به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «آذرباخیش» کریم علی‌نژاد فرماندار خو‌ی در حاشیه بازدید از سیلوهای در دست‌ساخت شهرستان خوی با بیان اینکه اجرای این طرح نخستین طرح در راستای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم  در خوی است گفت: ۲۰ هزار تن ظرفیت این واحد برای ذخیره‌سازی گندم در سال زراعی جدید آماده بهره‌برداری می‌شود تا ذخیره‌سازی گندم در شمال استان تسهیل یابد و ۲۰ هزار تن بعدی نیز تا شهریورماه آماده بهره‌برداری خواهد شد.

فرماندار خوی افزود: پیشرفته و بروز بودن ذخیره‌سازی و فراوری  گندم در این کارخانه‌ها را مهم‌ترین  ویژگی این سیلوها اعلام  افزود: ذخیره‌سازی و حتی انتقال آرد از این واحد در استان برای اولین‌بار بعد از بهره‌برداری از سیلو‌های جدید این کارخانه  به‌صورت کاملاً مکانیزه  خواهد بود.

مهدی اسلامی فر مدیرعامل کارخانه‌ها آرد خوی نیز در این بازدید گفت: این کارخانه‌ها قبلاً با ظرفیت دو سیلوی ذخیره ۱۰ هزارتنی  گندم در شمال استان در حال فعالیت بود  که بر اساس نیاز‌های شمال استان به خرید و  ذخیره‌سازی گندم، ساخت  ۴ سیلوی ۱۰ هزارتنی در مجموع با ظرفیت ۴۰ هزار تن در این کارخانه‌ها از فروردین‌ماه آغاز شده است.

اسلامی فر افزود: ۲ دستگاه سیلوی  این کارخانه‌ها در مجموع با ظرفیت بیست  هزار تن در مراحل پایانی ساخت قرار دارد وبا پایان مطالعات و طراحی به‌زودی  ساخت دو سیلوی دیگر نیز آغاز می‌شود.

مدیرعامل کارخانه‌ها آرد خوی  با بیان اینکه با بهره‌برداری از سیلو‌های جدید ظرفیت ذخیره گندم در این واحد به ۵۰ هزار تن می‌رسد تصریح کرد:  این سیلو‌ها با سرمایه‌گذاری یک هزار ۲۰۰ میلیارد ریال بخش خصوصی و بدون استفاده از تسهیلات دولتی در دست احداث و تجهیز هستند.

علی‌اصغر امینی مدیر جهاد کشاورزی خوی مجموع ذخیره‌سازی گندم در خوی را قبل اجرای طرح توسعه این کارخانه‌ها ۲۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد: با بهره‌برداری از ۴ سیلوی در دست اجرای این واحد این ظرفیت در شهرستان خوی به بیش از ۷۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

امینی سطح زیر کشت گندم در سال زراعی  در خوی را بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار به‌صورت آبی و دیم اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۶۷ هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.

لازم به توضیح است برای ذخیره‌سازی گندم، حمایت از گندم‌کاران  و کاهش هزینه‌های حمل و ذخیره گندم در شمال آذربایجان غربی دو سیلوی بزرگ در کارخانه‌ها آرد شهرستان خوی با ظرفیت ذخیره ۴۰ هزار تن ذخیره‌سازی گندم  در مراحل پایانی احداث و تجهیز است.

شایان‌ذکر است این واحد دو سال قبل به علت برخی مشکلات نیمه‌فعال  بود که با رفع موانع به چرخه تولید بازگشته و امروز به یک واحد توانمند در سیلوسازی در استان تبدیل شده است.

انتهای خبر/