحی، کنترل تمایلات جنسی و جهت‌دهی آن به سمت نظام همسری، ضرورت حفظ عفاف و پرهیز از حریم‌شکنی، بهره‌گیری از حجاب و عفاف برای حفظ تعادل و تمایل سالم، پاک‌دامنی از تعهّدات اصلی و مهم پیمان دینی، اهمیّت انتخاب همسر پاک‌دامن، ممنوعیّت همسری با روسپیان و آلوده‌دامنان از تعالیم الهی در دین مبین اسلام برای خانواده‌ها نسخه‌پیچی شده است که اگر خانواده‌ها این مواضع را رعایت کنند قطعاً مشکل خاصی در تحکیم بنیان خانواده ایجاد نخواهد نشد.

گزارش از فاطمه مقدم

انتهای خبر/